Nr 32 3
SÖNDAGEN EFTER PÅSK
Sannerligen, sannerligen säger jag er: Ni skall gråta och
jämra er, men världen skall glädjas. Ni skall bli bedrövade, men er sorg skall
vändas i glädje. Joh. 16: 20
För den som vill bli kristen, skall denna andliga sorg
vändas i glädje, då en botfärdig själ börjar tro, att hans synder är förlåtna.
Men de sorglösa blir aldrig gripna av den sorg som behagar Gud. Om Gud någon
gång lägger på dem en jordisk sorg, såsom han gjorde med Israels barn, gör de
dock inte bättring. Ty en jordisk sorg och jordisk motgång dämpar endast litet
människans naturliga högmod. Men det är ytterst få människor, som genom denna
jordiska sorg kommer till rätt syndakännedom. När Gud genom timlig tuktan hade
straffat Israels barn, blev deras högmod därigenom något nedslaget, så att de
bekände, att de hade syndat jämte sina fäder, och upphörde sedan med yttre
avgudadyrkan. Men de blev ändå inte rätt väckta, bortsett från somliga själar,
som av deras exempel hade insett, hur djupt fördärvad människan är.
Även nu ser vi, att världens kors inte gör människan
kristen. Många människor i världen är så fattiga, att de inte vet, vad de skall
äta. Men det finns inte många människor, som av timlig fattigdom lär sig känna
den andliga fattigdomen. Många fattiga är ännu högmodiga, fast de måste leva av
andras nåd. Inte kan fattigdomen tämja gamle Adam och utrota det naturliga
högmodet. Många har stor sorg i världen, men känner inte den andliga sorg som
behagar Gud. Många är eländiga och nakna i världen, men känner ändå inte den
andliga nakenheten. Somliga fattiga gör fattigdomen till sin salighetsgrund och
förlitar sig därpå, att de skall bli saliga för sin fattigdoms skull. Men om
den jordiska rikedomen inte hjälper någon till saligheten, så torde inte heller
fattigdomen hjälpa. Ty många rika tänker även så: "Då Gud har gett mig så
stor jordisk välsignelse, så måste han säkert älska mig. Och sålunda drar han
slutsatsen, att då Gud har ansett honom värdig att få så mycket gods och
ägodelar, så skall Gud säkert även ge honom himmelsk rikedom. Men det är
ovisst, min vän, vem det är som har gett dig så mycket ägodelar. Du tror att
det är Gud, som har gett dig allt. Men jag tror, att världens furste har gett
gods och ägodelar åt de flesta rika. Men även om Gud hade gett rikedom åt
någon, som inte har skaffat den med orättrådighet, så är du dock inte
behagligare för Gud, om du inte blir kristen.
Alla fattiga tänker i sitt naturliga tillstånd: Gud ger
mig säkert bättre gods och egendom, då han inte har gett mig jordisk egendom.
Men vet du vem som har gjort dig fattig? Du skyller på Gud, fast du kanske
själv är skyldig till din fattigdom, då du har missbrukat kroppens och själens
krafter. Du har kanske förslösat din egendom genom dryckenskap , grannlåt och
lättja. Du har kanske förstört din hälsa genom denna dryckenskap och
skörlevnad, eller genom prål och skryt. Och sedan säger du: "Gud gjorde
mig fattig i denna världen. Säkert ger han mig en bättre lott i den andra
världen." Varav vet du, vem som har gjort dig fattig? Jag tror att världens
gud har gjort de sorglösa rika genom falska affärer. Och somliga har han gjort
fattiga genom dryckenskap, grannlåt och lättja. Om rikedom inte duger till
salighetsgrund, duger inte heller timlig fattigdom till salighetsgrund, utan
både rika och fattiga måste slingra sig i helvetet om inte sann ånger och
bättring sker.
