Nr 13 1 SÖNDAGEN EFTER TRETTONDAGEN 1849
Och Herren Sebaot skall göra för allt folk ett fett
gästabud på detta berg, ett gästabud av klart vin, av fett och märg, av vin där
ingen drägg finns. Jes. 25: 6.
De andliga gåvor, som Herren utlovar alla folk, liknas
här med sådana läckerheter, som människan mest tycker om, nämligen vin och
märg, som smakar gott i människans mun. Till gästabudet tillreder man de bästa
läckerheter som finns i landet, och därav tar man nu denna liknelse, då Herren
vill visa, vilket gott kristendomen för med sig. Andligt vin gavs åt
lärjungarna på pingstdagen, då de uppfyllda av den Helige Ande började mäktigt
predika med nya tungomål. Andligt vin ges ännu åt somliga troende, när de får
känna andlig glädje. Och dessa andliga drinkare får ibland smaka på det söta
vinet på detta berg. Denna världens krögare blandar vin med vatten och tar
betalt inte bara för vinet utan även för vattnet, och de inser ändå inte, att
de har förstört Guds gåvor. Men de säger, att de gör detta av kärlek, för att
de tokiga fyllhundarna inte skulle dräpa sig med det starka vinet. Då nämligen
fyllhundarna inte kan hålla någon gräns och dricka måttligt, utan så snart som
de känner smaken, dricker de vin som vatten, hur starkt vinet än skulle vara.
Därför säger världens krögare, att de måste blanda vatten i vinet, inte av
girighet eller för att få större vinst, utan av kärlek mot medmänniskan. Är det
sant, att krögarna blandar vatten i vinet av kärlek mot sin nästa? Jag har hört
fyllhundar klaga mycket däröver, att de måste köpa vattenblandat av krögaren.
Och fast fyllhundarna som köper sådan vattenblandning har rätt tjockt samvete,
så tror jag att krögarnas samveten är ännu tjockare, eftersom de ids blanda
vatten i vinet och ta betalt även för vattnet. Deras samveten är utan tvivel
tjockare än oxhud, då fyllhundarnas hustrurs och barns tårar inte bränner deras
samveten.
Krögarna får inga samvetssår, fast alla fyllhundar
anklagar dem för att de har fördärvat Guds gåvor med vatten, och tagit betalt
för vattnet. Men om världens krögare har tjocka samveten, så har ingalunda
somliga andliga krögare tunnare eller ömmare samveten, då även de ids blanda
vatten i vinet. Fast deras vin har varken köpts eller kokats i den egna
brännvinspannan, utan har blivit skänkt, så som Gud säger genom den förutnämnda
profeten Jesaja: "Kom och köp vin och mjölk utan pengar och utan
betalning," Likväl ids somliga andliga krögare blanda i vinet, inte blott
vatten, utan även djävulsträck, så att ingen rättskaffens människa kan dricka
sådan djävlaträcks blandning. Men nog är denna onda andars blandning söt i
deras mun, som har ätit och druckit så mycket djävulsträck, att de har mist all
smak, precis som någon gammal dåre, som inte mer känner smaken på maten. Så
dricker alla i död tro varande gamla dårar av denna onda andars blandning, som
andliga krögare häller i den blinde stackarens mun. Fast vinsmaken knappast
känns i denna blandning, utan endast det flytande djävlaträcket, blandat med
eget vatten. Och när sådan döda trons blandning ges åt människorna varje gång
de kommer in i kyrkan, blir de sömniga och somnar i så god sömn, att de inte
vet något om himmel eller helvete.
Men nu säger Herren genom profeten Jesaja, att han på
detta berg ämnar bereda ett stort gästabud för alla folk, och där skall han ge
dem klart och rent vin, samt märg och fett . Ack om alla folk nu måtte samlas
på Sions berg och ta emot sådana läckerheter och äta fett och märg, samt dricka
sig fulla av det söta vin som varken är blandat med vatten eller med den döda
trons slem, inte heller med flytande djävulsträck , utan är klart och rent vin,
sådant som det kommit från vinpressen och av det vinbär som har vuxit på det
levande Vinträdet. Jag fruktar bara att inga andra kommer till detta gästabud
som Herren har berett på Sions berg, än några hungriga gäster och andliga
tiggare, som inte har smakat på Guds gåvor sedan de sist var på bröllop. Då åt
de nog märg och fett , och drack rent och oblandat vin. Men varje dag är inte
bröllopsdag. Då får tiggarna äta märg och fett, smör och honung, när de sitter
vid bröllopsbordet, men däremellan får de fasta och tugga nödbröd.
