Nr 62 22
SÖNDAGEN EFTER TREFALDIGHET
Om en rättfärdig vänder sig från sin rättfärdighet och
gör det onda, så skall jag låta honom skada sig så att han måste dö. Hes. 3:
20.
Här uttalas en hård dom över dem som avfaller från sin
rättfärdighet. Herren skall låta dem skada sig så att de måste dö. På denna tid
har de rättfärdiga behov att höra denna varning, då så många rättfärdiga
avfaller från sin rättfärdighet och gör det onda . Därför måste vi klaga med
David, att de heliga blir allt färre. För de få rättfärdiga själar, som ännu
inte avfallit från sin rättfärdighet, måste vi predika över dessa Herrens ord
till varning, för att de alltid skulle bevaras i deras minnen, då svåra
frestelser uppstår och djävulen gör en och annan synd lovlig, så att om möjligt
även de utvalda skulle bli vilseledda. I den stora striden och kampen mot
världen, synden och djävulen, borde de rättfärdiga komma ihåg dessa Herrens ord
som finns i profeten Hesekiels tredje kapitel och 20:e vers: "Om en
rättfärdig vänder sig från sin rättfärdighet och gör det onda, så skall jag
låta honom skada sig så att han måste dö."
Det är inte trevligt för de kristna att se, att så många
går förlorade av de själar, för vilka Guds Son har svettats blod. Men ännu
större sorg får de kristna, då även de få själar, som var återlösta med Jesu
dyra blod, går tillbaka till världen, för vilkas skull Kristi namn blir smädat
bland hedningarna. De kristna får för deras skull lida förolämpningar och
smälek av världen. Men kristendomen är inte orätt trots att många kristna
avfaller, och världsträlarna får inte lindrigare kval i helvetet trots att
djävulens änglar gläds över de kristnas fall. Men de kristna själva borde sörja
och bli mer hängivna och vaksamma, när de ser hur farlig världen är, och hur
listig fienden är att lura även dem som har blivit kristna. Därför skriver
Petrus till de kristna: "Om den rättfärdige med knapp nöd blir salig, hur
skall det då gå för den ogudaktige och syndaren."
Det är inte märkligt om en kristen faller, ty det har på
apostlarnas tid, då kristendomen var som bäst , funnits några, som har fallit i
synnerhet genom hordom, såsom aposteln skriver om en man i Korint. Men han
befaller de kristna att överlämna den mannens kropp i Satans våld för att
själen skulle bli frälst. Och Paulus bestraffade hela den kristna församlingen
för detta enda horpars skull. Men om det på Paulus tid funnits en hora bland de
kristna, så duger det inte till föredöme åt andra kristna, utan hellre till
varning. Och om det under aposteln Johannes tid har funnits någon avfallen
kristen som har börjat stjäla, så duger det inte till föredöme åt andra kristna
utan hellre till varning.
Men även om det nu funnits på apostlarnas tid sådana som
fallit i hordom och tjuvnad, så har kristendomen för den skull inte varit falsk
såsom hedningarna tror. Däremot skall hedningarna själva få lida ett större
straff på grund av de avfallna kristnas synder, då fienden får så stor makt
över dem, att de inte längre tror att kristendomen är rätt. Och sålunda får
hedningarna lida ett större straff på grund av de avfallna kristnas synder.
Fast den ondes änglar här gläds över de kristnas fall, men slutligen får de
själva lida på grund av de kristnas fall. Dess större sorg måste komma över de
få själar som ännu är vakande och kämpar i sin dyrbaraste tro, då de hör att
för de fallna kristnas skull faller hedningarna som hagel i helvetet. Jesu
lärjungar blev ju bedrövade för Judas skull.
Vi hör i dagens evangelium, att den tjänare vars skuld
blev utstruken, fick lida ett större straff, då han avföll ur nådaståndet och
grep sin broder om strupen. Därav får vi lämplig anledning att betänka, varför
somliga kristna så fort faller ur nåden. Vi borde likväl be den store Konungen
som hade förlåtit denne tjänare en så stor skuld, att han måtte bevara oss för
fall, och att ingen av de själar som är återlösta med Jesu dyra blod skulle bli
så olycklig att han måste bli utlämnad åt bödeln som för de av Jesus återlösta
själarna i det yttre mörkret och kräver att de skall betala de tiotusen punden
till sista skärven. Hör, himmelske Konung, alla fattiga tjänares suckan, då de
faller ned vid dina fötter och ber: Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 18: 23 - 35
I dagens evangelium har Frälsaren visat, hur en tjänare,
som var skyldig tiotusen pund, fick skulden förlåten därför att han bad, men
måste slutligen betala hela skulden, då han grep sin medtjänare vid strupen.
Med ledning därav skall vi denna nådens stund betänka och undersöka, varför
somliga kristna så fort faller ur nådaståndet genom uppsåtliga synder.
Somliga kristna frågar; "Hade den tjänaren alls
blivit kristen som kunde avfalla så fort?" Detta tvivel om hans kristendom
kommer därav, att han bad orätt, när den stora syndaskulden började plåga hans
samvete. Han borde genast ha insett, att en sådan skuld var omöjlig att betala.
Men om de kristna skulle minnas, vilka tankar de hade, när syndaskulden föll
tungt på deras samveten, så skulle de inse, att egenrättfärdigheten har ingett
dem nära nog likadana böner, nämligen: "Herre, ha tålamod med mig, så vill
jag betala allt." Det finns knappast någon kristen som vid första
väckelsen inte skulle ha försökt att genom egen bättring betala syndaskulden.
