Nr 70 JUNGFRU
MARIAS BEBÅDELSEDAG 1859
Konung David är den förste som har känt Messias eller den
utlovade Frälsaren såsom Guds Son, då han skriver efter Andens ingivelse i
andra psalmens sjunde vers, hur Gud sade till sin Son: "Du är min Son,
idag har jag fött dig."
Redan 300 år efter Frälsarens födelse har alla kristna
trott, att Sonen är född av Fadern före evighet . Men denna de kristnas tro är
en stor hemlighet som ingen kan fatta med sitt förnuft , fast världens visa har
uttömt all sin vishet och med sitt förnuft grubblat, hur denna Sonens födelse
av Fadern har kunnat ske. Somliga världsvisa har sagt, att Gud tänkte sig en
annan likadan som han själv, och av denna tanke blev Sonen till, som var en
likadan Gud som han själv. Men sådant är intet annat än förnuftsröra. Vi vet
att ingen människa föds genom en annans tanke, utan till födelsens natur hör
ett ämne som bildas av människans blod. Enligt Bibeln har såväl mannen som
kvinnan säd, varav en ny människa får sin upprinnelse. Sålunda är Sonen inte född
av Faderns tanke utan han är född av Faderns väsen. Men då den naturliga
födelsen är en stor hemlighet, fördold för allt förstånd, vem kan då förstå
Guds Sons födelse av Fadern? Vem kan med sitt förnuft fatta Guds Sons avlelse i
Marias sköte? Det är omöjligt att med förnuftet utforska dessa övernaturliga
saker , utan de måste tros. Luther har sagt: "Den som vill med förnuftet
fatta trons artiklar kommer inte någon vart." Där har den onde stoppat
världens visa i säcken, då de med förnuftet vill fatta så höga ting och först
sedan kan de tro vad de med förnuftet fattar. Och vad förnuftet inte kan fatta,
det tror de inte. Och likväl finns det så många saker i naturen, vilka ingen av
världens visa har fattat med sitt förnuft och vilka vi måste tro. Men om världens
visa först vill fatta och sedan tro, så vill otrons fångar först känna och
sedan tro.
Om du nu först ville känna hur Guds Son är född av Fadern
och hur han blivit avlad i jungfruns sköte utan mans hjälp, så skulle du få
vara utan tro hela ditt liv. Men om du tror vad världens visa inte tror, att
Jesus är Guds Son, om du tror att han är född av Fadern före evighet enligt
Skriften, att han är född av jungfru Maria enligt Skriften, att han är död och
uppstånden enligt Skriften, om du tror att han nu sitter på Guds högra sida
enligt Skriften, att han snart skall komma och döma levande och döda, så blir
du visserligen inte med denna tro fri från djävulens våld. Ty även djävlarna
tror att Jesus är Guds Son, fast de bävar. Men Gud fordrar ändå att alla som önskar
bli saliga först måste tro dessa bibelställen, innan de kan tro, att de är
återlösta och befriade från djävulens våld. Petrus var den förste som började
tro , att Jesus är Guds Son, men inte trodde judarna det, inte heller Nikodemus
trodde att Jesus var Guds Son. Judarna trodde att Jesus är Josefs son.
Men även om Petrus nu bekände , att Jesus är Guds Son,
skulle han ändå inte enbart med denna tro ha blivit salig. Men det var dock
början till den rätta tron. Och därför prisades han salig, då detta var början
till den rätta tron, ty utan denna Petrus tro kan ingen tro sig vara återlöst,
ty ingen är så tokig, att han tror att Josefs son duger till frälsare. Men
denna tro är ännu inte saliggörande, ty även djävlarna tror, att Jesus är Guds
Son, men de tror inte att de är återlösta. Så tror även de otroende eller
otrons fångar, att Jesus är Guds Son, men de tror inte att de är återlösta.
