Nr 24 5
SÖNDAGEN I FASTAN 1853
I andra Moseboks 32:a kapitel läser vi, hur Israels barn
gjorde en guldkalv till sin gud efter hedningarnas exempel och dansade kring
guldkalven. Då vredgades Gud stort och ville förgöra hela folket. Men Moses bad
för folket, och Herren hörde hans förbön och skonade folket.
Här ser man, hur snart sorglösa människor glömmer Guds
välgärningar. Gud hade genom Moses räddat Israels barn från Egyptens träldom
och lovat dem Kanaans land till arvedel, vilket var ett fruktsamt land, där
mjölk och honung flyter. Men Gud ville först kungöra sin lag för dem på Sinai
berg, eftersom de inte hade något samvete. Och de blev mycket förskräckta för
Guds röst, då han dundrade mäktigt på Sinai berg. Men de kom inte länge ihåg
Guds stränga rättfärdighet innan de började smäda Gud med sitt ogudaktiga
leverne. Då vredgades Gud stort på dem och ville utrota hela folket. Men Moses
bad för dem. Det ser ut som om Gud hade varit mycket hårdare och strängare än
människan, fast somliga trodde, att Gud är nådig, medan de hoppade och dansade
kring guldkalven. Men Gud är inte så nådig som de förhärdade menar, för Gud
låter inte gäcka sig. Fyllhundarna tror fortfarande, att Gud är nådig, när de
super och trallar kring brännvinstunnorna. Även krögarna tror, att Gud är
nådig, när de öppnar tappen och låter djävlaträcket rinna i fyllhundens mun.
Men jag undrar, hur nådig han är, när döden kommer och ansätter deras
förhärdade bröst. Även hororna tror, att Gud är nådig, medan de lever i hordom
och vällust. Men det är okänt, hur nådig han är, när döden börjar ansätta deras
bröst. På Moses tid var Gud så hård och sträng, att han ämnade utrota hela det
ogudaktiga folket. Men nu tror de sorglösa och nådetjuvarna, att Gud inte är så
hård och sträng att döma de sorglösa som människorna är. Men det är frågan om,
hur länge Gud låter gäcka sig.
Gud ångrade visserligen det onda som han hotade att göra
mot folket, när Moses bad till Herren. Men de sorglösa torde aldrig ångra det
onda som de ämnar göra mot de kristna. Ty de sorglösas hat är av den fadern
djävulen. De vill utgjuta de kristnas blod. Och ändå är de kristna redo att
förlåta de sorglösa så snart de ångrar sig. Och fast Moses var nitisk för Gud
och vredgades stort på det ogudaktiga folket, så att han slog sönder tavlorna
som Gud hade skrivit sin lag på, så bad han likväl till Gud för detta
ogudaktiga folk och bad honom även utstryka hans namn ur livets bok, om Gud
inte hade förbarmat sig över folket, för Moses ville inte ensam fara till
himlen, utan han ville få andra med sig. Ändå var detta folk ett motsträvigt
och otacksamt folk, som alltid tvistade med Moses, så ofta som han ville leda
dem på rätt väg. Och för denna otacksamhets skull dog de på vägen. Alla ni som
är förhärdade ser er avbild i detta folk. Deras liv och död målas här för era
ögon. Ni ser deras högmod och vanartighet, då de dansade kring guldkalven. Ni
ser, hur de bästa männen i församlingen då tvistade med Moses och sade:
"Du gör alltför mycket, ty hela folket är heligt." När de dansar
kring guldkalven och trallar, super, svär och bespottar Herrens lag, då är hela
folket heligt! Så predikar den onde. I vad mån lever nu de sorglösa efter Guds
lag? Hur mycket bespottar de Gud? De har samma sinne och samma högmod som de
män, som tvistade med Moses och sjönk med hull och hår levande ned i helvetet.
Så länge bespottar och motstår även dessa förhärdade sanningen, tills de faller
huvudstupa ned i helvetet. Då fanns av hela folket inte mer än tre män, som
nitälskade för Gud. De var Moses, Josua och Kaleb. Aron var ostadig och ville
följa det blinda folkets vilja. Även Moses egen syster, Mirjam, började vackla,
då avundsdjävulen ingav henne, att Moses var i andligt högmod, då Gud inte
talade genom andras mun utom endast genom Moses.