Om rikedom duger åt somliga till salighetsgrund och
fattigdom åt somliga, så duger säkert även dygden åt somliga till
salighetsgrund, och död tro eller stulen nåd åt somliga. Men om världens rika
inte har sorg över något annat än ägodelar, och om världens fattiga inte har
någon annan sorg än den som gäller buken, så har ingalunda de dygdiga heller
den sorg som är efter Guds sinne. Ty deras dygd är till hinder för dem, så att
de inte kan känna syndasorg eller ånger. Vad skulle de sörja, som har så mycket
rättfärdighet och dygd av sig själva, att de inte behöver tigga om nåd. Nog
säger de ändå med munnen att de inte förtröstar sig på sin dygd. Men likväl
förtröstar de sig därpå, då de inte har några synder som de skulle ångra.
Säkert ser något öga om människan är ångerfull och bedrövad.
Men varav sorgen kommer, vet inte världsbarnen. De anser
den vara fåfäng och onödig. Likaså tror nådetjuvarna, när de ser att någon
människa är bedrövad, att det är en besynnerlig vidskepelse. De som lever av
tjuvnad behöver aldrig vara bedrövade. Inte behöver de vara i rätt ånger, vilka
redan i moderlivet har gjort bot. De tror, att de redan för länge sedan har
gjort bot och bättring, men de vet ändå inte, när den rätta ångern skulle ha
skett. Likväl tillägnar de sig Guds nådelöften och tror, att de botfärdigas
tårar och suckar är en besynnerlig vidskepelse. Men svordom, slagsmål och
dryckenskap utgör enligt deras mening kristendomens kännetecken. I deras tycke
är det inte underligt, att draktårar rinner från deras egna ögon, då brännvinet
stiger åt huvudet. Men de anser det besynnerligt, när de ser en kristen gråta
och sucka. Det förvånar dem, att inte alla människor är som nådetjuvarna,
ivriga efter världen, fyllhundar och horor .
Likväl är Gud sannfärdig i sitt ord, då han säger, att de
ångrandes sorg vänds i glädje. Om världens glädje slutligen vänds i sorg, så
har redan många botfärdiga själar fått erfara den sanningen, att den sorg som
är efter Guds sinne slutligen skall vändas i glädje, nämligen när en bedrövad
och botfärdig själ får den saliga förvissningen, att alla hennes synder är
förlåtna genom den försoning som har skett i Jesu död. Och vi hoppas att alla
de själar, som ännu är bedrövade, skall få samma förvissning, att deras förra
oförrätter är förlåtna. Fast fienden vill hindra somliga att komma till
Frälsaren, då han genom egenrättfärdigheten inger ovärdighet och tvivel i deras
hjärtan, för att de inte skulle tro, att Frälsarens nåd är ännu större än
människans synder. Vi vet nämligen, att fienden inte vill unna, att en enda
själ blir frälst genom Frälsarens nåd. Men genom dygd och egen bättring skulle
han nog låta dem försöka, likaså genom död tro. Ty fienden vet väl, att varken
dygden, den egna bättringen eller den döda tron skadar honom, då de botfärdiga
själarna ändå inte får samvetsfrid, hur de än skulle med egen bättring och dygd
undvika samvetets anklagelser och gnagande. Men nåden som blir given åt de
botfärdiga utan förtjänst, nåden som dödar samvetskvalen, nåden som rinner från
det slaktade Lammets sår, vållar fienden ett synnerligen stort sår, då han
därigenom förlorar alla troende själar och lämnas själv att tjuta utanför
fårahuset.
Vår avsikt i dag är att betrakta, hur den sorg som är efter
Guds sinne vänds i glädje. Om den stora nåden vore oss given från ovan, att vi
kunde rätt förklara denna sak till tröst och uppbyggelse för de botfärdiga och
bedrövade lärjungarna. Men vi hoppas likväl, att den störste Korsbäraren som
själv har varit i den största pinan och sorgen för oss fattiga och eländiga
syndare, skall ge alla fattiga och bedrövade själar kraft att tro, ropa och
klappa på himlens port, så att deras sorg, som dock är lätt och timlig, snart
skall vändas i glädje och fröjd. Hör, du himmelske Korsbärare, alla bedrövade
hjärtans suckan. Fader vår, o.s.v.
Evangelium: Joh. 16: 16 - 22.
