Nr 78 4
BÖNDAGEN 1850
Lova Herren, min själ, och glöm inte det goda som han har
gjort för dig, han som förlåter dig alla synder och helar alla dina
missgärningar. Ps. 103: 2, 3
Dessa ord finns upptecknade i 103: e psalmen och är
märkvärdiga, därför att denna konung David var den första konungen i världen
som var rätt väckt och benådad. Han kunde av egen erfarenhet skriva, hur salig
den människa är, vars synder är överskylda, och vilken Herren inte tillräknar
missgärning, fast nådetjuvarna menar, att Davids synder var överskylda av äran.
Men Davids synder var inte fördolda under äran såsom nådetjuvarna tror, ty
David var tvungen att bekänna sina missgärningar inför Gud och människor.
David försökte nog en tid dölja sina synder då samvetet
sov, men han klagar själv i sin botpsalm: " Då jag ville dölja mina
synder, krossades mina ben ."Och när profeten Natan kom och förebrådde
honom, då först stack denna förebråelse i hans samvete som en pil. Men denna
bestraffning skulle inte ha verkat något, om David hade varit i samma
förhärdelse som en del världsträlar nu är, vilka blir sura på dem som påminner
dem om deras synder. Om Davids samvete hade varit lika tjockt som några
förhärdade nu har, så skulle han utan tvivel ha sagt till denne profet som kom
och bestraffade honom: "Gå ut från detta hus, din falske profet, och ge
mig samvetsro!" Men de gamla såren i Davids samvete var ännu öppna, och
profeten Natan kom och rev upp de gamla såren. Därför fick David genast
samvetskval när Natan bestraffade honom. Han kunde inte längre hemlighålla
eller dölja sina missgärningar. Han blev tvungen att bekänna inför Gud och
människor, att han hade gjort den fasansfulla synden. Han blev tvungen att ropa
ut sina synder för världen, fast världens ära tidigare hade förmått honom att dölja
dem. Men denna tids fariséer och nådetjuvar säger: "Inte behöver människan
ropa ut sina synder för världen. Man skall bekänna dem inför Gud eller bekänna
dem i hemlig bikt, om ett behov därtill skulle uppstå." Men vad är det för
samvete, som inte vill bekänna sina synder? Det torde vara ett tjockt samvete
som förmår dölja sina synder. Det har inte blivit något hål i den människas
samvete som orkar dölja sina synder.
Vi ser att David kom i nöd då profeten Natan påminde
honom om synden. Han blev tvungen att bekänna sina synder, fast världens ära
hade förmått honom att dölja sina synder intill den dagen då profeten Natan kom
och bestraffade honom för hordom. Men denna tids fariséer och munkristna säger:
"Ingen behöver ropa ut sina synder för världen. Den som ropar ut sina
synder för världen, söker en falsk tröst. Han kan lugna ner sitt samvete genom
det slags svekfulla inbillning, att de synder som han bekänt inte längre
besvärar hans samvete." Men David fick ju ingen samvetsro fast han bekände
dem. Inte fick Judas heller någon samvetsfrid, fast han bekände dem. David fick
samvetskval omedelbart då han hade bekänt sina synder.
Och alla väckta torde ha samma erfarenhet som David i
denna sak, att en botfärdig själ inte får samvetsfrid genom syndabekännelsen, utan
blott genom Guds nåd. När en botfärdig syndare som har bekänt och ångrat sina
synder får känna i sitt hjärta, att hans synder har blivit förlåtna, då förmår
en benådad syndare säga som David: "Lova Herren, min själ, och glöm inte
det goda som han har gjort för dig, han som förlåter dig alla dina synder och
helar alla dina missgärningar ." Men nådetjuvarna vill även tillägna sig
mycket av Davids nåd. De säger: "Eftersom David, som var både horkarl och
mördare, fick förlåtelse, så skall nog Gud förbarma sig även över mig som inte
är så stor syndare." Men har du så stor ånger som David? Nådetjuv, har du
rätt ångrat dina synder eftersom du kan dölja och hemlighålla dem?
