Nr 5 JULDAGEN
Ty han reser sig upp för honom såsom en telning, och
såsom en rot ur torr jord. Han har ingen skepnad eller skönhet. Vi såg honom,
men han hade inte den skepnad, som skulle ha behagat oss. Han var den mest
föraktade och den allra ringaste, full med värk och krankhet. Han var så
föraktad, att man gömde bort ansiktet för honom. Därför aktade vi honom intet.
Jes. 53: 2, 3.
Profeten Jesaja ställer Jesus inför våra ögon i sin
föraktade gestalt. Profeten Jesaja såg många hundra år före Frälsarens födelse,
i vilken stor fattigdom Frälsaren föddes och hur människorna föraktade honom
och ansåg honom för en dålig man, liksom en telning som reser sig ur jorden.
Han hade inte den skepnad eller skönhet, som skulle ha behagat oss. Profeten
ställer sig bland dem, som föraktar Guds Son, för att det sorglösa folket inte
skulle få anledning att säga: "Menar du, att du är bättre än vi?"
Profeten räknar sig som en sorglös och säger: "Vi såg honom, men han hade
inte den skepnad eller skönhet, som skulle ha behagat oss." Ty för det
första föddes han i fattigdom. Han var inte av högt släkte. För det andra
ansågs han för en oäkting eller en horas barn. För det tredje upptäckte man sju
synder hos honom, och därför kunde ingen tro, att hans lära var rätt. Profeten
Jesaja säger ytterligare om den kommande Frälsaren: "Han var så föraktad,
att ingen brydde sig om att se på honom." Vad profeten då har predikat om
föraktet, har gått i fullbordan. Inte bara under Frälsarens tid, men även på
vår tid har Guds Son blivit föraktad, fast alla sorglösa säger: "Vi
föraktar inte honom, utan vi föraktar dem, som säger sig vara kristna fast de
inte är det." Jag undrar, om Guds Son vandrade här såsom han då vandrade
kring landet och skällde på folk, jag undrar, hur mycket vi skulle tycka om
honom. Jag tror, att de flesta skulle säga: "Titta, där ser ni en falsk
profet!" Nu har man sett, vad de sorglösa tycker om kristendomen. I
början, då denna omkringvandrande lärare började undervisa folk, började de
sorglösa följa honom. Men när han kastade några ord, som stötte mot förnuftet,
sade de: "Detta är ett hårt ord. Vem kan utstå det?" Såsom de
sorglösa då föraktade honom och ansåg honom för en folkuppviglare, så skulle de
sorglösa ännu göra. Ty de sorglösa har inte dess bättre leverne nu än vad de då
hade, när Frälsaren vandrade på jorden. Dåförtiden fanns det inga fyllhundar
såsom nu. Inte har evangelisterna talat om, att de hade mött fyllhundar på
gator eller i hus. Om det då fanns några horor, som uppväcktes av Frälsarens
predikningar, till exempel Maria Magdalena, så har det dock inte funnits så
mycket horor som nuförtiden. Denna tids horor vaknar inte mer till ånger, men
till förhärdelse vaknar de. Om det då har funnits någon tjuv bland folkmassan,
så har det inte funnits så mycket tjuvar då som nu. Dåtida människor strävade
efter att leva dygdigt, fast de annars var nitiska att göra motstånd och
disputera med Frälsaren. Men nuförtiden finns varken dygd eller heder hos det
sorglösa folket. Nu är kristendomen mycket föraktad och försmädad. Därför
skriver profeten Jesaja i det 53:e kapitlet om Kristus: "Han var så
föraktad, att ingen brydde sig om att se på honom." Och om en sådan man nu
vandrade bland oss, så skulle han bli föraktad av världshopen såsom då. Om de
sorglösa ändå kom och gapade och såg på under, så skulle de dock inte tro, att
en sådan är Guds Son. Endast några sjuka torde komma till honom och be om hjälp
för kroppslig sjukdom. Men de andra skulle inte anse honom för något annat än
en stor trollkarl. Om några få själar fick samvetskval, såsom till exempel den
kananeiska kvinnans dotter, som plågades av djävulen, eller någon förlamad, som
ligger nära döden och har ett väckt samvete, så torde sådana komma fram till
Jesus, men inga andra.
Nu har man predikat om Jesu födelse många gånger, men det
är inte många, som har kommit för att se den föraktade Guds Son, som inte har
fått rum i människornas boningar. Men himlens änglar sjunger ändå, fast
människorna inte sjunger: "Ära vare Gud i höjden, och frid på jorden, till
människorna ett gott behag." Hör, du lille Guds Son, de fattiga herdarnas
bön. Fader vår o.s.v.
Guds Sons födelse i världen är det största tecknet under
himlen, men människorna mottar inte honom i sina boningar. Låt oss därför
betrakta, varför de sorglösa människorna inte tar honom i sina boningar.
När Guds Son föddes i världen, har inga andra kunnat ta
honom i sina boningar än ett fåtal kreatur. Det fanns likväl många på den
tiden, som väntade på att Messias skulle komma, men i fel mening. De väntade
nämligen på en jordisk Frälsare, som skulle frälsa dem från hedningarnas välde.