Jesus säger till sina lärjungar: "Ni skall gråta och
jämra er, men världen skall glädja sig. Ni skall bli bedrövade, men er
bedrövelse skall vändas i glädje." Med ledning av dessa ord skall vi denna
stund betrakta, hur lärjungarnas bedrövelse vänds i glädje. Första
betraktelsen. Varför blir lärjungarna bedrövade? Andra betraktelsen. Varför
skall lärjungarnas bedrövelse vändas i glädje? Vi hoppas och ber, att alla som
ännu skrattar i världens glädje, skulle bli sorgsna, och likaså, att alla som
ännu är bedrövade för syndakvalens skull skulle bli glada. Såsom sorg och
glädje följer varandra och hör till kristendomen, så kan en kristen inte vara
utan sorg och glädje.
Första betraktelsen. Varför blir Jesu lärjungar
bedrövade? Därför, att Jesus går bort och lämnar dem ensamma. Lärjungarna har
nämligen den tanken, då de är i sorglöshetens tillstånd, att Jesus alltid är
med dem. De tror, att de genom Jesus skall få ära, gods och egendom i världen.
De hoppas på goda dagar så länge den döda tron har betäckt deras ögon, så att
de inte ser sina synder och sålunda inte känner, att en andlig Frälsare är mer
nödvändig än en jordisk Frälsare. Så länge som människans hjärta är fast i
världen, väntar hon på en jordisk Frälsare, som kan göra henne mycket lycklig i
världen. Inte fattar hon i detta tillstånd, att hon behöver en andlig Frälsare
som frälsar hennes själ från helvetet. Därför tackar hon i det naturliga
tillståndet Frälsaren för det goda, att hon har fått livet, hälsan, egendomen
och äran. Men hon tackar inte för att ha fått himmelska ägodelar, såsom ånger,
tro, kärlek, samvetsfrid. Hur skulle hon tacka för sådant som hon inte ens
saknar? Lärjungarna var nu i det tillståndet att de bekände, att Jesus är Guds
Son och världens Frälsare, inte i andlig utan i timlig mening. De väntade varje
dag, att Jesus snart skulle bli konung, att de genom honom skulle bli
ämbetsmän, landshövdingar och furstar, att de genom denne Frälsare skulle vinna
ära, gods och ägodelar, att de skulle få vara glada och njuta av goda dagar
under denna konungs regering. Men i denna falska tro blev de grundligt
bedragna. När Frälsaren började tala om sitt lidande och sin död: "Om en
liten tid", sade han, "och ni ser mig inte." Därav och just
genom Jesu död kom lärjungarnas sorg, då allt hopp om jordisk ära och makt gick
om intet.
Alla naturliga människor är nu i samma tro som
lärjungarna, nämligen att de genom Frälsaren har fått eller tror sig få gods,
ära och egendom och annat sådant gott som hör till detta jordiska liv. Men de
andliga ting som hör till rätt kristendom, till exempel sann ånger, levande och
saliggörande tro, rätt kristen kärlek, bönens kraft, tålamod i andlig
vedermöda, detta förstår inte den naturliga människan att sakna.
När nu den jordiske Frälsaren dör, eller när den
naturliga människans hopp om jordisk ära går förlorad genom Frälsarens död,
vilket sker genom samvetsväckelsen , då grips hon av en tung andlig sorg, när
hon tänker hur fåfängt och eländigt hennes förflutna liv har varit. Hon ser att
hennes förra tro på Frälsaren har varit en bedräglig skugga, en död tro, varmed
människan har bedragit sig själv när hon har litat på en jordisk Frälsare, men
inte ens förstått att sakna en andlig Frälsare. Då grips hon av en andlig sorg,
en djup saknad och längtan efter den Frälsare som hon i sin blindhet har hållit
för endast en jordisk men inte andlig Frälsare. Man har nämligen erfarit, att
en väckt människa inte längre har den största omsorgen om buken, utan om
själen, hur den skall bli frälst. Förr har hon hållit Jesus endast för en
jordisk Frälsare, genom vilken hon trodde sig vinna världens gods och ära, men
efter väckelsen gick det hoppet om intet, att hon genom Frälsaren skulle bli
rik och mäktig. Nu känner hon, att den Frälsare på vilken hon i sin blindhet
förtröstat, verkligen har dött i hennes hjärta. Den Frälsare lever inte längre,
genom vilken hon trodde sig få gods och ära i världen. Och den Frälsare genom
vilken hon skulle få sina synder förlåtna och ett evigt liv, har ännu inte
blivit levande i hennes hjärta. I det väckta tillståndet grips människan av så
stor otro, att hon inte vill tro, vem som än skulle säga till henne, att
Frälsaren ännu lever.