David säger även så: "Salig är den människa vars
synder är överskylda." *Hur uppfattar du dessa ord? Om hedersdjävulen får
uttyda de orden för nådetjuven, så uttyder han dem så här: "Du behöver
inte ropa ut dina synder för världen, ty David säger: "Salig är den
människa vars synder är överskylda." Utan vidare hör du nu, nådetjuv, att
så länge du kan dölja dina synder är du salig, men om synderna kommer i dagen
blir du olycklig. Du får samvetskval om du ropar ut dina synder för världen. Så
hände det även för David. Så länge han orkade dölja sina synder var hans
samvete i ro, men den falske profeten, Natan, kom och fördärvade hans
kristendom. Han kom och bestraffade David för hordom och mord, och av denna
förebråelse fick David ett styng i sitt hjärta. Men var inte så tokig som
David, min vän, att du börjar ropa ut dina synder för världen, utan förneka och
dölj! Bekänn ingalunda att du har gjort den och den synden. På det viset får du
samvetsfrid på bästa sättet. Du ser ju, att domaren inte kan döma dem som
förnekar sina brott. Därför säger även David: "Salig är den människa vars
synder är överskylda."
Men vad betyder detta Davids ord, när han säger:
"När jag ville dölja mina synder, förkrossades mina ben."
"Jo," säger den onde, "det betyder att hedern hade stigit åt
huvudet på David och därför fick han huvudvärk." Han försökte nog dölja
sina synder, men detta steg så kraftigt åt huvudet att han blev tvungen att
bekänna. Men där gick han tokigt till väga, då han började ropa ut sina synder
för världen. Om han hade gjort som Ahab som också var en rätt mäktig konung och
hans hustru ännu mäktigare, som först dräpte en man, och då profeten Elia kom
och bestraffade honom, sade han: "Betraktar du mig som fiende då du inte
ger mig samvetsfrid." Och Judas som var en hederlig kristen gick genast ut
efter den doppade betan. Gå även du och gör likadant, när dessa falska profeter
kommer och bestraffar dig för hordom och tjuvnad. Och om du inte kan dölja dina
synder annars, så gå ut. Gå till översteprästerna och klaga, att falska
profeter inte längre ger samvetsfrid åt folket. Men om samvetet skulle bli
oroligt, så gå genast till den store krögaren som bor vid den nedersta virveln
av den brinnande forsen, och be honom att smörja din strupe med flytande
djävulsträck. Det är det bästa läkemedlet för dem som har ont samvete. Så snart
djävlaträcket vidrör hjärtat, helas alla samvetssår.
Vi tror, att de få själar som genom Guds nåd har fått
frid i samvetet, skall förstå vad dessa Davids ord betyder: "Salig är den
vars synder är överskylda," det är: vilken Herren inte tillräknar
missgärning! Må de botfärdiga själar vilkas samveten inte längre kan låta dem
dölja sina synder, inte heller kvacka sina hjärtan med djävulsträck, be den
store Korsbäraren om hjälp när de bär Jesu kors från fördärvets stad till
Golgata kulle ! Och då de suckar under denna tunga börda så tungt att suckarna
hörs från djupet till himlen, måtte då den nådefulle Herren Jesus höra deras
suckar och fälla några nådedroppar i deras sår, så att de skulle förmå lova
honom med ett fröjdefullt hjärta som David: "Lova Herren, min själ, och
glöm inte det goda som han har gjort för dig, han som förlåter dig alla dina
synder och helar alla dina missgärningar." Amen. Fader vår o.s.v.
Lova Herren, all hans krigshär och alla hans tjänare som
gör hans vilja! Lova Herren, allt hans verk i alla hans väldes ställen! Lova Herren,
min själ! Ps. 103: 21, 22
Med ledning av vår heliga text skall vi denna heliga
stund betänka först, hur Herrens krigshär lovar Herren. För det andra, hur allt
hans verk prisar Herren.
När David i vår text skiljer mellan Herrens krigshär och
Herrens verk, så förstår vi att han med krigshär menar dem som strider för Gud
och sanningen. Med Herrens verk avses de skapade varelser som inte står i någon
andlig strid men likväl lovar och prisar sin Skapare, var och en med sin tunga,
såsom mesar, svalor, näktergalar och andra dylika småfåglar som kvittrar i sina
bon och lovar sin Skapare så snart solen går upp på nådens himmel. Låt oss nu
betrakta, för det första: hur Herrens krigshär lovar Herren.