Ät inte alltför snabbt, ni tiggare och hungriga gäster,
när ni kommer till bröllopsbordet, utan ät endast så mycket som bruden brukar
äta, då hon har krona på huvudet och trolovningsringar på varje finger. Hon
äter så litet, att de andra tror att hon svälter. Men hon är ju inte så
hungrig, ty hon lever av kärlek. Hon är ännu så blyg, att hon knappast vågar se
på sin Brudgum i folks närvaro. Men om natten och i ensamheten avviker hon inte
från sin Brudgums hals, oavsett vad som stod i vägen. En lättsinnig hycklare
visar stor kärlek till sin man, för att människorna skulle se hur mycket hon
älskar sin man. Men då folk inte ser, går hon i djävulens famn, och i sitt eget
hus är hon som en hondjävul mot sin man. Vid folks närvaro kysser hon den man,
som hon är vigd med, men då mannen är borta, kysser hon djävulen. Sådana är
några vackra brudar, som har avlagt ed vid altaret och mottagit ringar från
sina män, men gett hjärtat åt djävulen.
Må nu bruden be, när bröllop hålls, att inte fienden med
sin list får förvilla henne till otrohet eller likgiltighet mot sin Brudgum. Må
bruden be, att Herren Jesus, som ensam kan förvandla vatten till vin, av nåd
skulle låta en droppe av det klara och rena vinet rinna i den fattiga och av
världen föraktade brudens mun, för att kärleken måtte bestå för alltid, inte
endast mellan jordiska äkta makar, utan även mellan den store och blodbestänkte
Brudgummen, Herren Jesus och hans fattiga brud. Hör, o himmelske Konung, alla
bedrövades och nödställdas bön, som ropar efter dig: Fader vår, som är i himlen
o.s.v.
Evangelium: Joh. 2: 1 - 11
Med ledning av vårt heliga evangelium och i följd av det
som redan blivit sagt, skall vi denna stund genom Guds nåd betänka, varifrån de
fattiga bröllopsgästerna får bröllopsvin. Första betraktelsen. Varför skall de
gifta sig, som är så fattiga, att de inte kan skaffa bröllopsvin? Andra
betraktelsen. När de i anden fattiga gifter sig, så kallar de Jesus till
bröllopet. Tredje betraktelsen. Jesus bereder det bästa vinet åt de fattiga
bröllopsgästerna. Må den nåderike Herren Jesus ge sin nåd, att alla i anden
fattiga par, som har bjudit Jesus till bröllopet, skulle få behålla honom som
gäst så länge bröllopet varar här och sedan evigt i himlen. Amen.
Första betraktelsen. Varför skall de gifta sig, som är så
fattiga, att de inte har råd att skaffa bröllopsvin? Utan tvivel var det ett
fattigt brudpar som hade rett till bröllop i Galiléens Kana, ty för de rika
fattas aldrig vin. Ett rikt brudpar skaffar redan i förväg så mycket vin att
det inte skall ta slut för tidigt. Men ett fattigt par kan inte på en gång köpa
så mycket vin, och därför tryter vinet innan de hungriga gästerna blir mättade.
Därför framställs nu frågan: varför gifter de sig, som inte har råd att skaffa
vin? Somliga menar, att de fattiga är ivriga att gifta sig för hordomens skull,
eller på grund av köttets begärelse, och somliga för högfärdens skull, då de
inte vill tjäna för rimlig lön. Då de fattiga tjänarna inte får så stor lön,
som de anser sig förtjäna, vill de bli husfäder och husmödrar och tänker, att
det är mödosamt att alltid vara en annans träl. Sålunda säger de upp sin tjänst
och börjar dels spela herrskap, dels försöka sig på affärer, dels gifta sig och
hålla bröllop. Och när de på detta sätt blir fattiga, säger de: "Gud
gjorde oss fattiga." Somliga som klär sig riktigt grant, går ut för att
spela och dansa. Och när köttets begärelse väcks genom världens glädje och
brännvin, går de efter dansen ut om natten och gör hor. Och då de fått oäkta
barn, går de ihop som kreatur, fast de har intet att gifta sig på. Och då det
blir många barn och fattigdomen kommer över dem, säger de: "Gud gjorde oss
fattiga." Han lämpar sig bäst att bära allas synder, både hordomens,
grannlåtens , lättjans och dryckenskapens synder.