Många väckta människor har så bedrövligt tvivel, att de
nästan inte alls tror att någon Gud eller Frälsare finns. Nog trodde hon då på
Frälsaren, när hennes fiske var framgångsrikt, när hon fick massor av fisk, när
hon fick en god skörd, när hon lyckades ta sig upp ur havet eller forsen med
livet i behåll. Då tackade hon nog i Jesu namn. Och det var rätt och
tillbörligt att göra så. Men hon välsignade ju även då hon fick supa brännvin.
Hon tackade ju även då hennes sprithandel hade framgång. På den tiden hade hon
stark tro, att all denna välsignelse kom till henne genom Frälsaren, fast en
del av hennes välsignelser torde ha blivit djävulens ande till ära, men inte
Frälsaren. Men nu, när hon ser sina synder och det förra levernet börjar svida
i hennes samvete, nu tror hon inte längre att en Frälsare finns. Och även om
hon trodde att en Frälsare finns, så tror hon dock inte ännu, att han är hennes
Frälsare. Så otrogna är somliga människor i det väckta tillståndet, att de inte
tror, att Frälsaren ännu kan hjälpa även dem ur denna andliga nöd.
Vi talar här särskilt till de väckta, till vilka detta
Frälsarens ord hör: "Ni skall gråta och jämra er", ty de benådade
själarna har redan funnit sin Frälsare. De har inte så stor nöd. De kan redan
själva flyga. Men de väckta, eller de lärjungar, som har fått en stor andlig
sorg, vilkas Frälsare är död, fast han lever, vilkas tankar grumlas genom otro
och tvivel, de behöver vägledning och förklaring. Varför har de gripits av den
svåra andliga sorgen? Självklart därför, att de är utan Frälsare. Jesus, eller den
Frälsaren är död på vilken de i sorglöshetens tillstånd på fel sätt
förtröstade. De höll honom för en jordisk Frälsare, då de hade största omsorgen
om buken. Men nu, när de har fått större omsorg om själens frälsning, tvivlar
de på, om någon Frälsare finns. Och skulle han finnas, så tror de inte att han
kan, förmår eller vill hjälpa dem. De tror nämligen, att Frälsaren inte bryr
sig om så stora syndare som de är. Egenrättfärdigheten hos dem är så stor, att
de ibland försöker med egen bättring, ibland med ånger och tårar förtjäna
nåden. De skulle först vilja bli änglar och sedan komma till Frälsaren. De
blygs att komma till Jesus sådana som de är.
Världen gläds, då dessa lärjungar gråter och jämrar sig.
Världsträlarna förstår inte varav denna sorg kommer över Jesu lärjungar.
Somliga tror, att de låtsas vara bedrövade. Somliga bespottar de bedrövade
lärjungarnas tårar och säger: "Nog är du from. Är också du en
kristen?" Om en bedrövad lärjunge öppnade sin mun och sade några ord till
de sorglösa människorna till varning, för att de bättre skulle ta vara på
nådatiden, så vredgas världsmänniskan genast och säger: "Gå du nu ensam
till himlen och låt oss i fred gå till helvetet!" Så dristig är
världsmänniskan att bespotta Jesu bedrövade lärjungar, att hon riktigt utmanar
fienden såsom judarna som ropade: "Låt hans blod komma över oss och våra
barn!" Nog skall de bedrövades tårar en gång börja bränna deras samveten,
då det börjar gnaga på deras samveten, hur de har levt.