Med Herrens härskaror avses de rätta Israels barn som
kämpar mot djävulens stridshär. När de först beger sig ut från träldomens hus
under Moses ledning och bär deg av osyrat bröd med sig, kommer de först till
Röda havets strand. Men fienderna vill inte släppa Israels barn att tjäna
Herren, utan de kräver att de skall bli trälar och återvända till träldomens
hus. Då kommer stor fruktan över Israels barn, när fienderna tränger på från
ena sidan och Röda havet ligger på den andra sidan. De skulle inte längre vilja
återvända till träldomens hus, där de så strängt krävdes att tjäna fienderna.
Men de kan inte fly längre bort, då Röda havet ligger framför dem och då de
inte kan förlita sig på Gud så mycket att han hjälper dem över havet utan båt.
Då kommer dödsfruktan och otålighet över Israels barn . De börjar knorra mot Moses
och säger: "Finns det inte gravar i Egypten. Varför har du fört oss hit ut
för att
dö?"
Knorra inte mot Moses, ni Israels barn, som har begett er
från träldomens hus till Kanaans utlovade fädernesland, utan stig dristigt på
Röda havets botten, då Moses lyfter sin stav. Ni skall ingalunda drunkna i Röda
havet, utan kommer över havet därigenom. Men fienderna skall drunkna i Röda
havets böljor, då fienden har gjort dem så blinda, att även de stiger i Röda
havet. Fienderna tror att även de skall komma över Röda havet då Israels barn
gör det. Men där skall de drunkna, ty de har inte gått åstad med den avsikten,
att de skulle nå Kanaans utlovade land, utan de har begett sig iväg med den
avsikten att de skulle få Israels barn att återvända till träldomens hus. Men
rätta Israels barn återvänder inte längre, fast de ofta blir sura på Moses som
leder dem. Ty de tror sig komma fram till Kanaans land utan möda. Om fienderna
jagar dem, så lägger de skulden på Moses, precis som om Moses hade uppmanat
fienderna att jaga dem. Om det inte finns vatten på varje ställe, så skall
Moses ha ansvar för det. Om man inte alltid har en god måltid att äta, så måste
Moses laga den. Om vandringen går sakta, så läggs skulden på Moses. Det är
Moses som har förvillat dem att lämna träldomens hus. Men har Moses gjort det
av sin egen vilja? Var det inte Gud som satte Moses att leda Israels barn till
fäderneslandet? Varför knorrar de då mot Moses som om han hade gjort det av sin
egen vilja? Ni Israels barn som har begett er iväg från träldomens hus till
fäderneslandet, tänk inte, att ni utan möda skall nå fäderneslandet, ty först
möter er Röda havet och det är nog djupt. Men frukta inte, ty när Guds
östanvind blåser över det, så blir Röda havet så grunt, att ni kommer
torrskodda över havet. Och då den onde gör era förföljare så blinda, att även
de dristar sig att träda i Röda havet, så drunknar de där. Då får ni för första
gången sjunga lovpsalm till Gud och Lammet som gav er seger över era fiender .
Denna lovpsalm sjunger Israels barn på andra sidan om
Röda havet, ty Israels barn kan inte prisa Herren så länge som fienderna
anfaller dem och hotar att föra dem i evig träldom. Men så snart de kommer över
Röda havet och ser fienderna omkomma där, får de för första gången uppleva en
stor glädje och då sjunger de lovpsalm åt Herren för den stora segern. Detta
menar David, när han säger: "Lova Herren, all hans krigshär och alla hans
tjänare som gör hans vilja." Med Herrens krigshär avses rätta Israels barn
som beger sig iväg från det fjärran belägna träldomens hus för att söka
fäderneslandet. Men otåligheten är så stor att de bara vill knorra, då många
motgångar möter dem på livets väg. Ibland jagar fienderna dem. Ibland finns det
inte duglig mat. Ibland finns inte livets vatten. Och fast de ser hur Herren
strider för dem och sänker fienderna i Röda havet, vill de likväl knorra mot
Moses, som enligt deras mening har förvillat dem ut på en sådan färd. Fast
Herren först ger dem sött bröd och påskalamm att äta, och låter manna falla ned
från himlen, längtar de likväl efter Egyptens köttgrytor.