Om vi åter skulle tala om andlig fattigdom och fråga:
varför de i anden fattiga vill gifta sig, fast de inte har råd att skaffa
bröllopsvin, så måste vi lägga märke till, att de i anden fattiga vill ingå
andligt äktenskap av kärlek. Kärleken tvingar dem att gifta sig och hålla
bröllop, fast de är så fattiga, att de inte ens har kläder på sig utom några
trasor, som hänger om höfterna. Och för dessa trasor varmed de försöker skyla
de värsta eller skamligaste ställena, skäller dödsrikets hundar rysligt på dem.
Och inte slutar dödsrikets hundar att skälla, fast sådana tiggare hotar att slå
dem med stav. Men de skäller ännu rysligare och vill även bita tiggarnas ben.
Men om tiggarna hade blivit helt avklädda och nakna, hade inte dödsrikets
hundar så mycket att skälla på. Nu ställer de rika åter denna fråga:
"Varför är sådana ivriga att gifta sig, som inte har något att skyla sin
nakenhet med?" Ja! De skyndar sig att gifta sig, fast de har varken kläder
på sin kropp eller skydd mot oväder.
Andra betraktelsen. De i anden fattiga bjuder Jesus till
bröllop. Fast de inte har råd att skaffa bröllopsvin åt de hungriga gästerna,
rustar de likväl till bröllop. Och när vin fattas, säger Jesu moder: "De
har intet vin." Både för brudparet och gästerna är det tråkigt, om vinet
helt och hållet saknas. Men vad kan de göra? Ett fattigt brudpar har inte råd
att köpa vin. Och om Jesus inte förbarmar sig över detta fattiga brudpar, så
får de vara utan bröllopsvin. Men någon lättsinnig människa torde fråga:
"Hade inte detta brudpar kunnat klara sig utan vin?" Ingalunda, ty
vinet värmer hjärtat och uppväcker kärleken. Om inte vin hade skaffats, hade de
fått dricka kallt vatten, varav hjärtat blir kallt. Och om äkta makars hjärtan
är kalla, så tränger sig äktenskapsdjävulen mellan makarna. Somliga tror, att
äktenskapsdjävulen ligger under sängen. Men det är inte sant.
Äktenskapsdjävulen ligger nämligen i ändtarmen . Och om hjärtat dessutom blir
kallt för att de inte har kärlekens vin, som värmer deras hjärtan, träder
äktenskapsdjävulen även in i hjärtat och verkar där så mycket, att det blir
slut på all glädje. Och om Herren Jesus inte hade skaffat det bästa vinet åt
detta brudpar, hade det gått med dem som det har gått med alla andra, som inte
har bjudit Jesus till bröllopet. Deras äktenskap har förvandlats till ett
helvete på jorden. Somliga brudpar är nog rika, och skaffar så mycket brännvin
till bröllopet, att alla bröllopsgäster blir berusade. Men likväl kommer
äktenskapsdjävulen mellan dem. När nämligen brännvinet stiger åt huvudet,
börjar de slåss och riva i håret. De blinda stackarna förstår inte, hur
äktenskapsdjävulen har kommit mellan dem. Så går det för det par, som inte har
bjudit Jesus till bröllopet, när de gifte sig. De måste dricka brännvin,
varigenom det blir tvist, gräl och slagsmål mellan makarna. Men det par som är
så fattigt, att de inte har råd att skaffa bröllopsvin, måste bjuda Jesus som
gäst, som allena kan förvandla vattnet till vin. När brudparet nämligen blir så
fattigt, att de måste be Jesus bereda bröllopsvin åt dem, då flyr
äktenskapsdjävulen. Och Jesus, som är äktenskapets ängel, försonar stridiga
brudpar med kärlekens bröllopsvin, som värmer deras hjärtan och gör dem glada.