Då har det inte funnits många som bestått i sanningen,
och det torde inte heller nu finnas särskilt många, som skulle bestå, om de
riktigt sattes på prov. Gamle Simeon sade till Maria: "Även genom din själ
skall ett svärd gå, för att många hjärtans tankar skall uppenbaras." Även
då var många människohjärtans uppsåt fördolda, så länge Frälsaren undervisade i
templet. Men så snart översteprästerna, fariséerna och de skriftlärda och
folkets äldste hade fört honom bunden inför rådet, började folkets giftiga
tankar komma i dagen. Där hölls först rökstugurättegång och då började de ropa:
"Korsfäst, och släpp rövaren lös!" Barabbas var utan vidare den bäste
kristne, som hade kastats i fängelse för mord. Men denne folkuppviglare, denne
nasaré, var värre än själva djävulen. Likväl fanns det några kvinnor där, som
grät och jämrade sig, när Jesus bar sitt kors. Där fanns också några bedrövade
lärjungar, som stod vid korset. Där fanns Maria Magdalena, Salome och Johanna.
Jesus har inte lidit den svåra pinan och döden i ensamhet. Det finns några
själar, som först nu får se, hur bitter vrede kristendomens fiender har. Och
utan vidare blir de som suger de kristnas blod allra först saliga i den
nedersta himlen. Sådana har en starkare tro än någon kristen. Ty en kristen
tvivlar ofta om sin salighet, då fienden anfaller henne på ett fruktansvärt
sätt såväl inifrån som utifrån. De kristna måste vandra med fruktan och bävan
genom denna farliga värld som är full av ormar. Och om de inte hade levande
gudskännedom och en sådan tillförsikt, att de efter detta olyckliga liv når ett
bättre liv, så skulle de redan för länge sedan ha dukat under. Be, ni få
själar, som är redo att följa Jesu blodiga spår, att den stora Stridshjälten
måtte styrka era utmattade knän. Och ropa med upplyfta händer mot himlen, när
fienden anfaller er med stor kraft och grymhet. Vårt hopp är, att Herren hör de
bedrövades, botfärdigas och betrycktas suckar. Fader vår, o.s.v.
Evangelium: Jes. 48: 18
O, att du ville akta på mina bud, så skulle din frid vara
såsom en vattenström och din rättfärdighet såsom havets våg. I denna text har
Gud uppenbarat djupet av sitt hjärta, då han bedjande uppmanar syndare, för att
de måtte hörsamma hans bud, då han liksom en Förälder först milt manar sina
barn att lyda hans bud och sedan med hårdare ord och tillrättavisning hotar att
straffa, om barnen inte lyder. Och till sist måste han riktigt be och förmana
dem, för att de äntligen måtte sluta med att göra det onda. Men inte lyder
olydiga barn ändå förälderns bud, utan de skrattar och säger: "Kom på, kom
och slå om du törs!" Sådana barn driver sin förälders grå hår med sorg ner
i graven. Ty de blinda stackarna förstår inte hur de sårar förälderns sinne och
hjärta genom sitt högmod och sin olydnad. De tror att föräldern vredgas på dem
utan orsak. De hotar till och med att hämnas, då de vill störta sin förälder i
helvetet. Sådana är nu de förhärdade andar, som bespottar Förälderns tårar och
förtrampar hans blod. De bryr sig inte om hans bud, utan lever efter sin egen
onda vilja, såsom Israels barn förut retade Gud till vrede och sade:
"Herren gör inte rätt mot oss." Så säger ännu alla sorglösa och
förhärdade, som inte vill leva efter Guds vilja. De gör motstånd och säger som
judarna förr i världen: "Inte har Herren sagt så." Om någon profet
förkunnade sanningen för dem och hotade dem med Guds straff, så svarade de:
"Inte har Herren sagt så." Skåda nu er avbild i detta judiska folk,
ni sorglösa och förhärdade, som ännu orkar supa och slåss, bedriva hor och
stjäla. Era trosbröder är i Bibeln målade för era ögon, ty de sade till
profeten: "Inte har Herren sagt så." Och åter, då Gud måste hårdare
tukta dem med krig, farsot och dyr tid, sade de: "Herren gör inte rätt mot
oss." När gör då Gud rätt enligt deras tycke, som inte anser något annat
vara rätt än det som deras egna förnuft känner och uppfattar som rätt. Det
finns inte många ord i Bibeln som blir rätta, om man bara tillämpar orden på de
sorglösa och riktar dem mot bröstet. Ty de sorglösa och förhärdade säger:
"Inte angår domen och förbannelsen oss, ty vi är bättre än judarna. Vi är
varken judar eller hedningar, utan kristna." Ja, kristna! Jaså! Nå, god