Andra betraktelsen. Hur lärjungarnas sorg skall vändas i
glädje. Vi har i förra delen betraktat, varav sorgen kommer över lärjungarna
och visat, att den kommer av Jesu död. Frälsaren är nämligen död i deras
hjärtan. Åtminstone känner de inte, att han lever där, förrän otron tas bort
genom någon märklig bevisning, varmed de övertygas om att Frälsaren ännu lever
och att han verkligen är uppstånden från de döda. Denna Frälsarens uppståndelse
sker kraftigt i somliga människors hjärtan. En ängel kommer från himlen och
bortvältrar stenen från gravens dörr. Ty när Frälsaren för syndens skull har
dött i människohjärtat, kommer dygdens företrädare Josef och Nikodemus och
begraver hans kropp och lägger ytterligare dygdens täcke över graven. Då
nämligen Jesu sorgsna lärjunge gråter och jämrar sig över Jesu död, kommer
därtill dygdens tankar och säger: "Du har ännu inte gjort bättring. Hur
kan du komma till Frälsaren så dålig och oren? Du är ännu inte värdig att få
nåd. Du måste först bättra ditt leverne." Så börjar nu Josef och
Nikodemus, det vill säga, dygdens tankar, begrava Jesu kropp, och de lägger
ytterligare ett hållfast lock på graven. Och detta lock är gjort av idel
hållfast dygd, som är så glänsande inför världen, att även världens barn, det
vill säga, uppenbara fiender till Jesu kors, sätter sitt sigill på dygdens sten
och säger: "Om inte dygden duger inför Gud, vad skall då duga?" Det
har nog varit en gammal hednisk tro, att dygden är en hållbar salighetsgrund.
Och ännu är denna falska salighetsgrund så hållfast i somliga människors skalle
, att den ligger där som stenlocket på Frälsarens grav.
Den som har begravt Frälsaren under dygden, är fjärran
från den glädje och salighet som Jesu bedrövade lärjungar känner då fridens
ängel kommer från himlen och vältrar bort dygdens sten från gravens dörr. Vi
kan säga, att ängeln vältrar bort stenen från graven, då väckta själar inser
hur skadlig den egna bättringen är, varmed de någon tid har försökt bygga en
grav åt Frälsaren. Frälsaren uppstår inte i de väcktas hjärtan förrän trons
ängel vältrar bort denna sten från gravens dörr. Några väckta själar går vilse
även genom denna egenrättfärdighetens förevändning, att de ännu inte haft rätt
ånger. Denna tanke som hindrar somliga ångrande att komma till Frälsaren, är
enligt vår mening lik Petrus och Johannes, som sprang till graven och började
där söka efter Frälsarens kropp, fast han redan var uppstånden. Fann de
Frälsarens kropp där? Nej, de fann ingenting annat än svettduken och
linnebindlarna. Men först efteråt fick de en större sorg. Och om en väckt
människa önskar sig ännu större vånda än hon har, så ligger den hemliga tanken
fördold i hjärtat, att hon med den våndan vill förtjäna något av Guds nåd.
Men ingalunda förtjänar du nåden, du bedrövade själ, hur
stor vånda du än hade. Du kan inte heller själv åstadkomma större ånger än vad
den Helige Ande verkar i dig. Men om din ånger är större eller mindre, tyngre
eller lättare, längre eller kortare, detta inverkar inte mycket på denna
kristendomens sak, blott hjärtat har blivit ödmjukt och förkrossat, så är du
färdig att ta emot nåden, som ges dig för intet, inte för bättringens skull,
inte heller för ångerns skull, utan för Jesu pinas och döds skull, för hans
stora smärtas skull, för hans blodiga svetts skull, för hans tårars skull, för
hans suckars skull, för hans höga rops skull, för hans sårs och
blodsutgjutelses skull. Inte för någonting annat.
