Nr 74 ALLA
HELGONS DAG 1858
Vid den tid, då Jesus predikade evangelium för de
fattiga, ropade en kvinna bland folket: "Saligt är det moderssköte som har
burit dig, och de bröst som du har diat." Och Jesus svarade: "Ja,
saliga är de som hör Guds ord och gömmer det." Luk. 11: 27 - 28.
Denna kvinna som ropade "saligt är", och så
vidare, torde ha varit en av dem vilkas hjärtan Guds ord hade träffat, och hon
tänkte väl, hur lycklig den kvinna är, som hade fött en sådan Son . Men inte
består all salighet däri, att någon har fött Guds Son, utan däri består
saligheten, att man hör Guds ord och gömmer det. Guds ord är det heliga fröet
som sädens Herre själv har sått i deras hjärtan som gömmer det eller tar emot
det, så att det blir levande och fruktbärande. Inte har många blivit kristna på
Frälsarens tid, fast de gick i skola och lyssnade på hans lärdomar . Men när
den Helige Ande började verka i lärjungarnas hjärtan, så predikade de
evangelium med kraft. Och då blev somliga kristna, men i förhållande till
folkmängden var de inte flera än de få utvalda som var tecknade, nämligen
tolvtusen av vardera Israels stam som var tecknade från världens begynnelse. På
apostlarnas tid var det kanske en kristen på femtio personer. Och då ni ser att
det inte har funnits många kristna i världen, och att även av de få som
verkligen har blivit kristna, går somliga tillbaka till olycksaligheten . Så
betänk, ni få själar, som ännu kämpar i er allra dyrbaraste tro, att ni måtte
komma till de heliga männens gemenskap i nya Jerusalem. Betänk, hur farlig
denna världen är, och hur listig fienden är att förföra även dem som genom Guds
nåd har befriats från djävulens våld , så att om möjligt även de utvalda
förvillas. Fienden har vredgats förfärligt, då han i denna yttersta tid har
förlorat några från sitt rike. Och på dem är han synnerligen förbittrad som
inte låter hans avkomma ha samvetsfrid.
Men å andra sidan har den himmelske Föräldern blivit
bedrövad, då fiendens trälar inte låter hans barn vara i fred. Men det är vårt
hopp, att Guds barn inte överger sin tro därför att draken visar dem sina
tänder. Men den farligaste fienden syns vara den som bor i de kristnas eget
kött, han som kommer över dem som en tjusande orm, in i vars mun mesarna ilar
då de blir yra av den giftiga lukten som tjusarormen avger från sin kropp. Och
den listige ande , som omskapar sig till ljusets ängel, är synnerligen skadlig
för de kristna. Det är egenrättfärdigheten som är Guds barns åklagare natt och
dag, och han talar genom förnuftet : "Hur kan du bli salig som är så ond
och syndar så mycket varje dag med tankar, begärelser och lustar?" Men om
de kristna inte hade en försvarare hos Fadern till vilken de kan fly, då
egenrättfärdigheten angriper dem, så skulle de alla ha fallit i tvivel. Men må
den store Försvararen hos Fadern, han som är alla föräldralösa och minderåriga
barns förmyndare, beskydda, bevara, stödja och förstärka utmattade knän,
upplyfta trötta händer, ta upp de nakna stackare som gråter på detta kalla
golv. Må han tvätta de nyfödda med livets vatten och linda dem i rena
linnekläder och låta dem dia Förälderns nådeflytande bröst. Hör du store
Försvarare hos Fadern alla bedrövades och botfärdigas suckan, då de med
förkrossat hjärta ropar till dig. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 5: 1 - 12
I dagens evangelium är nådens ordning framställd på så
sätt, att alla till saligheten hörande huvudstycken nämns där i den ordning som
de erfars av de kristna. Nämligen: 1:a andlig fattigdom, 2:a andlig sorg, 3:e
saktmod, 4:e hunger och törst efter rättfärdighet, 5:e barmhärtighet, 6:e
hjärtats renhet, 7:e fridstiftande, 8:e förföljelse för rättfärdighetens skull.
Sålunda åtta saligheter av vilka ingen får fattas. Den som vill bli salig,
måste erfara och genomgå alla dessa. Låt oss därför betrakta: de åtta
saligheterna.
Första saligheten. Saliga är de i anden fattiga, ty dem
hör himmelriket till. Detta är alltid ett rätt kännetecken på väckelsen, att
alla vilkas samveten rätt har uppvaknat känner fattigdom och brist på allt som
förut utgjorde salighetens grund, såsom tron, hoppet, kärleken, dygden,
ärligheten, renheten, äran, rättfärdigheten. Före uppvaknandet fanns alla dessa
andliga skatter i den sorglösa människans hjärta. Inte har en sorglös känt
brist på tro, inte heller brist på kärlek. Ärlig har han velat vara och göra
var man rätt. På denna dygd och ärlighet grundar de sorglösa ännu mycket, då de
säger: "Jag har inte stulit, Gud ske lov! Jag har inte gjort orätt, Gud
ske lov! Jag är ingen hora , Gud ske lov! Jag är ingen fyllhund, Gud ske
lov!" Alla dessa falska grunder viker då samvetet vaknar. Tron försvinner,
kärleken försvinner, ärligheten försvinner. Han blir hora och tjuv och måste
därför sjunka ned i helvetet. Detta är alltså den andliga fattigdomens
kännetecken, att alla andliga skatter tar slut. Och åt sådana lovas nu
himmelriket, för vilka all egen godhet har tagit slut.