dag, käre drinkarkristen! Har du idag fått någon tröst för din torra mun? Och
god afton, käre brännvinstapparkristen! Har du idag fått många ören för
spritförsäljningen? Och god morgon, käre horkristen! Har du i natt sovit sött i
den ondes sköte? Ja, ni säger: "Vi vet inte vem som är en rätt kristen och
vem en orätt, men det vet vi, att en rätt kristen inte kommer med dom och
förbannelse i människornas hus, utan med välsignelse." Jaså, med
välsignelse? Gud kom ju inte med välsignelse till Adam efter syndafallet, då
han förbannade jorden för människans skull. Inte heller kom han från Sinai berg
med välsignelse, då han sade: "Förbannad vare envar, som inte gör så som
det står i lagboken." Inte heller då kom Gud med välsignelse, när Guds Son
sade till judarna: "Ni är av den fadern djävulen." Inte kom heller
Paulus med välsignelse, när han sade till en sanningens fiende: "O, du
djävulens barn, fullt av allt bedrägeri och list, fiende till allt rättfärdigt,
du upphör inte att förvända Herrens rätta vägar." Men inte tillägnar sig
de sorglösa och nådetjuvarna dessa ord, utan de tillägnar sig alla nådens ord i
Bibeln och säger: "Gud är nådig! Nog ser Gud vår oskuld och känner till
vår ärlighet." Varav vet ni, hedningar, att Gud är nådig, då ni inte ens
har känt hans nåd? Mot vem är då Gud nådig? Mot de obotfärdiga, förstås.
Nämligen mot krögare, som äter föräldralösa barns bröd, och fyllhundar, som
genom brännvinet super upp barnens bröd. Mot dem är Gud nådig. Och mot vem är
Gud dessutom nådig, om inte mot svärjare och slagskämpar? Likaså mot
horbockarna är Gud nådig. Och i synnerhet mot dem torde Gud vara nådig, som
hatar och förföljer Guds församling. Men mot de kristna torde Gud inte vara
nådig. Åtminstone har världens gud så stort vredgats på de kristna, att han
ämnar förgöra dem med den världsliga lagens makt för att få samvetsfrid. Alla
världsträlar, som tjänar världens gud natt och dag, hoppas och väntar, att de
snart skulle få tillfälle att stoppa korv av de kristnas blod. Kanske började
de likväl alltför tidigt dricka gravöl på de kristnas gravar. Likväl är det de
kristnas hopp och förtröstan till Gud, att om de dräper kroppen, så kan de dock
inte dräpa själen. Och en gång får de se, vem de har stungit.
Även nådetjuvar kommer som örnar till åteln, när vargen
har dräpt ett får. Så kommer också korparna och börjar äta i andra ändan. Och
på detta sätt försöker de uppfylla Guds lag. De har sin gud i levern, gallan,
mjälten och ändtarmen . Och därifrån uppstiger en ånga i förnuftet, så att
förnuftet förvirras. Enligt deras tycke är det rätt att de kristna skall plågas
och lida. Somliga blir bödlar, somliga blir åklagare och somliga blir vittnen
mot de kristna. Så skedde det på Frälsarens tid, och så torde det ännu ske, för
att hela syndamåttet skall uppfyllas. När Frälsaren undervisade i templet, så
ville inte andra disputera men honom än de skriftlärda, fariséerna och
översteprästerna. Men så snart fienderna hade med Judas hjälp fått fast honom,
började allt folket ropa: "Korsfäst!" så som världsherrarna uppeggade
dem. På det sättet menade de sig uppfylla Guds lag. Jag tror att alla mördares
namn är skrivna i den brinnande boken liksom deras namn, som först började
anklaga honom, liksom också deras som ropade: "Korsfäst!" Men
lärjungarna blev mycket bedrövade, då de såg, hur översteprästerna, de
skriftlärda och fariséerna gjorde med Jesus, precis så som Jesus hade förutsagt
dem: "Ni skall gråta och jämra er, men världen skall glädjas. Ni skall bli
bedrövade, men er bedrövelse skall vändas i glädje." Fast världen är glad,
då Jesus pinas och plågas, så har vi det hoppet, att denna världens glädje inte
är så långvarig. Men lärjungarnas bedrövelse vänds i glädje och ingen skall ta
deras glädje ifrån dem, ty lärjungarna fyller Guds vilja , då de gråter och
jämrar sig. Det är en sådan sorg som är efter Guds sinne. Men världen fyller
bäst världsgudens lag, då den gläds och smädar den himmelske Förälderns tårar,
fast han i böndagens text bedjande manar de förhärdade barnen och säger:
"O, att du ville akta på mina bud!" Hur aktar de på Guds bud som
smädar och skrattar, då Jesus gråter? De aktar visst på Guds bud, som tar fast
folkuppviglaren och för honom till rådhuset, där de anklagar honom inför landshövdingen.