Men ingen förstod att vänta på någon andlig Frälsare som skulle frälsa dem från
djävulens välde. Inga andra botfärdiga själar har funnits på den tiden, än den
gamle Simeon och profetissan Hanna, som väntade efter Israels tröst. Och
Sakarias, Johannes Döparens fader och hans hustru Elisabet, och Josef och
Maria, Jesu moder. Dessa få själar väntade på Guds rike, men alla andra var
sorglösa. Men den sorglösa människan känner inte, att hon har kommit under
djävulens välde. Därför förstår hon inte att vänta eller längta efter en andlig
Frälsare. Människan måste vakna först, innan hon börjar vänta eller längta
efter en andlig Frälsare. Och genom en rätt väckelse får människan känna, att
hon har råkat under djävulens välde. Hon får genom väckelsen känna, att hon
hamnar i helvetet, att hon hamnar i den eviga pinan, om inte Frälsaren kommer
och hjälper henne. Detta är den rätta orsaken, varför de väckta väntar, längtar
och suckar efter Frälsaren, av vilken anledning de väckta blir glada, när man
predikar det ljuvliga evangeliet om Kristus för dem, liksom himlens änglar
sjöng av glädje, då syndarnas Frälsare hade blivit född i världen. Men de
sorglösa kan inte glädja sig, vare sig över Frälsarens födelse eller hans
uppståndelse, utan de har annat att glädja sig över på juldagen. Nämligen
ätande, drickande, dans, kortspel, prunkande, springande efter horor. Den
största glädjen för de sorglösa på juldagen består i att äta läcker mat, att
dricka sött vin, att ikläda sig granna kläder. Och om någon skulle ordna dans,
då skulle Frälsarens födelsedag vara riktigt rolig! Och på grund av detta
fåfänga liv, denna världens glädje, denna köttets förnöjelse, ätande och
drickande, likaså grannlåt, dans och kortspel, har Guds Son inte rum i deras
boningar. Guds Son får bättre frid bland kreaturen än bland de sorglösa
människorna. Men det är mer förunderligt, att de sorglösa inte tror, vad
herdarna förkunnar om Frälsarens födelse. Herdarna hörde den första
juldagspredikan om den nyfödde Frälsaren, och det verkade så mycket i herdarnas
hjärtan, att de genast gick för att se, var den nyfödde Frälsaren var. Och
herdarna fann också den nyfödde Frälsaren liggande i krubban. Och utan tvivel
kände de glädje av den synen, då de förkunnade det budskap, som hade sagts om
detta barn.
Vad förkunnar nu de sorglösa om Frälsarens födelse, då de
kommer ut ur kyrkan? Månne de nu börjar förkunna för de hemmavarande, vad de
har hört om Jesu födelse? De torde predika om hästar, kor eller får, eller predikar
de om landsvägsbygget? De går utan vidare i stora skaror ut ur kyrkan innan
gudstjänsten är avslutad, innan Herrens välsignelse har blivit läst. Ty fienden
ger dem ingen ro i Herrens hus, utan han jagar ut dem ur Herrens hus så snart
som möjligt. Gå nu in i era hjärtan och se efter, om Frälsaren ens är född där.
Jag tror, att han är död och dräpt av djävlarna. Såsom det nu är troligt, att
Guds Son inte har rum i människornas boningar. Han blir bättre mottagen av
kreaturen än av de sorglösa människorna. Ty kreaturen suckar och förbidar Guds
barns uppenbarelse, men de sorglösa varken suckar mer eller väntar efter någon
frälsning. Endast några få själar, som väntar efter Israels tröst, såsom Simeon
och profetissan Hanna, och kanske Sakarias och Elisabet, likaså Josef och Jesu
moder, lyssnar gärna, vad änglarna har predikat för herdarna om barnet. Det var
den första juldagspredikan, som herdarna fick höra. Det första ljuvliga
evangeliet för herdar, som vallar och vaktar sin hjord under mörkrets tid, när
vargar och andra odjur tjuter med förskräcklig röst. Såsom det även här finns
mycket vargar, som inte skonar hjorden, utan vill slita och sarga fåren. Men vi
har det hoppet, att det finns några får på Betlehems bete, vilka vargen ännu
inte har hunnit förgöra.
Om alla herdar nu gick för att se, vad som har skett i
Betlehem, så skulle de med bättre flit valla sin hjord och ropa med så hög röst
på Israels berg, att alla odjur skulle bli förskräckta och fly till sina
jordkulor. Om Betlehems gästgiveri inte tar emot Guds Son, så skall han nog bli
mottagen av dem som suckar som kreaturen. Kreaturen värmer Guds Son med sin
andedräkt, då de suckar där.
Om de sorglösa nu suckade som kreatur, nog skulle de ta
Guds Son i sina boningar och gärna lyssna till hur Guds Son gråter. Men nu står
den onde framför hjärtedörren och vaktar, att ingen annan än han skulle komma
in. Och därför är hjärtan så hårda och förhärdade, att Guds Son inte kan komma
in i det hjärtat, där den onde står som en mäktig och bepansrad soldat och beskyddar
sina egna. Nog känner vi till, att alla sorglösa och avfallna skulle ta emot
Guds Son när döden kommer. Men då är Guds Son så fjärran, att ögat inte ser och
örat inte hör, hur han gråter och ömkar sig över de stackare, som inte har
tagit emot honom då han ännu var tillstädes. Nu får Josef och Maria ensamma
vara med kreaturen och nyfödde Guds Son som den tredje. Där lyssnar kreaturen,
när Guds lille Son gråter. Där suckar kreaturen och väntar efter Guds barns
uppenbarelse.
Och vårt hopp och vår förtröstan till Gud är, att de få
själar, som idag suckar tillsammans med kreaturen, skall en gång, och alldeles
snart, se hans klarhet på Sions berg, där änglarna sjunger med en ljuvlig och
hög röst: "Ära vare Gud i höjden, och frid på jorden, till människorna ett
gott behag." Amen.
Originalmanuskript / FKHS / Aunos samling /
III P / PS 66 / P 131 / B 26 /