Nr. 32 3:e BÖNDAGEN 1854, AFTONSÅNG
Den dödliga lekamen besvärar
själen och den jordiska hyddan trycker sinnet hos den som tänker mycket.
Vishetens bok 9: 15.
På detta ställe har kung Salomo
framställt en prövning som är välkänd för alla kristna: Kroppen plågar själen
och den jordiska boningen betrycker hjärtat. Därför skriver aposteln Paulus:
"Jag eländiga människa, vem skall befria mig från denna dödens
kropp?" Aposteln Paulus kände, att denna dödens kropp blev för honom till
besvär och belastning.
Värdens vise har studerat
kroppens och själens uppbyggnad, men de har misstagit sig stort, då de i sin
inbillade visdom trodde sig upptäcka, att den förnuftiga själen är så avskild
från kroppen, att syndafördärvet inte sträcker sig till själen. På det sättet befriades
de från allt ansvar. Då de sade, att människosjälen inte är fördärvad, så kunde
de säga: "Min själ är helig och syndfri, även om legamen är
fördärvad."
Den som säger, att
människosjälen är fristående från kroppen, har inte erfarit vad Salomo på ovanstående
ställe har skrivit, att den dödliga kroppen plågar själen. Den som säger att
själen är fri från syndafördärvet, har genom egenrättfärdigheten blivit helig
och har sålunda inte mer behov att tigga om nåd. Nog skulle egenrättfärdigheten
ha det skönt, om han fick vara så fristående från kroppen, att den dödliga
kroppen inte mer besvärade själen. Men de kristna skall inte drömma om att de
så enkelt kan göra sig fria från fördärvet som världens vise, vilka i sin
fantasi klipper av kroppens och själens krafter och delar kroppen i tu, precis
som man skulle klyva människan i två halvor. De säger att själen är fristående
från kroppen och att kroppens fördärv inte sträcker sig till själen. Dock vet
alla människor att människosjälen inte blir fri från kroppen förrän hon dör.
Jag har den erfarenheten att
själen och kroppen är så förenade, att allt som sker i själen, sker även i
kroppen. Och allt som sker i kroppen sker även i själen. Om du är bedrövad, så
är din sorg synbar i din gestalt. Om du är glad, så strålar det av ditt
ansikte. Om du är arg, så förvandlas din gestalt som Kains gestalt. Och när
egenrättfärdigheten berövar den botfärdige själskrafterna, så berövas även
kroppskrafterna. Sålunda sträcker sig kroppens fördärv ända till själen. När
man har smärta i kroppen känns den i själen. Och när köttet är i skörlevnad,
reser sig även köttsliga begärelser i själen. Och från ett ont hjärta stiger
onda tankar. Därför skriver Paulus i romarbrevets sjunde kapitel, "Jag ser
en annan lag i mina lemmar som strider mot mitt sinnes lag och tar mig till
fånga i syndens lag." Den andra lagen i lemmarna är syndafördärvet i
köttet. Det tar själen till fånga, så att själskrafterna inte kan vara
verksamma i det goda. Tankarna kan inte förflytta sig till Gud. Onda tankar är
nog fria och de flyger över hela världen så som fienden vandrar omkring jorden.
Men goda tankar kan inte kretsa kring himlen.
Likadant förhåller det sig med
onda lustar och begärelser i människans vilja. De är fria. Men goda lustar och
begärelser är fängslade. Av denna Paulus erfarenhet finner vi, att
människosjälen inte är så fristående från kroppen som världens vise inbillar
sig. Men deras falska föreställningar om människokroppens och själens
uppbyggnad kommer därav, att egenrättfärdigheten tvingar dem att söka helighet
i människosjälen då heligheten inte finns i köttet. De vill bli så heliga och
menlösa för själens del, att man inte mer finner orättfärdighet där. Själen
borde vara helt fri från onda tankar, begärelser och lustar.
Egenrättfärdigheten har lett dem så långt på fel väg, att de i sin fantasi
började riva lös människosjälen från kroppen. Och därigenom blev nu själen
helig, menlös och rättfärdig. Världens vise tar inte på sig den ondska, orenhet
och djävulskap som finns i deras kött. De tar inte på sig ansvar för det
fördärv som finns i hjärtat, utan svär sig fria från allt ansvar. De avsäger
sig djävulen och allt hans väsende därigenom, att de i sin fantasi river lös
den förnuftiga själen från kroppen och säger: " Människosjälen är en fri
varelse. Den sitter inte fast i kroppen. Köttets fördärv besmittar inte
själen."
På det viset vore det lätt att
bli salig utan Frälsare. De kristna måste erkänna, att hela kroppen och hela
själen är fördärvade genom syndens orenhet. Men så länge som de har en Försvarare
hos Fadern, kan de genom tron tillägna sig Kristi rättfärdighet och säga:
"Köttets fördärv kan inte förorena våra själar så länge som själen döps
och renas med livets vatten." Men om nådens och livets vatten upphör att
rinna och rena den kristnes själ, då fastnar köttets orenhet i själen och han
blir svart och ful inför Gud.
