Nr 8 SÖNDAGEN
EFTER JUL
Därför skall Gud sända dem kraftig villfarelse, så att de
skall tro lögnen, för att de alla skall bli dömda, som inte har trott
sanningen, utan samtycker till orättfärdigheten. 2 Tess. 2: 11, 12
Vi hör vad den helige Paulus säger i andra brevet till
tessalonikerna, i andra kapitlet och elfte versen. Han säger, att Gud låter
somliga tro lögner, för att alla de skall dömas, som inte trodde sanningen.
Visserligen har inte Gud velat, att de skall tro lögner, utan det är djävulen,
som eggar sina trälar att tro lögner, i synnerhet sådana lögner, som sprids om
de kristna runt om i världen. Guds vilja är, att alla människor skulle omvända
sig till Gud och komma till salighetens kännedomL Men fienden vill, att hans
trälar skall tro, att de kristna är villoandar och falska profeter. Och när de
tror lögner, som hedningarna spinner och knyter på de kristnas hals, hur kan de
då tro sanningen? De sorglösa är så lättsinniga, att de tror lögner. Och den
lögn som de tror på, har ofta kommit ifrån egen skalle. Om de sorglösa rätt
förstod Guds ord, skulle de utan tvivel komma på den rätta vägen och upphöra
att tro lögner, som den onde inger genom hjärtat i skallen. Men då den onde
ljuger i deras eget hjärta, så tror de mer på dessa lögner än på Guds ord.
Judarna hade missförstått profeternas förutsägelser om
Kristus, och detta missförstånd kom därav, att den onde hade tolkat Bibeln fel
för dem. Det var deras egen köttsliga vilja, som så förvände deras tankar.
Såsom de sorglösa även på denna tid tolkar Bibeln fel och anpassar den till ett
vrångt sinne till sin egen förtappelse. Fienden hade först förvänt deras syn,
så att de föraktade de lärdomar som Jesus från Nasaret framställde, ty fienden
målade en sådan bild för dem, att den sista förvillelsen skall bli värre än den
första, om folket började tro, att han uppstod från de döda.
Nu tror den döda trons bekännare, att de har en rätt tro,
och att de som kräver en rätt ånger, rätt omvändelse och hjärtats och sinnets
ändring, har fel tro. Och denna hjärtats och sinnets ändring måste ske på ett
kännbart sätt, så att en människa som är rätt omvänd eller har känt en sådan
sinnesändring, måste också veta hur, när och på vilket sätt det har skett. Men
nådetjuvarna kan inte förklara, hur detta har skett, därför att någon
omvändelse ännu inte har skett hos dem. Men då deras hjärta är så bedrägligt,
att det ljuger, tror de hellre lögnen än sanningen. De tror, att de redan är
omvända, fast någon omvändelse aldrig har skett. Och då de med ett obotfärdigt
hjärta tillägnar sig Guds nådelöften, menar de, att Gud är dem nådig, fast Guds
ord visar, att Gud inte är nådig mot obotfärdiga, utan endast mot botfärdiga
syndare.
Men av naturen dygdiga människor tror hellre det egna
hjärtats lögner än Guds ord. De har den hedniska tron, att de kan leva dygdigt,
fast Guds ord visar, att inte ens en omvänd människa kan leva dygdigt, än
mindre den naturliga människan, som dricker orättfärdighet som vatten. Det
naturliga förnuftet lär dem att tro, att då de inte känner någon orättfärdighet
hos sig, så tror de sig också vara fria från orättfärdighet, och därför
anklagar dem inte samvetet, då den onde genom dygden har överskylt deras
synder. Men den onde kan även genom nåden överskyla synder, så att människan
blir ängel. I det tillståndet försvinner alla synder, alla frestelser, alla
onda tankar. Då syndaren blir ängel, har den onde förvandlat sig till ljusets
ängel. Och om syndaren i det tillståndet börjar tro sitt eget hjärta och inte
tar Guds ord till rättesnöre, så tror han lögnen och blir bedragen. Den onde
överskyler alla synder med idel nåd. Människan kan även bli bedragen så, att
hon efter ett nådetecken tänker så: "Då saligheten ges av nåd allena, då
människan inte har någon förtjänst av dygd och goda gärningar, då är det bäst att
sluta upp med alla goda gärningar, så att människan gör varken det onda eller
det goda." I det tillståndet tänker människan: "Jag vill inte synda
med uppsåt, men jag skall inte heller göra det goda, då jag inte har någon
förtjänst därav." En sådan människa tänker vidare: "Vad skall jag
förtjäna därav, att jag börjar hjälpa de fattiga och besvära min kropp för
deras skull, inte blir jag bättre därigenom, då nåden ändå ges för intet."
