Nr 72 JOHANNES
DÖPARENS DAG 1857
Jesus talade för folket om Johannes och sade: Sannerligen
säger jag eder: Ibland dem som är födda av kvinnor är ingen uppkommen som är
större än Johannes Döparen, dock likväl, den som är minst i himmelriket, är
större än han. Matt. 11: 11.
Detta Frälsarens vittnesbörd om Johannes är ett
besynnerligt ställe i Bibeln och svårt att förstå, då vi hör, att Johannes är
den störste av alla som blivit födda av kvinnor, och sålunda större än
profeterna, men likväl är den minste i himmelriket större än Johannes. Många
skulle kunna tänka, att Johannes Döparen borde ha varit den störste i
himmelriket eller den bäste kristne. Men nu hör vi av dessa Frälsarens ord, att
Johannes inte är den bäste kristne,* trots att han arbetat så mycket i Herrens
vingård och lidit så mycket för kristendomens skull. Om vi rätt förstår
Frälsarens ord, så är den minste i himmelriket större än Johannes, det vill
säga, en dålig kristen är en bättre kristen än Johannes. Så upphöjs de kristna.
Men ge noga akt på dessa Frälsarens ord, att inte någon orätt tanke om Johannes
skulle bli inrotad i de kristnas hjärtan. Ty de som står på
egenrättfärdighetens grund vill sätta Nikodemus bredvid Johannes och säger:
"Om Nikodemus inte är kristen då är ingalunda Johannes Döparen
kristen."
I följd av dessa ord, som ibland hörs från
egenrättfärdighetens mun, måste vi notera några punkter som skiljer Johannes
från Nikodemus för att bevisa, att ett stort svalg är befäst mellan Johannes
och Nikodemus. För det första finner vi många förutsägelser om Johannes i Gamla
Testamentet genom flera profeters mun. Till exempel Jesaja 40: 3, Malakia 3: 1
och 4: 5. Men om Nikodemus finns det inga förutsägelser. För det andra har
Kristus själv vittnat, att Johannes lära är rätt, men Nikodemus lära har
Frälsaren slagit ned. För det tredje har Johannes Döparen fått den Helige Ande
i moderslivet, men Nikodemus har aldrig fått den Helige Ande, även om, såsom
Luther förmodar, den Helige Ande skulle ha verkat i honom så att han kom och
begravde Jesu kropp. Fast enligt vår mening tyder allt på att det var
egenrättfärdigheten som verkade i honom och inte den Helige Ande. För det
fjärde har Johannes inte stått emot Kristus mer än en gång, då en sådan
ovärdighetskänsla kom över honom, att han inte kände sig värdig att döpa
Kristus. Men Nikodemus gjorde ständigt motstånd så länge han talade med Jesus.
För det femte har Johannes Döparen verkat mycket för utbredandet av Guds rike
eller kristendomen. Genom Johannes predikningar bereddes människorna att ta emot
Kristus, men Nikodemus har inte verkat något för människornas bättring. För det
sjätte hade Johannes den rätta tron på Jesus, att han är Guds Son. Men
Nikodemus hade en orätt tro om Jesu person. Det sjunde beviset var, att
Johannes har fått lida för sin tro, men Nikodemus har inte blivit hatad av ett
enda världsbarn.
Alla dessa bevis utvisar, att ett stort svalg är befäst
mellan Johannes och Nikodemus. Alltså, om egenrättfärdighetens tjänare hyser
tvivel om Johannes salighet därför att de kristna inte håller Nikodemus för
kristen, så får de en gång se, vem de har stungit. Men enbart av dessa ord som
Jesus har sagt till folket, att den minste i himmelriket är större än Johannes,
kan något tvivel om Johannes salighet uppkomma för somliga kristna, eftersom Johannes
inte har haft så kraftiga nådesförnimmelser som apostlarna. Johannes hade
nämligen blivit väckt, och den Helige Ande verkade alltid hos honom kraften att
predika, men profeterna hade inte kraft att predika vid andra tidpunkter än då
Anden verkade i dem. Profeterna såg Kristus fjärran, men Johannes såg honom
ansikte mot ansikte. Profeterna har trott på en kommande Frälsare, men Johannes
har trott på den närvarande Frälsaren. Profeterna har haft Kristi Ande, som har
talat om kommande ting genom deras mun, men Johannes Döparen har haft samma
Kristi Ande i större omfattning. Därför är han större och ädlare än profeterna.