För somliga blir denna färd lång, tung och besvärlig. De
orkar inte tro att Herren skall hjälpa dem från fiendernas händer. Somliga får
lust att återvända till träldomens land . Och beklagligtvis har somliga redan
återvänt och gått över till hedningarnas läger för att kämpa för fienden. Se
efter, ni Israels barn, hur ni skall nå fram till fäderneslandet, då ni är så
otåliga på vägen. Kanhända ni dör på vägen, då ni är så otåliga . Jag undrar
hur många de är som når fram till det utlovade fäderneslandet .
Detta har hänt för att tjäna som exempel och varning för
oss, att alla gamla dog på vägen, och endast de unga kom fram till Kanaans
land. Utan att tala om de hedningar som förföljer Israels barn och äter bitter
surdeg och djävulsträck. Deras gud finns i ändtarmen och deras strupe är en
öppen grav. Över dem kommer de nio plågorna som skedde på Moses tid. Och
Johannes såg i uppenbarelsen sju vredesskålar utgjutas på jorden. Profeten Joel
förutsäger, att solen skall bli mörk och månen förvandlas till blod innan
Herrens stora dag kommer. Men hedningarna gör inte bättring hur stor plåga som
än skulle komma över dem. Dess mer förhärdas de och biter ihop sina tänder för
plågans skull och förbannar sin Skapare, ty de tror, att Israels barn är
skyldiga till deras förhärdelse. När mordängeln går omkring under mörkrets tid
och dräper alla förstfödda i hedningarnas hus, då vredgas de och blir mycket
förbittrade på Israels barn och jagar dem ut ur sina hus.
Så har det hänt då, och så händer det även nu, att
hedningarna jagar Israels barn ut ur sina hus. När hedningarna äter idel surt
djävulsträck, då förhärdas de och börjar förfölja Israels barn. Slutligen blir
de så dristiga, att de stiger i Röda havet. Men där drunknar de. Om hedningarna
hade så pass förnuft att de blott stod vid stranden av Röda havet och skådade
det stora undret, hur Israels barn torrskodda går över Röda havet, så skulle de
kunna förbli vid liv. Men då den onde har gett dem en sådan frimodighet, att de
i sin förhärdelse stiger ned i Röda havet, så drunknar de där. Den onde ger dem
en sådan stark tro, att de vågar stiga ned i Röda havet, och där drunknar de.
Då börjar Israels barn sjunga lovpsalm åt Herren, nämligen Moses och Lammets
psalm, som Johannes hörde dem sjunga i uppenbarelsen. Men denna glädje och
psalmsång har de inte varje dag , ty vägen till Kanaans land är lång. De måste
vandra i världens öken, där de inte har någon varaktig boning. Moses för dem
först till Sinai berg, där Gud dundrar med åskans förskräckliga röst, och
Israels barn flyr bort från Sinai berg med fruktan och bävan. Ändå vill
otålighet och lättsinne tränga sig på dem såsom det står skrivet: "Folket
satte sig ned för att äta och stod upp för att leka."
Israels barn kan inte med tålamod och tacksamhet ta emot
alla Guds heliga bud . Om Israels barn genast kom fram till Kanaans land då de
kommer över Röda Havet, så skulle de snart glömma alla tidigare plågor. Då
skulle man inte längre ha Egyptens köttgrytor i minnet. Men då de måste vandra
fram och tillbaka i världens öken och syndens ödemark, där så många motgångar
möter dem, så uppstår otålighet och knorrande. Ibland har man inte sådan mat
som man vill ha. Ibland tar livets vatten slut. Då blir man hungrig och
törstig. Moses måste leda dem till klippan ur vilken vattenbäcken rinner ut,
och Paulus betygar, att denna klippa är Kristus. När Moses slår med staven på
klippan, börjar vattnet rinna ut ur denna klippa, och då säger han: "Drick
nu vatten, ni törstande, ur den klippan, och knorra inte mer." Bli inte
mer arga på Moses, utan vredgas på er själva. Är det inte tillräckligt, att
Herren genom Moses har räddat er från Egyptens träldom och lovat åt er till
arvedel det land, där mjölk och honung flyter, om ni blott vandrar i tålamod
genom denna öken, där Herren föder er med manna varje dag. För er otålighets
skull sätter Herren er att vandra fram och tillbaka i världens öken, och för
den samma otålighetens skull dör de gamla på vägen, och somliga får lust att
återvända till träldomens land, då köttgrytorna kommer i minnet.