Men den gamle Adam ligger åter fördold under dessa tankar, och den har förvandlat
sitt utseende så vackert, att den, som inte känner till gamle Adams knep, är
redo att tänka, att det är en ängel, som talar så. Men akta dig, stackars
människa, för att du inte skall börja tro hjärtats lögner, ty Guds ord vittnar,
att för den, som kan göra det goda, men inte gör det, räknas detta som synd.
Fast du inte förtjänar saligheten med goda gärningar, så förtjänar du snart
förtappelsen, om du inte gör det goda du kan göra.
Så listigt är människohjärtat att ljuga, att om människan
börjar tro dess lögner och inte tar Guds ord till rättesnöre både för tron och
levernet, så blir hon säkert bedragen. Den sorglöses samvete ljuger så mycket,
att han betraktar rättvisan som orättvisa och orättvisan som rättvisa. Den
sorglöses samvete gör dryckenskap och brännvinshandel lovliga, men kristendomen
anser han vara vidskepelse, falsk tro eller djävulens verk. Judarna trodde, att
Frälsaren var en falsk profet och en stor trollkarl, som stod i förbund med
djävulen. Och hedningarna trodde, att de kristna var besatta av onda andar. Vad
kan den stackars blinde göra och tala annat, då svartkonstnären har förvänt
hans syn? Han kan inte tänka annat om kristendomen, än vad judar och hedningar
redan förut har tänkt, att den är en underlig vidskepelse och den onde andens förvillelse.
Och såsom judar och hedningar fordom sade, att de kristna är Guds försmädare
och gudstjänstens föraktare, hederliga människors fiender och besatta av onda
andar, så tänker ännu alla döpta hedningar och av hjärtat oomskurna judar, att
dessa kristna, som nu har framträtt, är falska profeter och vilda hundar, som
inte ger hederliga människor samvetsfrid. Då nämligen den naturliga människan
betraktar sitt naturliga tillstånd som kristendom, måste hon betrakta
kristendomen som vidskepelse och falsk lära.
Så förvänder fienden människornas syn, att mörker blir
ljus, orätt blir rätt, kristendom blir vidskepelse och hedniskt leverne blir
rätt kristendom. Detta kommer därav, att människan tror lögner. Och Paulus
säger: "Därför har Gud sänt dem kraftig villfarelse, så att de skall tro
lögnen, för att de alla skall bli dömda, som inte har trott sanningen, och
samtycker till orättfärdigheten."
I dagens evangelium får vi höra, att Frälsaren är satt
för somliga till fall och somliga till upprättelse och till ett tecken, som
blir motsagt. Detta skall vi närmare betrakta, sedan vi upplyft våra hjärtan
och händer mot höjden för att bedja den unge, den gamle, den ende, den store
Korsbäraren, att han måtte bevara de upprättade för avfall och de avfallna från
att sjunka, de bedrövade från att falla i tvivel, de nedtryckta från att falla
i evig förtappelse. Vi suckar med ett ödmjukt och botfärdigt hjärta, att den
nådige Herren Jesus måtte bevara alla bedrövade, botfärdiga, förkrossade,
nedtryckta, tvivlande och klentrogna från att falla i tvivel, att de hellre
måtte bli upprättade, uppbyggda, styrkta, mättade och vederkvickta, ropande mot
höjden, att alla sorglösa, stolta och höga måtte bli slagna och nedsänkta,
nedtryckta, förkrossade, ödmjuka, så att även de måtte få känna sanningen. Hör
o underbare Förbarmare alla bedrövades, botfärdigas, gråtandes, förkrossades
och betrycktas suckar. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Lukas 2: 33 - 35
Vi hörde av vårt heliga evangelium, vad gamle Simeon
sade, när han såg världens Frälsare: "Se, denne är satt till fall och
upprättelse för många i Israel och till ett tecken, som skall bli
motsagt." I följd därav, skall vi genom Guds nåd i denna stund betänka:
Hur Kristus är satt för det första till fall för dem, som förhärdas för kristendomens
skull, och för det andra till upprättelse för dem, som omvänder sig genom
kristendomen, och för det tredje till ett tecken som blir motsagt. Må Gud ge
sin nåd, att alla dessa ting må klarna för våra ögon och att även de sorglösa
skulle inse, hur de störtar sig själva till förtappelsen, då de strider mot den
Helige Andes verkningar.