Även de torde akta på Guds bud, som ropar: "Korsfäst!" Men de få
själar, som står vid Jesu kors och gråter medan de ser, hur Jesus pinas och
plågas, torde vara förbannade . Och såsom Paulus säger: "Vi har blivit
världens dynghög. "
"O, att du ville akta på mina bud", säger
Herren. Men de sorglösa tänker: "Nog aktar vi på Guds bud. Vi har inte med
vett och vilja förtrampat Guds lag." Men hur har ni fyllt Guds lag, då ni
har supit, svurit och slagits, bedrivit hor och stulit, och därtill även förföljt
Guds församling och smädat de kristna? Betänker ni inte här i nådatiden, vad er
frid tillhör? Fruktar ni inte den tillkommande vreden? "O, att du ville
akta på mina bud," säger Herren. Men det lönar sig inte att ropa åt de
döva och stumma, de hör ändå inte. Guds ord fastnar snarare på väggen än i den
sorglösa syndarens samvete .
Ni få Jesu lärjungar, som är bedrövade, när världen
gläds, och som med bedrövat och förkrossat hjärta står vid korset, då Jesus
ropar i dödskval: "Min Gud, varför övergav du mig?" Er bedrövelse
skall dock vändas i glädje, då ni ser den korsfäste och törnekrönte Konungen
stiga upp till himlen och sitta på Guds högra sida. Världens glädje är kort,
men er sorg vänds i glädje, då även ni får fara från denna sorgedal till himlen,
där era tårar torkas bort. "Räds inte den, som dräper kroppen och inte kan
dräpa själen. Men räds fastmer den, som kan förgöra både kropp och själ i
helvetet!" Jag vet, att vargungarna vaktar överallt där de får vittring av
får. De stackarna har stor hunger och törst efter kött och blod. De vill riva
och sarga fåren. Om något olyckligt får förvillas eller eljest skiljs från
hjorden, är vargen genast redo att uppsluka det. Och då vargarna inte får äta
och riva fåren, därför att Herden beskyddar dem, så söker de anfalla Herden.
Men det är vårt hopp, att den store Israels Herde, som har givit sitt liv för
fåren, skall bevara sina egna får för vargens tänder. Ty då den store Israels
Herde inte har sparat en enda blodsdroppe, som han inte skulle ha låtit rinna
för fåren, så tror vi, att han förbarmar sig över sina egna får och ger dem
kraft och styrka att kämpa i den stora striden, så att de vinner det eviga
livets krona.
O, du store Israels Herde, du törnekrönte Konung! Se
nådigt till bedrövade lärjungar och hör deras suckar, då de med ett bedrövat
och förkrossat hjärta suckar till dig. Dessa stackare har ingen tillflykt
annorstädes, utan ser upp till dig och av dig får de kraft att kämpa och
övervinna alla den ondes glödande pilar. Hör, o, nådige Herre Jesus, alla fattigas
och nödställdas suckar för din pinas skull. Amen.
Delvis bevarat originalmanuskript + handskriven kopia /
FKHS Aunos samling / Nationalarkivet Helsingfors / Predikan har hållits på 1:a
böndagen 1853 /
UP / PS 567 / P 1569 / SW 217
/ B 119