Andra saligheten. Till den andliga fattigdomen kommer
också andlig sorg. När lärjungarna tappade tron och hoppet, så att de inte
längre kunde hoppas på himlen eller världen, då uppstod hos dem en sådan sorg,
att de måste börja gråta och jämra sig. Många säger: "Jag kan inte tro att
jag blir salig med detta leverne," men har ändå ingen sorg. En sådan är
inte fattig i anden, då han orkar leva utan tro. Men den är fattig i anden som
har en synbar sorg och betungat sinne och suckar. Sådana bedrövade blir
tröstade, då Jesus blir levande i deras hjärtan.
Tredje saligheten. Saliga är de saktmodiga , ty de skall
besitta jorden. Här torde inte vara fråga om naturlig dygd , under vilket ofta
högmod ligger fördolt. Utan med dygd menas här den hjärtats förvandling som
apostlarna upplevde efter pingstdagen, så att de förmådde stå ut med världens
hat och smädelse utan att knorra, fast de tidigare hade haft ett högmodigt
hjärta och hämndlystnad. Det var andlig dygd och saktmod . Om nu de av naturen
dygdiga får ärva jorden av sina föräldrar, så får även de i ande och sanning
dygdiga ärva en bättre jord och himmel, som aldrig förfaller .
Fjärde saligheten. Saliga är de som hungrar och törstar
efter rättfärdighet, ty de skall bli mättade. På den andliga fattigdomen följer
sorg, och efter sorgen kommer saktmodet, och sedan kommer hunger och törst
efter rättfärdighet. När egenrättfärdigheten som länge följer de väckta upphör,
kommer hunger och törst efter rättfärdighet. Varifrån kommer nu rättfärdighet
till dem, som inte har egen rättfärdighet? Varifrån får dessa hungrande och
törstande näring? Vet ni hungrande och törstande varifrån ni skall få föda, när
hunger och törst hårt ansätter er? I denna öken får vandrarna ofta känna hunger
och törst efter rättfärdighet, där det inte finns bröd på jorden, frukt på
träden, inte heller rent vatten på många ställen. Jesus har lovat ge er,
hungrande och törstande, näring av sin rättfärdighet, om all
egenrättfärdighetens surdeg tagit slut hos er.
Femte saligheten. Saliga är de barmhärtiga, ty dem skall
ske barmhärtighet. Barmhärtig är den som förbarmar sig över en annans själ, när
han ser att den är i nöd . Det är en annorlunda barmhärtighet som kallas andlig
barmhärtighet. Det är inte krögarens barmhärtighet som förbarmar sig över de
törstiga. Det är inte horans barmhärtighet som förbarmar sig över horkarlarna.
Men den andliga barmhärtigheten förbarmar sig särskilt över en annans själ, och
hjälper även sin nästa i timlig brist. Den som är så barmhärtig, han skall även
av ljusets Fader få barmhärtighet från ovan.
Sjätte saligheten. Saliga är de renhjärtade, ty de skall
se Gud! Om denna hjärtats renhet råder stort tvivel, hur den bör förstås, då
alla väckta har den erfarenheten att det känns som om hjärtat alltid vore fullt
av ondska och orenhet. Men de sorglösa och nådetjuvarna känner inte hjärtats
ondska . Har de rena hjärtan? Och de väckta orena hjärtan?
Jag vet att den onde har renat nådetjuvarnas hjärtan, och
deras hjärtan är renade i drakens blod. Men de väcktas hjärtan är inte renade i
drakens blod. Därför känns hjärtat styggt och orent. Vem skall nu rena era
hjärtan, ni botfärdiga, som känner, hur styggt och orent hjärtat är? Jag tror
att era hjärtan är renade med Jesu blod, om ni tror trots att ni känner
annorlunda. Men här gör egenrättfärdigheten motstånd och frågar: "Hur kan
du tro att hjärtat är rent, då du känner att hjärtat är orent? Du börjar ljuga
i ditt hjärta, om du tror tvärt emot vad du känner! Tro först då att hjärtat är
renat med Jesu blod, när du känner att det är renat!" Vet du, vem som
predikar så? Jo, så predikar egenrättfärdigheten för de botfärdiga. Men Guds
Ande predikar så här: "Genom tron blir ditt hjärta renat med Jesu blod!
Och då är du salig och får se Gud."
Sjunde saligheten. Saliga är de som stiftar frid, ty de
skall kallas Guds söner . Detta ställe förklarar nådetjuvarna så, att dygdiga
hedningar blir fridsstiftare, men de kristna blir ofridsstiftare som inte ger
hedningarna samvetsfrid. Men om de kristna är stiftare av ofrid, så är förstås
hedningarna fridsstiftare som strider och slåss. Jag tror att de kristna, för
vilkas skull ofriden kom in i världen genast under Kristi och apostlarnas tid,
ändå är fridsamma, ty genom dem har friden kommit till många ställen, där man
förut levde i ofrid, och för den fridens skull kallas de för Guds söner .
Åttonde saligheten, är för alla känd, ty de är hatade för
rättfärdighetens skull och smädade för Jesu namns skull. Men gläds och fröjdas,
ni Jesu lärjungar, då ni blir hatade och förföljda för rättfärdighetens skull,
när världen talar allt ont mot er ljugande för Jesu namns skull. Gläds och
fröjdas, ty er lön är stor i himlen. Ty så förföljde de profeterna som var före
er. Men snart får ni gå in i den frid där ingen hatar er för rättfärdighetens
skull! Amen.
Originalmanuskript / Aunos samling / Helsingfors
Universitetsbibliotek /
KP 519 / P 1394 / SW 517 / B
355