Men må inte den döda tron och nådetjuven tränga sig in i
fårahuset. Denna stora nåd är inte för dig, du obotfärdiga ande, sovande
samvete och förhärdade hjärta. Du får nog återvända med den samma onde andes
heder, varmed du har kommit hit. Genom vilket hål håller du på att tränga dig
in i fårahuset, då din skepnad visar, att din gamle Adam ännu är lika stor som
du själv är? Träng dig inte genom fönstret, nådetjuv, utan kom genom dörren, om
du verkligen vill komma in. Kom blott ihåg Frälsarens ord: "Den port är
trång och den väg är smal, som för till livet, och få är de som finner
den." Var eller genom vilket hål tränger du dig in, nådetjuv? Är det med
den döda tron du avser att komma till himlen? Eller genom dygden, fattigdomen,
världens kors eller genom allmosor åt de fattiga?
Aldrig släpper man in ett kreatur med horn på huvudet i
fårkätten, utan hornen måste bort, getraggen avhåras, det tjocka skinnet skall
bort. Det uppblåsta hjärtat skärs med rakkniv. Oxhuden bränns med brännjärn,
för att det skulle bli ett hål på samvetet. Och genast då det blir ett hål på
samvetet, stinker en elak lukt av den syndaånga som stiger upp ur hjärtat, så
som från en dryckesgryta, där man har kokat djävulsträck. Samvetssåren börjar
stinka och flyta var så snart det blir hål på samvetet. Det döda och ruttna
köttet, som varit betäckt med sorglöshetens plåster, måste skäras bort med Guds
lags vassa rakkniv. Och först sedan det ruttna och döda köttet har skurits bort
ur samvetssåren, först sedan samvetssåren svider, värker och blöder, först då
läggs hälsosamt läkemedel och honung i såren.
Må den tanken vara fjärran från mig, att jag skulle vilja
riva färska och blödande samvetssår. Må Gud bevara mig för att göra det. Men
den döda trons ruttna kött måste skäras bort. Och jag vill inte alls röra de
sår, som redan har läkts genom försoningsblodet. Men jag skulle vilja, att de
samvetssår som lagen har skurit, skulle läkas med en nådedroppe , kärlekens
honung och den levande trons olja, så att den förra svedan och värken skulle
upphöra och den förra våndan och förskräckelsen skulle försvinna och fullkomlig
glädje och frid skulle träda i stället.
Detta är säkert Frälsarens avsikt, då han säger till sina
lärjungar: "Er bedrövelse skall vändas i glädje, och ingen skall ta er
glädje från er." Det är sålunda inte Frälsarens avsikt, att lärjungarnas
bedrövelse alltid skall bestå, utan det är hans vilja, att bedrövelsen skall
vändas i glädje. Och så har det även skett med alla benådade själar, att deras
förra bedrövelse har vänts i glädje. Fast denna glädje inte kan vara alltid och
oupphörligt lika stor, ty lärjungarna blev hänryckta, då de såg Herren, men
Petrus blev senare åter bedrövad, då Frälsaren tredje gången frågade:
"Simon, Jonas son, älskar du mig?"
Och vore det så nyttigt, om människan alltid vandrade i
solskenet? Säkert är det Guds mening, att en kristen ibland skall ha solsken,
ibland molnigt, ibland regn. Både solsken och regn är dock nödvändiga för
jordens frukt. Om det alltid vore solsken och aldrig regn, skulle det kanske
bli frukt på låga ställen och i fuktig jord. Men på bergen och höjderna skulle
det inte bli något. Om det alltid vore regn, kunde det bli någon frukt på
bergen och kullarna, men i fuktig jord skulle det endast bli strå. Därför ger
Gud ibland regn och ibland solsken, för att säden skulle växa och bli fruktsam
både på höjderna och i nådens dalar, den heliga säd, som den store
Såningsmannen har sått. Och detta har skett för att inte höjderna skulle säga
till dalarna: "Ni är onyttiga." Ty i dalarna blir ofta rikligare
frukt än på höjderna. Och dalarna behöver inte säga till
höjderna: "Ni är odugliga."* (Gud behöver båda. Amen.)
1. Delvis bevarat originalmanuskript / 2. Delvis bevarad
kopia / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet Helsingfors /
*Början och slutet förkommet. /
III P / PS bilaga / P 528 / SW 284 / B 156