Men detta, att Johannes Döparen inte haft Kristi lidande
och försoningsdöd så klart för sig som lärjungarna hade, inte heller så stor
bedrövelse över hans död som lärjungarna eller så stor glädje över hans
uppståndelse som lärjungarna, därför är den minste i himmelriket större än
Johannes. Han har dock med sitt finger pekat på Guds Lamm som borttager
världens synder. Han har glatt sig över Frälsarens tillkommelse, såsom
Brudgummens vän gläds då Brudgummen talar med sin brud. Och vi drar den
slutsatsen av denna glädje som Johannes hade, att Johannes haft en sann glädje
i sitt hjärta, och därför håller vi Johannes för kristen, eftersom alla evangelister
och apostlar har hållit honom för kristen. Men vi tar blott ett uppbyggligt
exempel av dessa Frälsarens ord, då vi ser, hur trångt ställe det är, som
kallas för himmelriket. Då knappast en sådan lärare som Johannes får träda in i
himmelriket, hur skall då andra få träda dit in, som inte har verkat något för
kristendomens uppbyggnad, inte heller nekat sig själva i världen liksom
Johannes har förnekat sig? Detta angår nu sådana kristna som bekänner tro, men
har blivit stumma. De talar inte längre ett enda ord för de sorglösa, men talar
blott om världen, och låter de sorglösa i frid fara till helvetet.
En världsvis har sagt: "Jag är varken kyrkokristen
eller bibelkristen." Det är: "Jag är inte kristen enligt den läran
som prästerna förkunnar, inte heller enligt den läran som finns i Bibeln, men
jag är kristen på egen hand." Och de är nu dessvärre många, som varken är
kyrkokristna eller bibelkristna, men kristna på egen hand. Jag talar inte om
dem, som ännu verkligen vill bli saliga, vilka verkligen kämpar i sin tro och
försakar världen och bestraffar världen för syndens skull, för rättfärdighetens
skull och för domens skull, även om de inte skulle ha så mycket olja i sin
lampa, att den skulle räcka att delas till de andra. Men jag talar till dem,
som är stumma hundar och bär tron. Är kristna bland de kristna och hedningar
bland hedningarna. Talar som kristna med de kristna och kommer väl överens med
hedningarna. De orkar ännu bära grannlåt och bygga ståtliga byggnader. De nöjer
sig inte med skinnkläder, som Gud gjorde åt Adam och Eva. Inte duger heller
nödbröd åt dem, utan de vill ha rågbröd. Johannes bar skinnkläder och åt
skogshonung och gräshoppor. Han försakade världen och därför orkade han predika
sanningen för andra. Och ändå säger Frälsaren: "Den minste i himmelriket
är större än han." Man får säga som lärjungarna: "Vem skall då bli
salig, om Johannes Döparen inte blivit salig?" Men om vi inte visste på
vilken grund den rätta kristendomen är byggd, så vore det inte möjligt att bli
salig.