Men de få själar som förblir fasta i tron intill slutet,
skall komma fram till det utlovade landet , där mjölk och honung flyter. Den
som är feg må vända tillbaka och tjäna den oxe som hedningarna har till sin
gud, och äta den bittra surdegen och det flytande djävulsträck som alla den
ondes tjänare äter i träldomens hus. Om de får ont i hjärtat, så kvackar de det
med bitter surdeg och flytande djävulsträck, och på det viset blir de friska.
För det andra: Vi skall nu betrakta hur alla Guds verk
eller hela den skapade naturen lovar Skaparen. Då de med förnuft begåvade
kreaturen är stumma, eller lovar djävulen med svordomar och förbannelser , då
börjar till och med stenarna ropa: "Hosianna, Davids Son!" Såsom
Frälsaren betygar för judarna: "Om dessa barn teg, så skulle stenarna
börja ropa." Särskilt är mesarna, svalorna och näktergalarna ivriga att
lovprisa sin Skapare för den första solstråle som väcker dem i deras bon. Så
snart en strimma av solen går upp, börjar de kvittra i sina bon. De prisar sin
Skapare för ljuset som upplyser denna mörka värld. Och då denna korta och
oberäkneliga nådetid så snart är slut, är mesarna ständigt i arbete och sömnen
besvärar dem inte. Men människan, som var den dyrbaraste skapade varelsen, för
vars skull Guds Son måste komma ned från himlen i denna mörka världen för att
lysa för dem som sitter i dödens skugga , människan, säger jag, sover som ett
kreatur ända till middagstiden. Och somliga vaknar inte alls ur syndasömnen
förrän solen går ned. Betrakta mesarna, hur pigga de är på att vaka och arbeta
på jorden, samt myrorna, hur flitiga de är att arbeta. Inte är de lata som
människorna. Vi vet att myrorna är flitigare än alla andra skapade varelser. De
drar stora och tunga bördor utan att tröttna för det. Men på ormen är myrorna
mycket ilskna. De gnager på dess ben. Och när en orm hamnar i en myrstack, då
plågas den bedrövligt. Inte förbarmar sig myrorna det minsta över den, och
ormgiftet har ingen verkan på dem. Men ormen är ett sådant djur som smyger sig
fram i mörkret och slukar de små mesarna, om de inte är vaksamma.
Se upp för ormens list, ni små mesar! Var uppmärksamma
och be, att den himmelske Föräldern, som har gett er livet måtte bevara er för
ormens list och hökens klor. Denna korta och oberäkneliga nådetid går fort, och
snart får ni flytta till det varma klimatet, där solen står rätt över huvudet.
Där finns inte ormar, ödlor eller grodor såsom här, där kattugglor flyger under
mörkret och vålnaderna skrattar bakom knutarna, och skogsdjävlarna grinar så snart
en levande människa kommer mot dem. Alla dessa skogens djur fruktar för och
hatar ljuset, ty de gör mörkrets gärningar. De kan inte tacka för ljuset, ty de
fruktar att deras gärningar skall komma i dagen.
Men mesarna, svalorna och näktergalarna prisar sin
Skapare så snart en strimma av nådens sol går upp. Men inte heller de får
alltid vara i solsken. Då syndens töcken döljer nådens sol bakom svarta skyar,
måste de vara stilla och vänta tills solen åter börjar skina. Var sålunda
ivriga att prisa er Skapare, alla mesar, alla svalor och näktergalar ! Var
ivriga att prisa er Skapare för det ljus som nu har kommit i världen! Vem vet,
hur länge ljuset varar innan mörkret kommer och töcken höljer folket. Då får
kattugglorna flyga igen och vålnaderna skratta och vargungarna yla. Men vi
hoppas att de små fåglarna snart får flyga till det varma klimatet innan ett
sådant mörker kommer, att de inte längre ser att flyga. Då skall de kvittra på
det levande vinträdets grenar för den ensamme vandraren och för evigt lova sin
Skapare. Amen.
1. Delvis bevarat originalmanuskript / FKHS Kollerska
samlingen / Nationalarkivet Helsingfors / 2. Handskriven kopia / Laestadiana 8
/ Uleåborgs landsarkiv /
UP / PS 675 / P 1493 / SW 607
/ B 370