Detta skiljer nu de otroende från de kristna. Då man nu idag predikar om Guds
Sons avlelse i den rena jungfruns sköte, så måste vi enfaldigt tro det såsom
jungfru Maria har enfaldigt trott och blivit glad genom den tron. Ack om alla
rena och renade jungfrur trodde att Guds Son är avlad och född samt blivit
levande utan köttslig vilja, så att de skulle bli glada, liksom jungfru Maria
blev glad, när hon kom till sin släkting Elisabet. Vi har hoppet, att den
välsignade kvinnans säd krossar ormens huvud som med sin list bedrog kvinnan
och förmådde henne att äta av det förbjudna trädets frukt . Hon vållade sin
egen död och skulle därigenom ha blivit olycksalig för evig tid om inte den
välsignade kvinnans säd hade sönderkrossat ormens huvud. Hör du välsignade
kvinnans säd de bedrövades, botfärdigas och troendes suckan. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Luk. 1: 26 - 38
Om Guds Sons avlelse och födelse genom en ren jungfru har
mycket skrivits i Bibeln, såväl före som efter Frälsarens födelse. Och världens
visa har ansträngt sitt förnuft mycket för att utforska, hur detta har kunnat
ske. Men detta forskande har inte hjälpt dem eller andra, utan liksom den
naturliga avlelsen och födelsen är obegriplig och en för allt förstånd fördold
hemlighet, hur mycket mer skall då inte Guds Sons födelse vara fördold för
världens visa. Vi tar blott ett nyttigt och uppbyggligt exempel av jungfru
Marias tro, då vi denna gång betraktar, hur Guds och Marias Son är den
välsignade kvinnans säd som sönderkrossat ormens huvud. Första betraktelsen.
Varför befanns jungfru Maria värdig att bära Guds Son under sitt hjärta? Andra
betraktelsen Varför blev Maria glad, då hennes släkting Elisabet tilltalade
henne? Må Gud ge sin nåd, för att alla jungfrur måtte bli fruktsamma genom den
Helige Andes kraft och föda en ny människa som liknar Fadern.
Första betraktelsen. Varför befanns jungfru Maria värdig
att bära Guds Son under sitt hjärta? Vi vet inte, vilken särskild helighet som
fanns hos henne. Vi vet inte om hon var bättre, mer dygdig eller renare än alla
andra Sions döttrar som levt i världen före och efter henne. Men det hör vi av
evangeliet, att hon var benådad, ty inte sade ängeln till henne: "Var
hälsad, du dygdiga jungfru", eller, "var hälsad, du heliga
jungfru", eller, "var hälsad, du rena jungfru," utan han sade:
"Var hälsad, du benådade." Detta är dock ett vackrare och mer uppskattade
namn än "dygdiga" eller "ärbara" jungfru och även vackrare
än "heliga" jungfru, vilket namn de påviska gett åt Maria. De påviska
säger, att Maria är en helig jungfru och påstår att Maria var en ren jungfru
både före och efter Frälsarens födelse. Nu torde någon vara dygdig och ärbar,
men det finns inte längre många rena jungfrur. Och inte en enda helig finns på
hela jorden.
Men dessvärre är inte många jungfrur benådade, fast så
många har blivit väckta, men återfallit i sorglösheten. Vi hör av evangeliet,
att Maria var benådad, ty ängeln sade till henne: "Var hälsad, du
benådade." Och mot detta stora mål borde alla sträva, både ärbara och
ärelösa, för att de måtte bli benådade, om det inte är så, att de är benådade
och i nåden bestående. Men nu följer en annan fråga: var Maria benådad för sin
helighet eller var hon benådad för den välsignade säden som skulle komma från
henne?
När den första kvinnan fick det nådefulla löftet, att
kvinnans säd skulle söndertrampa ormens huvud, så trodde den första kvinnan ,
att den välsignade säden skulle komma från henne. Men det var en fåfäng
inbillning hos henne, då hon inte förstod , att det av ont blod blir ond säd.