Johannes har med sitt finger pekat för de väckta,
bedrövade, botfärdiga, ansatta och betryckta själarna, han har med sitt finger
pekat på Guds Lamm som borttager världens synder. Och det samma Lammet har vi
visat för de tvivlande och förkrossade själarna, om de vore så villiga att
komma och se, hur Guds Lamm slaktas, som barnen är villiga att kika, då ett
naturligt lamm slaktas. Kom och kika, ni små barn, då Guds Lamm slaktas, Kom
och se, hur blodet rinner från hans ådror. Om ni har ett ömt hjärta, så verkar
detta hos er sorg, medlidande och förbarmande. Och detta åstadkommer
barmhärtighet och medlidande i hjärtat. Men det är ni själva som har öppnat
hans ådror med syndens kniv. Det är ni själva som har stuckit honom, och på
skämt har ni gjort det, då ni ännu hade ett samvete som oxhud. Men nu har ni
gjort det vackert, säger Föräldern. Nu låter ni Guds Lamms blod rinna på marken
där det går förlorat . Det är ännu en stor styggelse, att ni låter Guds Lamms
blod gå förlorat och rinna ned på marken. Kom och ta Guds Lamms blod till vara,
ni botfärdiga och bedrövade och tvivlande. Om ni inte tillvaratar Guds Lamms
blod, så skall ni slutligen bli förtrampare av Guds Lamms blod. Många har redan
blivit förtrampare av Guds Lamms blod, därför att de inte tagit Guds Lamms blod
tillvara medan de stod vid korset, medan de sett, hur detta dyrbara
försoningsblod har runnit på marken. Många har då slagit sig för bröstet och
gått hem, då de sett med hurudant rop han gett sitt liv. Men snart har han
glömt Guds Sons plågor. Därför har många blivit förhärdade och börjat förtrampa
Guds Lamms blod.
Be, ni Jesu botfärdiga och bedrövade lärjungar, att er
bedrövelse över Guds Sons död skulle hos er åstadkomma en sann och hjärtlig
längtan efter Frälsaren, så att otro och tvivel inte skulle få makt i era
hjärtan. Och tro ändå, vad några kvinnor betygar för er, att det slaktade Guds
Lamm ännu lever. Hör du store Korsbärare de botfärdigas, bedrövades och
betrycktas suckan. Fader vår som är i himlen.
Evangelium: Luk. 1: 57 - 80
Vi hörde av dagens heliga evangelium Johannes fader
Sakarias förutsägelser om sin son, för vilket ändamål detta märkvärdiga barn
hade blivit fött i världen, nämligen till den Högstes profet att bereda väg för
honom och till att ge hans folk salighetens kännedom till förlåtelse för deras
synder. I följd härav skall vi denna heliga stund betrakta, hur Johannes
Döparen bereder väg för Herren. För det första. Han ger sitt folk salighetens
kännedom . För det andra. Han verkar syndernas förlåtelse.
För det första. Han ger sitt folk salighetens kännedom.
Detta sker på det sättet, att han genom lagens förkunnelse först väcker
syndakännedomen . Om folket inte fick syndakännedom, så torde de inte heller få
salighetens kännedom. Men då han först genom sin stränga predikan uppväcker
syndakännedomen , då kommer även salighetens kännedom efteråt, när han med sitt
finger pekar på Guds Lamm som borttager världens synder. Då får de botfärdiga
salighetens kännedom, om de enbart ser på Guds Lamm som borttager världens
synder. Men om de ser åt annat håll, om de ser på världen, om de ser på sin
egen eländighet eller på sin ovärdighet, eller om de ser på sin
egenrättfärdighet, då får de inte salighetens kännedom utan blott
olycksalighetens kännedom. Många har nu blivit utan salighetens kännedom vilka
inte har sett på Guds Lamm då Johannes har sagt: "Se, Guds Lamm, som
borttager världens synder." Nu har många sett på Guds Lamm och genom detta
skådande kommit till salighetens kännedom.
