Nr 77 3
BÖNDAGEN 1854
Detta är Guds vilja, er helgelse. 1. Tess. 4: 3.
Med ledning av denna vår nu upplästa text skulle vi på
denna stund betrakta de kristnas helgelse. Men vi måste först anmärka, att
aposteln Paulus har skrivit dessa ord om helgelsen till sanna kristna, således
inte till hedningar eller munkristna. Om någon ville påstå, att de oomvända
också behöver helgelse, så skulle vi inte ha något emot det om de oomvända
ville anamma helgelsen, det vill säga, om de bättrade sitt ogudaktiga leverne och
började leva kristligt och anständigt. Men de vill ingalunda bättra sitt
leverne, emedan de hör till de nio och nittio som inte behöver någon bättring.
Somliga säger väl att människan behöver göra bättring, men de vill inte göra
någon allvarlig bättring. De vill inte överge sina gamla syndavanor, emedan de
anser dem som lovliga, såsom fylleri, dryckenskap, otukt, svordomar, högfärd,
med mera. Sådant folk tål inte att det talas om helgelse, ty de ser sig vara
nog helgade genom dopet och sakramenten. Och om de någon gång besöker Herrens
hus, så sker det mera för ros skull än för något behov att söka upplysning och
tröst. Varför skulle också en sådan människa göra bättring som har levt
gudfruktigt allt ifrån sin ungdom? Ingalunda behöver en dygdig människa göra
någon bättring. Det är endast mördare, tjuvar och skälmar som behöver bättra
sitt leverne. Och då sådana inte funnits här på länge, så tycks det vara
alldeles onödigt att tala om bättring för dem, som inte behöver någon bättring.
Här finns ju platt ingen, som har levt ogudaktigt. Om någon skulle ha felat, så
är det väl för länge sedan förlåtet. Är det inte sant, att de flesta har levt
så ärligt, dygdigt och gudfruktigt, att de inte behöver någon bättring? Alla är
döpta, alla är ärliga och hederliga medlemmar av Guds församling. Alla
undervisas i kristendomen. Alla har de en Gud och en tro. Detta kan ju vara
tillräckligt för saligheten.
Alltså behöver ingen göra någon bättre bättring än den
som redan är gjord. Ingen behöver grubbla liksom Luther grubblade. Ingen
behöver tvivla på sin salighet, såsom Luther tvivlade. Ingen behöver säga till
andra: "känn Herren", ty alla är nu lärda av Gud. Alla är förmodligen
beredda på en salig hädanfärd. Dock får vi se, hur beredda vi är att fara ifrån
världen. Många blir intagna av fruktan för döden när döden står för dörren.
Många som här i livet levt som turkar och hedningar känner sig i dödsstunden
vara beredda att stiga in i fördömelsen. Den som mest har föraktat kristendomen
blir gudfruktig på dödsbädden, men samvetet anklagar och fördömer honom. Han
känner sig inte ha någon frid i sin själ. Han måste förkunna domen över sig
själv. Och denna dom lär ingen kunna ändra.
Hur kommer det då till, att de flesta människor lever i
säkerhet medan de har hälsan, och när döden kommer, har de ingen tröst, ingen
tro på en nådig och barmhärtig Gud, ingen försäkran om det eviga livet. Tänk nu
på den tiden, du arma syndaträl, när du skall fara hädan. Tänk på din salighet
medan du ännu är i nådatiden, ty fast du inte behöver någon bättring, medan du
är frisk och sund, kan du dock behöva bättring när döden kommer, och då är det
för sent.
Vi måste här tala till dem, som inte behöver någon
bättring, då de få som behöver bättring anses för svärmare och skrymtare. Det
finns ibland de nio och nittio, som inte behöver någon bättring, ett parti, som
säger sig vara i tron och lever dock efter sina egna lustar, ett annat parti,
som inte bryr sig vare sig om Gud eller djävulen, ett annat parti, som säger
med munnen: "Vi är visst stora syndare, och har ingenting att berömma oss
av inför Gud." Men när det blir fråga om vilka synder en sådan
syndabekännare har på sitt samvete, så har han ingen synd, som han kan bekänna,
ingen synd, som han behöver ångra, ingen orättvisa, som han behöver försona.