1. Första betraktelsen visar, hur Frälsaren är satt till
fall för dem, som förhärdas genom kristendomen. Det verkar föga troligt, att
somliga människor förhärdas genom kristendomen. Men man har sett redan när
Frälsaren själv började predika om kristendomen, att ju mer Frälsaren förmanade
judarna, dess mer förhärdades de. Och vad berodde det på, att judarna
förhärdade sig, när Frälsaren började förmana och lära dem om rätt ånger och
bättring? Det berodde därpå, att Frälsaren förebrådde dem för orättfärdighet
och skrymteri. Om Frälsaren hade bett dem och sagt: "Kära judar, kära
kristna bröder! Omvänd er och gör bättring," så hade de begabbat honom och
sagt: "Läkare, bota dig själv. Vet du inte, att vi är Abrahams barn, och
att vi har en fader, nämligen Gud? Vi är inte i behov att göra någon särskild
bättring, ty vi är ju goda sedan tidigare. Vi är genom löftet Guds barn."
Men då Frälsaren började förebrå dem och skälla på dem, att de är skrymtare,
huggormars avföda, ett horiskt släkte, vitmenade gravar, vredgades judarna över
sådant skällande, i synnerhet då han sade till dem: "Ni är av den fadern
djävulen." Och även när Stefanus förebrådde dem, att de hade oomskurna
hjärtan, blev de så förbittrade att de tillslöt sina öron och gnisslade med
tänderna.
Judarna var även skarpsynta att se fel i Frälsarens
vandel. För det första var han oren. Han tvättade inte händerna, när han gick
att äta. För det andra var han sabbatsbrytare. För det tredje var han en stor
trollkarl, som utdrev djävlar genom Belsebub. För det fjärde var han en falsk
profet, en folkuppviglare, som ledde människorna på fel väg. För det femte tog
han en gång en hundpiska och drev ut ur kyrkan de köpare och säljare, som drev handel
invid kyrkan. Men det största felet var, att han gjorde sig till Guds Son. Var
det inte naturligt, att så dygdiga och fromma män, som judarna var, vredgades
på en sådan landstrykare, som vandrar land och rike runt och skäller på
hederliga människor? Men nu säger denna tids judar och döpta hedningar:
"Fast judarna förhärdades och hatade Frälsaren, så gör vi inte det. Om
Frälsaren kom för att undervisa oss, skulle vi kyssa honom. Vi skulle ta honom
om halsen. Vi skulle gråta vid hans hals och ge honom det bästa vin vi
har." Men jag fruktar, att om Frälsaren började bestraffa och förebrå
dessa döpta hedningar, såsom han då skällde på judarna, så skulle de säkert ge
honom en örfil men ingen kyss. De skulle förbanna honom och säga: "Gå bort
härifrån, din landstrykare! Gå bort härifrån och låt bli att skälla på
hederligt folk! Om du inte låter bli att skälla och förebrå hederliga
människor, så skall vi dräpa dig." Somliga blinda stackare inser inte, att
den onde åker med dem som med en dragoxe, när de vredgas på de kristna och
hotar med åtal inför landshövding Pontius Pilatus, därför att hederligt folk
inte mer får samvetsfrid på kyrkovägen. Och vad annat kan de göra än vredgas
och hata, när dessa falska profeter kommer och skäller på dem med sådana öknamn
som dygdiga horor, ärliga tjuvar, nyktra fyllhundar och hederliga krögare.