Var och en som smakar det vin som Jesus gör av vatten upptänds av kärlek. Men
den som dricker det vin som djävulen har kokat i kopparkittel, kan endast älska
världen och sitt eget kött. Han hatar sin maka och sina barn, vilka han borde
älska, inte blott med naturlig kärlek utan även med kristlig kärlek.
Tredje betraktelsen. Jesus bereder det fattiga brudparet
det bästa vinet. Vi har förmodat, att detta brudpar var fattigt, då vinet så
snart tog slut. Men de var utan tvivel släkt med Jesus och hans moder, om inte
lekamligen så dock andligen. Jesus räknar dem som sina släktingar, som gör den
himmelske Faderns vilja. Men de i anden fattiga är särskilt kära för Frälsaren,
därför, att sådana brudpar, som är i anden fattiga och betryckta, måste bjuda
Jesus till bröllopet. Ty Jesus själv är fattig till kroppen, och han har intet
att ge till bröllopsbordet. Men när det blir brist på vin, nämligen sådant vin,
som mjukar upp hårda bröst och värmer kalla hjärtan, då förvandlar han vatten
till vin. Inte för att gästerna skulle bli berusade, utan därför, att han
skulle uppenbara sin härlighet. Evangelisten betygar, att Jesus genom detta
tecken uppenbarade sin härlighet, och hans lärjungar började tro på honom.
Det är sålunda visst och sant, att de brudpar, som bjuder
Jesus till bröllopet, får smaka det bästa vinet, som Brudgummen har sparat till
sist. Det är sådant vin som värmer kalla hjärtan och upptänder en brinnande
kärlek mellan makarna. Det tar bort vreden och avunden och försonar stridiga
makar samt förvandlar hatet till kärlek. Sådant vin borde de makar smaka,
mellan vilka äktenskapsdjävulen har trängt sig genom brännvinet, som har gjort
äktenskapsbudet bittert för många par, och har fått många kvinnor att gråta och
tjuta, samt klaga över sin hårda lott, att hon måste råka i ett så olyckligt
äktenskap. Fast de flesta kvinnorna själva är skyldiga därtill, att deras män
blir fyllhundar. När hustrun är hemma som en hondjävul, måste mannen bli
fyllhund och björn och handjävul genom brännvinet. Men ingendera ser, att det
är djävulen som kommer dem att kivas och slåss, förrän de får ögonen öppnade.
Mannen anklagar hustrun och hustrun anklagar mannen så länge båda är blinda och
i den ondes våld. Men om de en gång blev så fattiga i anden, att de måste klaga
ut sin nöd för Frälsaren och bjuda honom som gäst, skulle även de säkert få
smaka det bästa vinet som Brudgummen har sparat till sist. Men varav förstår de
blinda makarna, att det är avsaknad av kristendom som gör deras liv bittert och
mödosamt. De tror att äktenskapsdjävulen ligger under sängen, men den ligger i
flaskan och i ändtarmen och flyr inte bort förrän äktenskapets ängel droppar i
hjärtat en droppe av det bästa vinet som Brudgummen har sparat till sist. Den
naturliga kärleken är som vatten, som inte finner väg till hjärtat förrän detta
vatten förvandlas till vin genom kristendomen. Alla makar, som inte har bjudit
Jesus till bröllopet, har fått erfara, att brännvinet inte inbringar kärlek
utan tvedräkt mellan makarna. Men det vin, som Jesus har gjort av vatten, är
det bästa vinet som Brudgummen har sparat till sist. Det är rent, oblandat vin,
som nyss har kommit från vinpressen, och är framställt av de röda vinbär som
växer på det levande Vinträdet. Detta vin värmer kalla hjärtan och mjukar upp
hårda bröst och åstadkommer kärleken.
Bed, ni fattiga drinkare, att den rike Krögaren , som
förvandlar vatten till vin, måtte spara det bästa vinet till sist, för att ni
skulle få glädjas och fröjdas vid Lammets bröllop nu och i evighet. Amen.
Originalmanuskript / FKHS Aunos samling / Nationalarkivet
Helsingfors
III P / PS 135 / P 222 / SW
112 / B 63