Med ett ord: en sådan syndares samvete är rent som guld. Ty fastän han är en
stor syndare, kan han ändå inte få en enda synd på sitt samvete, som skulle
fördöma honom. Vad en väckt människa anser för en stor synd, det kan en sådan
munsyndare inte anse för någon synd, till exempel måttligt supande, grannlåt,
högfärd, att ljuga till husbehov, och så vidare. Det kan en sådan munsyndare
inte anse för någon synd. Hur kan han då göra bättring, när han inte vill
erkänna annat för synd än det han själv anser för synd, till exempel mord,
stöld och mened. Inte anser han svordom för synd, inte anser han krögeri för
synd. Inte anser han måttligt supande för synd. Inte anser han högfärd och
grannlåt för synd. Inte anser han smått snatteri för synd. Inte anser han otukt
för synd. Hur kan han då göra bättring, när ingen synd kommer på hans samvete.
En sådan får visst göra bättring i evigheten.
Ser vi nämligen på människornas och världens leverne
nuförtiden, så kan vi inte annat än falla i häpnad och förundran däröver, att
den lede själafienden har kunnat få en så stor makt över människorna. Han kan
göra med dem som han vill. Han kan uppegga dem att slåss och slakta varandra
som kreatur. Han kan uppegga dem att hata och förfölja de kristna. Han kan få
dem att supa, svärja och bedriva hor. Med ett ord: djävulen har nu fått en så
stor makt över människosläktet, att han kan få dem att leva som kreatur. Var
det nu därför som människan var skapad? Var hon skapad att supa, svärja och
slåss? Var hon skapad att hora och stjäla? Var hon skapad att leva som ett
kreatur?
När de stora och mäktiga på jorden utgjuter strömmar av
människoblod, så kan man med skäl fråga: var människan skapad till
brodermördare? Nej, hon var inte skapad till brodermördare, men djävulen gjorde
henne till brodermördare. Den första människan som föddes på jorden blev
brodermördare, och så har man nu hållit på med slaktande och mördande ända från
Kains tid. Det var inte nog därmed, att människorna slåss om brödbitarna och
landstyckena och åkerlapparna, utan även om äran eller för hederns skull
utgjuts strömmar av människoblod. Och liksom Kain slog ihjäl sin broder Abel
för att Abels offer var Gud behagligt, så har också den som var född efter
köttet alltid hatat den som var född efter anden.
Sålunda har profeterna, apostlarna och alla sanna kristna
blivit hatade och förföljda för sin tro på Gud och Frälsaren. Där har djävulen
visat sin förfärliga makt över otrons barn. Och ännu är han lika mäktig som
förr. Ännu visar den eldröda draken sina vassa tänder åt var och en som vågar
antasta honom. Han visar tänderna åt var och en som inte vill falla ned och
tillbe honom.
Så uselt står det nu till med människosläktet, och blir
det inte snart någon bättring och omvändelse i världen, så blir det en
förskräcklig villervalla, en förskräcklig blodsutgjutelse, fattigdom och
hungersnöd. Den tiden är kommen som finns utmålad i Johannes Uppenbarelse, där
den store siaren såg, hur förskräckligt de sura druvorna trampades i Guds
vredes vinpress, och blodet gick ända till betslen på hästarna. Så ser nu
världen ut, när den betraktas i stort.
Ser man världen i smått, till exempel i en liten
församling bestående av några tusen personer, så ser det inte mycket bättre ut
där heller. Fattigdom och elände råder överallt. Fylleri och slagsmål är inte så
sällsynta. Högfärden vill vara rådande ibland ungdomen. Girigheten och
buksorgen bland de äldre. Man strävar och arbetar för att leva i världen, men
föga eller intet görs för det kommande livet. Den naturliga människan har en
stor omsorg om detta livets uppehälle. Men om det som skall komma efter döden
har hon inget bekymmer. Det må gå hur det vill med själen, men kroppen skall
leva. Och bäst det är, kommer döden och skär av livstråden.
Är det nu för detta jordiska livet som människan är
skapad? Är hon skapad endast för att träla här i världen, och leva här en kort
tid ett uselt och oroligt liv? Nej, för detta livet blott är hon inte skapad.
Men när den onde har fått så stor makt över kropp och själ, så kan den
naturliga människan inte annat än gräva i jorden både med tankar, ord och
gärningar. Hon kan inte höja sina tankar till någonting högre. Hon kan inte
böja sitt hjärta till Gud. Hon måste tänka och tala om oxar, kor, kalvar och
svin. Ty där hennes skatt är, där är också hennes hjärta. När hör man den naturliga
människan tala om annat än denna världen och de ting som är i världen? När hör
man henne tala om helgelsen som Paulus fordrar i dagens text. Skulle den
naturliga människan börja tala om helgelsen, så skulle hon även nödgas tala om
bättringen, om syndaångern, om tron, om kärleken och andra andliga ting.