Sådana kristna hundar borde kastas i fängelse. Somliga förbittras så mycket för
sin rättfärdighet, då de blir oskyldigt bestraffade, att de förbannar och
befaller dem att fara till helvetet, som inte ger hederliga människor
samvetsfrid. Men de känner dock inte, att de förhärdas genom detta andliga hat.
Och de åter, som känner, att det inte torde vara rätt ställt med dem, då de
vredgas så häftigt, säger till de kristna: "Ni måste svara för våra
själar, då ni med uppsåt retar oss." De stackarna känner, att de genom
detta andliga hat sjunker ännu djupare i helvetet än vad de av naturen är. Men
den onde, som bor i dem, går till ett så häftigt anfall mot sanningen, att
gallan spricker och egenrättfärdighetens svarta blod stiger åt huvudet. Men
inte slipper de ur helvetets järnbur eller den svarta smedens halsboja. Hur kan
de slippa lös från satans järnbojor, då han genom det naturliga förnuftet har
satt så kraftigt betsel på deras huvud, att nacksenorna skulle gå av ifall de
försökte komma loss. Snarare går de huvudstupa till helvetet, än medger, att
det är djävulen som håller i den gamle Adams öron och att det är världen som
håller i svansen. På detta sätt blir nu Frälsaren till fall för alla dem som
vredgas och förhärdas genom kristendomen.
2. Andra betraktelsen visar, hur Frälsaren är satt till
upprättelse för dem, som genom rätt ånger och bättring vänder sig till den
rätta kristendomen. Fast varje människa av naturen är ett vredens barn och
först strider mot den Helige Andes verkningar så mycket hon förmår, har det
likväl hänt förr och händer ännu, att somliga blir övervunna och måste bli
ödmjuka, då samvetet vaknar genom de kristnasS förebråelser, och hjärtat fylls
av smärta, så att de inte mer orkar strida emot. Paulus var i början ivrig att
hata och förfölja de kristna, men när Jesus ropade: "Saul! Saul! Varför
förföljer du mig, det är dig svårt att spjärna mot udden", blev han så
kraftlös, att han inte orkade stå. Han blev stenblind av den himmelska blixten,
så att hans kamrater måste leda honom. Paulus hade i sitt blinda tillstånd ett
så stort naturligt förnuft, att han ansåg kristendomen för en falsk lära och en
verkan av den onde anden. Och när han så hatade de kristna, trodde han sig göra
Gud en tjänst. Medan han förföljde och hatade de kristna, var han så blind, att
han trodde sig förtjäna saligheten därigenom, att han sög de kristnas blodS.
Men då Guds stränga rättfärdighet blixtrade till i hans samvete genom den
himmelska rösten som ropade från ovan och sade: "Jag är Jesus, som du
hatar", blev han hastigt blind. Såsom fisken blir blind vid eldsken, så
blir även den människa plötsligt blind, som förut följde det naturliga
förnuftet, varigenom hon i sitt blinda tillstånd var så förståndig och klok,
att hon trodde sig veta bättre än någon präst, var vägen till himlen går. Det
naturliga förnuftet leder somliga till den hedniska tron: "Lev dygdigt och
läs flitigt, så blir du salig." Men när samvetet rätt vaknar, tar det
naturliga förnuftet helt slut, och andra kristna måste leda henne. Han som
förut var en vis man och nitisk att strida för brännvinet, måste till slut
fråga de kristna, hur han skall bli salig. Paulus var förut nitisk i sin gamla
tro, och han hade full förvissning, att judarnas gamla tro, i vilken han hade
blivit undervisad, var den rätta och saliggörande tron. Men den himmelska
väckelsen gjorde slut på den tron och en ny tro trädde efter ångern i dess
ställe. Så måste även den gamla döda tron försvinna, då människan efter väckelsen
får den upplysningen av den Helige Ande, att den förra döda tron är intet annat
än ett fåfängt litande på Gud. Det är att stjäla nåd, då människan med ett
obotfärdigt hjärta tillägnar sig Guds nådelöften och därtill även litar på, att
hon har levt dygdigt. Men var är det skrivet, att nåd ges åt de obotfärdiga?
Gamle Adam och det naturliga förnuftet skriver den lagen, att människan blir
salig utan ånger, utan bedrövelse, utan lidande, om hon bara lever dygdigt och
litar på Gud. Men detta är inget annat än en hednisk tro.