Men många har efteråt börjat se på världen och därigenom
förlorat Guds Lamm som har borttagit världens synder. Många har även vänt sina
ögon bort från Guds Lamm och börjat se på sin egenrättfärdighet. Och några har
börjat se på sin egen ovärdighet, och somliga har börjat se på människornas
döttrar, såsom i den första världen Guds söner såg på människornas döttrar och
därigenom blev förtappade. Se inte, ni Guds söner, på människornas döttrar, ty
deras skönhet är bedräglig. Och ni kristna flickor, se inte på människornas
söner, ty deras ägodelar är bedrägliga. Utan se på Guds Lamm, som Johannes har
visat er. Medan ni ser på pojkarna dör Guds Son. Ännu faller de sista dropparna
från hans sår till marken, ännu ropar han på korset: "Eli, Lama
sabaktani!" Men snart böjer han ned sitt huvud och uppger sitt liv. Vem
skall då predika evangelium för de fattiga, när Jesus dör? Vem skall då leda
sörjande lärjungar från Jerusalem till Oljeberget? Vem skall då väcka dem, när
de blir sömniga i örtagården? Vem skall då trösta Lasarus systrar, som gråter
vid hans grav? Jag tror, att världen får glädja sig, då Jesus dör i de kristnas
hjärtan. Om inte Maria Magdalena orkar fälla så mycket tårar på hans grav, att
han blir levande inför hennes ögon, så har alla hans lidanden gått förlorade.
För det andra. Låt oss nu för det andra betrakta, hur
Johannes Döparen genom sin predikan verkar syndernas förlåtelse. När folket
genom Johannes lagpredikan har kommit till syndakännedom, börjar det tro, att
yxan redan är satt till roten av träden och att varje träd, som inte bär
bättringens goda frukter, skall huggas av och kastas i elden. Då skall folket
komma till Johannes för att be honom om dopet och för att bekänna sina synder.
Men Johannes Döparen tillägnar sig ingen ära, utan han hänvisar de botfärdiga
till Jesus och säger: "Jag döper visserligen med vatten, men efter mig
skall den komma som har varit före mig. Han skall döpa er med den Helige Ande
och eld." De som nu går till Jesus får sina synder förlåtna och kommer
till salighetens kännedom . På detta sätt verkar Johannes syndernas förlåtelse.
Men nu finns det många som inte bryr sig om Johannes dop, inte heller om Kristi
dop. Och de är de fruktlösa träden vid vilkas rot yxan är satt.
Då nu Johannes Döparen har verkat så pass, att folket har
velat bli döpta och bekänna sina synder, så skall Guds Lamm som borttager
världens synder göra dem rena. Johannes Döparen tvättar bort den värsta smutsen
från dem i floden Jordan, men Guds Lamm rengör dem och tvättar dem rena och
snövita. De blir glänsande inför hans ögon och han visar dem för gäster som
kommer från himlen. Och gästerna förundrar sig över, hur dessa svarta tattare
blivit så rena och vita, som förut bott i den svarte gubbens rökstuga. De
gäster som kommer från himlen förundrar sig, hur dessa svarta tattare blivit så
vita. Och de himmelska gästerna tar dessa Guds barn i sin famn och smeker dem
och kysser dem. Och då de himmelska gästerna frågar, hur dessa barn blivit så
vita, och djävulens barn är så svarta, svarar Jesus: "Dessa barn har först
blivit sköljda av Johannes i floden Jordan, och därefter har de tvättat sina
kläder i Lammets blod, och jag har klätt dem i vita kläder, och gett dem ringar
och en krona på huvudet och en korsstjärna på bröstet. Därav har de fått
renheten och klarheten. Men gå inte mer för att vada i världens gyttjepöl, ni
små barn, som är så vita och rena, utan förbli nu rena till den stunden, då
himlens klockor skall ringa på den stora sabbatsdagen, då Guds barn skall
församlas i Guds tempel och sjunga den nya psalmen för Gud och Lammet. Då skall
de ropa i templet: "Hosianna, Davids Son!" Och änglarna i koret skall
spela på basunen, när Herren Jesus själv börjar utdela Herrens nattvard åt
Johannes nattvardsgäster. Amen,
halleluja, amen.
Originalmanuskript och handskriven avskrift / FKHS Aunos
samling / Nationalarkivet Helsingfors / Originalet saknar början och slutet.
Predikan har kompletterats med avskriften som är mycket trogen originalet. /
III P / PS 545 / P 1357 / B 348