Alla har vandrat i den förlorade sonens spår. Den förlorade sonen gick först
till egenrättfärdighetens handelsman för att förtjäna något. Denna
egenrättfärdighetens falska bön har sålunda varit i alla kristnas sinnen vid
första väckelsen. Men den store Konungen har dock av idel nåd utplånat den
stora skulden, fast tjänaren ämnat betala den själv.
Vi kan sålunda inte vara i tvivelsmål om att denne
tjänares skuld var borttagen, ty Gud kan inte utplåna skulden förrän syndaren
med levande tro tar emot den stora nåden. Denne tjänare hade sålunda haft en
levande tro, ty inte förlåter Gud synder åt nådetjuvar och den döda trons bekännare,
ty de har inte rätt syndakännedom. De tio tusen punden har inte betungat deras
samveten. De har lätt att tro, då samvetet inte har rätt vaknat. Nog förmår
sådana stjäla nåd. Men nu blir det fråga om, hur denne tjänare så snart kunde
falla. Somliga säger: "Han föll för att han hade för lite tro. Han borde
ha trott så mycket, att han hade övervunnit världen, ty Johannes säger:
"Vår tro är det som övervinner världen." Somliga säger: "Han
hade fel i sitt samvete , därför föll han." Jag tänker, att han hade fel
både i tron och i samvetet, fast han själv inte klagade över någotdera. Även
David kunde bevara samvetsfriden, fast han hade bedrivit hor och begått ett
mord. Han beklagade intetdera, förrän Natan kom och bestraffade honom.
Alltså visar alla omständigheter, att de som genom hordom
eller girighet faller i uppsåtliga synder, redan för länge sedan har genom inre
fall avfallit ur nådaståndet, fast de inte vet när och hur detta inre fall har
skett. När nämligen hordomens , girighetens, ärans, avundens eller vredens
djävul skiter på samvetet, blir samvetet fördunklat så att samvetet inte har
kraft att bestraffa synden genast när de första frestelserna känns. Och även om
samvetet skulle förebrå, så gör den onde synden lovlig tvärtemot samvetet,
eftersom syndaren inte har verklig kamp mot synden och inte känner verklig fasa
för den. Och när denna synd blir lovlig, så har man inte längre fruktan för
Guds stränga rättfärdighet, och man har inte längre någon känsla av att man
fallit ur nåden. Därav förstår man hur David kunde ha lugnt samvete, så länge
synden var dold för världen. Han litade på den förra nåden.
Så hade även denne tjänare redan tidigare fallit ur
nådaståndet , innan han av girighet eller hämndlystnad grep sin medtjänare vid
strupen. Han behöll tron och litade på den nåd han tidigare känt, fast den
levande tron hade honom ovetande förvandlats till död tro, så snart den onde
hade skitit på hans samvete. Och denna den levande trons förvandling till död
tro kan ske obemärkt i ett ögonblick. På detta sätt faller de kristna ur
nådaståndet.
Nu borde de få själar, som ännu vakar, bli visa av andras
fall, då de ser, hur olyckligt det gick för denne tjänare och för andra fallna,
som överlämnas åt bödeln och som till sist får betala sin skuld själva såsom de
även ämnat, då de i början av sin väckelse har bett: "Herre, ha tålamod
med mig, så vill jag betala allt!" Fast de kristna nu har insett, att
tiotusen pund inte går att betala, varför de har måst be med David:
"Herre, utplåna min syndaskuld," har de likväl skäl att vaka och se
till, att de inte på nytt samlar så stor skuld, att de måste betala både den
nya och den gamla skulden till sista skärven.
Om de kristna såg på Guds Son, som har betalt deras
skuld, vad han har fått lida innan han fick ihop så mycket, att han kunde
betala er skuld. Om, säger jag, de kristna skulle se på den store Korsbäraren,
hur många tunga och mödosamma steg han har fått ta innan han kom fram till
dödskalleplatsen, där skuldens huvudsumma måste betalas, hur många
vattendroppar som runnit från hans ögon , innan han fick räntan betald, hur han
måste arbeta dag och natt och sucka under fiendens piska och klaga: "Min
Gud, varför har du övergivit mig", hur blodsvetten rann som en ström från
hans heliga kropp, när han grävde vingårdens dike och avgrundens brunn, innan
han kunde lösa deras skuldbrev, som Fadern spikade på korsets trä, sedan han
hade dragit ett blodigt kors över skuldebrevet och skrivit därunder med stora
bokstäver: "Syndares skuldebrev är betalt med Guds Sons blod, svett och vedermöda,
vilket härmed kvitteras. På Golgata, långfredagen 33 år efter Frälsarens
födelse. Jehova Olohine
Sebaoth"
Om, säger jag, de kristna skulle betrakta dessa Guds Sons
vedermödor, vad han fick lida innan han mäktade lösa deras skuldebrev, så
skulle de få mindre lust att samla skuld på ny räkning. De skulle försöka äta
nödbröd och leva sparsamt, för att undvika nya skulder.
Läs nu, ni botfärdiga, den med Guds Lamms blod skrivna
kvitteringen på ert skuldebrev som är spikat på korsets trä, och tro, att skulden
är betald, och samla inte mera skuld igen, ty då kanhända det blir pantsättning
och ni måste slutligen själva betala både gammal och ny skuld till sista
skärven. Amen.
Handskrivna avskrifter / 1 Kolari kyrkoarkiv / 2
Helsingfors Universitetsbibliotek UP /
PS 467 / P 1204 /SW 471 / B
305