Hade då Maria bättre blod än Eva? Vi tror, att en benådad har renare blod än en
icke-benådad. Vi tror, att Maria hade genom skapelsenåden getts besynnerliga
naturgåvor såsom stillhet, tålamod, ödmjukhet och lydnad, undergivenhet under
Guds vilja, så också melankolisk natur, varigenom den Helige Ande fick verka
omsorg om hennes egen och andras salighet. Men inte var Maria benådad genom
skapelsens nåd allena , utan hon var benådad för den välsignade sädens skull
som skulle sönderkrossa ormens huvud, såsom Herren sade till Abraham: "I
din säd skall alla folk på jorden bli välsignade."
Denna säd gick från Abraham ända till David, och från
David ända till Maria. Det heliga ämnet gick på ett fördolt sätt från släktled
till släktled ända till Maria, och i henne blev denna säd levande genom den
Helige Andes kraft, då ordet som i begynnelsen var hos Gud blev kött. Här
upphör nu allt vetande, allt förstånd och allt förnuft . Men Johannes säger:
"Ordet blev kött", nämligen det ord som i begynnelsen var hos Gud,
det blev kött. De kristna har ibland tänkt: "Hur blev ordet kött, när Guds
ord blev levande i hjärtat?" Hurudana känslor och verkningar uppenbarade
sig då? Månne inte detta är en liknelse, som visar hur ordet blev kött? Och
detta Johannes ord hette på grekiska "logos" men på latin
"idéa".
Andra betraktelsen. Låt oss nu för det andra betrakta,
varför Maria blev glad, när hon kom till sin släkting Elisabet? Om Maria hade
hyst något tvivel om Guds Sons avlelse, då ängelns löften stred helt emot
hennes förnuft , så upphörde alla dessa tvivel då en kristen, Elisabet,
tilltalade henne och försäkrade henne om, att Kristus eller den utlovade
Frälsaren, skulle bli kött. Elisabet blev uppfylld av Helig Ande genast när
Maria hälsade på henne. Och Anden sade nu till Elisabet, att Guds moder nu hade
kommit för att hälsa på henne. Elisabet blev hänryckt och ropade med hög röst
och sade till Maria: "Välsignad är du bland kvinnor, och välsignad är din
livsfrukt. Och varför händer det, att min Herres moder kommer till mig. Och
salig är du som trodde."
Av detta Elisabets tal blev Maria glad och började lova
Gud och sade: "Min själ prisar storligen Herren och min ande fröjdar sig i
Gud min Frälsare." Härav ser du, bedrövade, botfärdige, tvivlande själ,
hur Gud kan genom en annan kristen förstärka de tvivlandes tro och verka så
mycket, att de bedrövade blir glada.
Du har anledning att tro, Maria, Josefs förlovade hustru
, då du inte vet av någon man, men ändå har avlat. I dig är den välsignade säd
som kallas för kvinnans säd. I dig är den välsignade kvinnans säd, som
förkrossar ormens huvud. Du är benådad, inte för din dygd eller för din
helighet, inte för din renhet eller din ödmjukhet, utan för den heliga säd som
är i dig.
Och vi tror , att alla som har kommit för att se Marias
Son, skall bli delaktiga av denna säd och därigenom komma i det välsignade
tillståndet, att de genom den Helige Andes kraft blir havande. Men de blir också
glada, när någon kristen frände försäkrar dem om, att den välsignade säd som är
i dem, inte är horors säd, utan den välsignade kvinnans säd som sönderkrossar
ormens huvud. Fröjda dig, du som är havande genom den Helige Ande. Alla släkten
på jorden skall bekänna, att du är salig , som har trott ängelns löften. Och du
skall också själv känna att du är salig i tid och evighet, då du trodde ängelns
löften. Amen.
Handskriven avskrift / I. Rovas kopiebok / Laestadiana 1
Ag:1 / Uleåborgs landsarkiv /
III P / P 1324 / SW 500 / B
342