Nu ser ni, hur det står till med människan, som genom
djävulens list har blivit det uslaste kreatur på jorden. Andra kreatur suckar
över sitt betryck, när de lägger sig. De suckar över sin tyrann, människan, och
längtar efter Guds barns härliga uppenbarelse. Men den naturliga människan
suckar inte över sin usla belägenhet, vare sig när hon lägger sig eller står
upp. Och om någon suckar över sin uselhet och över sitt elände, så låter detta
suckande så förargligt i världshopens öron, att de börjar tacka Gud, att de
inte är så föraktade som denne publikan.
Hur länge vill ni nu leva i sorglöshet och obotfärdighet?
Hur länge vill ni förakta Guds godhets och långmodighets rikedom, som kallar er
till bättring? Finns här någon kristen själ, som suckar över sin tröghet och
över sin ljumhet, över sin brist på andligt liv? Finns här någon, som kämpar
och strävar för någonting högre och varaktigare än detta jordiska livet? Finns
här någon som suckar och längtar efter Guds barns härliga uppenbarelse, han må
veta, att det inte är någon lätt sak att bli salig.
Frälsaren har själv sagt: "Genom mycken bedrövelse
måste människan ingå i livet." Inte blott det inre korset måste hon bära i
sitt bröst, som består i allehanda anfäktelser och frestelser, otro,
förtvivlan, ångest, bedrövelse, ängslan, även så i en beständig kamp och strid
med djävulen. Men även det yttre och synliga korset måste hon bära, som består
i hat och försmädelse av världshopen, som står efter korsbäraren argt.
Världshopen, den otrogna hopen, hyser andligt hat i sitt hjärta till all
levande kristendom.
Världshopen nöjer sig inte med att baktala, gäcka och
försmäda dem som bär korset, utan världshopen vill komma åt skinnet. Liksom
djävulen sade åt Herren: "Skinn för skinn." Så går världens hat ut på
att dräpa kroppen, när de inte kan skada själen. Allt detta måste en kristen
bereda sig på att ta emot av världen. Ty de kristna har i alla tider varit
föraktade och hatade av världen, och ju längre det lider mot världens afton,
desto argare blir världshopen att förfölja de få sanna kristna som finns. Fast
de kristnas blod ropar hämnd från himlen över brodermördaren ända från den
oskyldige Abels blod intill Sakarias Barakias son, skall dock de få själar som
nu försmäktar i fängelse och landsflykt för sin tro och för sin religion, de
skall med Guds hjälp skåda bättre tider. Så hoppas vi nu, sedan djävulen fått
rasa ut, sedan han fått släcka sin blodtörst i krig och pest och hungersnöd,
skall han bli bunden med mörkrets kedjor och kastas ned ifrån himlen på jorden,
ifrån det andliga till det världsliga regementet. Såsom också tidens tecken
redan nu visar, att han nu kastat sig över det världsliga regementet. Och när
han sålunda blivit kastad på jorden, har han stor vrede och vet att han inte
har lång tid kvar. Alla själar i nådens himmel blir därigenom befriade ifrån
förföljelse. Det har vi sett med egna ögon, att när den onde anden går ut ifrån
människan så går han in i svinhjorden. När han kastas ut ifrån himlen, eller
ifrån det andliga regementet, så kastar han sig över det världsliga regementet,
och där grasserar han alldeles förfärligt.
När den oroliga tidsandan hade satt ihop konungar och
kejsare på jorden, fick Luther och de kristna vara i frid. De mäktiga på jorden
har inte tid att tänka på den lilla hopen som tillber den Korsfäste när de
krigar inbördes. Finns det här någon som väntar på Israels tröst? Finns det här
någon som har en bedrövad och förkrossad ande? Han vände sig nu till Herren med
en hjärtlig suckan och bön, att han snart måtte förlossa sina trogna ifrån
detta jordiska elände och föra dem till den eviga glädjen, där den store
Korsbäraren och törnekrönte Konungen skall avtorka deras tårar och ge dem
livets krona. Amen
Originalmanuskript / FKHS Kollers samling /
Nationalarkivet Helsingfors /
PS 637 / P 1472
Eftersom dagens predikan i 1956 års Evangeliepostilla
inte finns tillgänglig som handskrift ersätts den med denna originalpredikan.