Luther, i vars lära vi är uppfostrade, har själv varit i
ånger och tvivel, och han fordrar för det första en sann sorg och bedrövelse
över synden, och för det andra en levande tro på Kristus. Men när har
nådetjuvarna haft ånger? När har de haft den bedrövelse som är efter Guds
sinne? Frälsaren säger, att genom mycken bedrövelse måste människan ingå i
livet. När har nådetjuvarna haft den bedrövelsen? Frälsaren säger: "När
kvinnan föder, har hon smärta." Men när har nådetjuvarna haft födslovånda?
Den port är trång och den väg är smal, som för till livet. När har nådetjuvarna
gått in genom den trånga porten? Alltså hör vi, att himlens port är stängd för
de obotfärdiga. Men för de botfärdiga, bedrövade, gråtande, fattiga, nakna,
eländiga, förkrossade och betryckta, som har blivit så fattiga, att de inte har
annat än tårar och suckar, för dem har Frälsaren kommit till upprättelse och
uppbyggelse, till vederkvickelse, nådastol, försoning och salighetsgrund. För
dem som har så stor smärta för sina många synder, att de måste krypa och rulla
sig i stoftet, ropa och klappa, för att den nådige Herren Jesus, vilken de i
sin blindhet har förföljt, hatat, smädat och föraktat, måtte 7komma dem till
hjälp och frigöra dem från djävulens bojor, vrede, avund, stygghet,
dryckenskap, girighet, förbannelser, för dessa fattiga, nödställda, ängsliga
och betryckta blir Frälsaren till upprättelse och evig salighet.
3. Tredje betraktelsen visar, hur Frälsaren är satt till
ett tecken, som blir motsagt. Kristendomen är en sådan sak, som har varit
motsagd och blir fortfarande motsagd överallt, där den sanna kristendomen visar
sig. Det naturliga förnuftet strider så hårt emot den, att det betraktar den
levande kristendomen som en omöjlighet, som vidskepelse eller galenskap. När
Paulus började tala till världsherrarna om de dödas uppståndelse, sade en hög
herre: "Du är galen, Paulus, du har blivit galen av alltför mycket
läsande." Då man sett att den levande kristendomen har ansetts för
galenskap och vidskepelse, så har kristendomen blivit mycket motsagd och
motsägs fortfarande i synnerhet av världens visa som säger, att världen skulle
vara i mycket bättre ordning, om denna kristendomens galenskap inte hade kommit
i världen. Och fast de enfaldiga inte har så mycket betänkt och rannsakat denna
kristendomens galenskap, så har dock alla naturliga människor mycket att säga
mot den, då de ser, hur människorna blir galna genom kristendomen. Det
naturliga förnuftet strider så hårt emot den, att alla gamle Adams hår reser
sig upprätt, när en botfärdig själ ligger i ångest och samvetskval. Gamle Adam
skakar på huvudet som en ursinnig oxe, då en stor sten kastas i dess huvud. Så
skakar gamle Adam sitt huvud vid korset, då han ser, hur det förra fåfänga
livet blir en plåga för de väckta, så att det söta brännvinet blir bittert. Då
lär fienden fyllhundar och krögare att bedja. De säger så: "Må Gud bevara
mig för att bli så tokig, att jag skulle börja tappa Guds gåvor på marken. Må
Gud bevara mig för att bli så tokig, att jag skulle börja svamla som dessa
väckta." Sådana böner behagar utan tvivel den gud, som bor i den nedersta
himlen.
Men de få själar, som har blivit galna inför världen, får
nu vara glada, om de förblir fasta i sin dyrbaraste tro ända till slutet. De
får nu vara glada ännu vid det sista andetaget, för att de har blivit så
tokiga, att de började efterfölja Jesu bedrövade lärjungar från Örtagården till
Golgata, ty nu får de skåda den Korsfäste levande och förklarad, och stiga upp
i himlen och därifrån igen kommande till att döma levande och döda. Amen
Originalmanuskript / Slutet återfunnet / FKHS Aunos
samling / Nationalarkivet Helsingfors
III P / PS 91 / P 164 / SW 67
/ B 3S