Vad nu Salomo har erfarit och
skrivit om på det förutnämnda stället, att "den dödliga kroppen plågar
själen," tillstyrks av Paulus då han skriver till romarna i sjunde kapitlet:
"Jag eländiga människa. Vem skall befria mig från denna dödens
kropp?" En kristen får ofta uppleva, hur mycket denna dödliga kropp plågar
hans själ. Inte blott genom det inre fördärvet som sträcker sig ända till
själen, utan även genom den tröghet som finns i kroppen. En kristen får ofta
klaga med Paulus: "Jag eländiga människa. Vem skall befria mig från denna
dödens kropp?"
Världens träl har inte den
önskan, att någon skulle befria hans själ från denna dödens kropp, för han
fruktar för döden. Denna dödsfruktan kommer dock inte över världens träl förrän
döden är nära. Men en kristen som ständigt skall strida med de fiender som
plågar hans själ både invärtes och utvärtes, måste ofta sucka med Paulus:
"Jag eländiga människa, vem skall befria mig från denna dödens
kropp?" En kristen har inget trevligt i världen, för vilket han ville vara
i denna dödens kropp. Men synden som alltid vidlåder oss och gör oss tröga,
vill ofta plåga den kristnes själ. Därför skriver även Paulus till de kristna:
"Därför att vi har omkring oss en så stor hop av vittnesbörd, så låt oss
lägga av all börda och synd som alltid vidlåder oss och gör oss tröga. Och låt
oss genom tålamod löpa i den kamp som oss förelagd är. Och låt oss se på trons
upphovsman och fullkomnare Jesus, som även om han nog hade kunna glädja sig led
korset och inte brydde sig om smädelse, och nu sitter på Guds stol på hans
högra hand. Så kom ihåg honom som har lidit en sådan motsträvighet av syndare,
för att ni inte skall tröttna i ert sinne och lägga av. För ännu har ni inte
stått emot synden intill blodet."
Kom nu ihåg, vad Paulus
skriver. Ni har ännu inte kämpat intill blodet. Ni har ännu inte blivit så
förträngda av djävulen och hans hop, att ni hade kämpat intill blodet. Vi vet
dock inte ännu vad som sker i framtiden, om den stora Korsbäraren vill lite
pröva Guds barns tro, eftersom de fåvitska och visa jungfrurna börjar sova
tillsammans. Om, säger jag, den stora Korsbäraren som inte har sparat en enda
blodsdroppe som han inte hade låtit rinna för oss eländiga syndare, om han
ville väcka upp de sovande genom detta nåderop: "Se, Brudgummen kommer, gå
ut och möt honom!" Finns det olja i lampan?
Knäböj er och be, ni Frälsarens
brudtärnor, att sömnen må avvika sig från era ögon. Och ni bedrövade lärjungar
som för bedrövelsens skull sover i Örtagården, när den himmelske Föräldern
ligger på sina knän och trampar ensam Guds vredes vinpress. Stå upp ur
syndasömnen och be, för att ni inte skulle komma i frestelse. Hör du himmelske
Förälder, de bedrövades, botfärdigas och betrycktas suckan. Fader vår o.s.v.
Tredje böndagens högmässotext
finns upptecknad i Paulus epistel till romarna, tolfte kapitlet, verserna ett
och två, och lyder så: "Så förmanar jag er, käre bröder, genom Guds
hjärtliga barmhärtighet, att ni må utge era kroppar som ett levande, heligt och
Gud behagligt offer, vilket är er förståndiga gudstjänst. Och rätta er inte
efter denna världen, utan förvandla er genom ert sinnes förnyelse för att ni må
pröva vad Guds goda, behagliga och fullkomliga vilja är." Med ledning av
vår heliga text skall vi denna heliga stund betänka, hur en kristen offrar
själens och kroppens krafter åt Herren. I denna betraktelse skall vi möta många
ting som inte är så lätta att förstå, för vi har lättare att förstå hur
hedningarna offrar kroppen åt Satan än hur en kristen offrar sin kropp åt
Herren.
Första betraktelsen visar, hur
en kristen offrar sin kropp åt ödmjukhetens ande, medan hedningarna offrar sin
kropp åt högmodets djävul. De knäböjer sig inte vid syndabekännelsen. De tar
inte av sig mössan när Guds ord läses. De står inte upp när evangeliet
uppläses, utan de visar även med sitt yttre beteende, att de föraktar Guds ord
och sakrament. Däremot offrar den kristne sin kropp åt Herren då han visar
ödmjukhet inför Gud. Hon övar sig att böja sina lemmar enligt Guds ord. Även om
denna yttre ödmjukhet inte alltid är ett bevis på inre ödmjukhet, så är dock
det yttre högmodet och kroppens styvhet intet annat än föraktande och
missaktning.
Fast en kristen nu böjer sina
kroppsliga lemmar under gudstjänsten, får han ofta känna att det inte finns
ödmjukhet i hjärtat, och att hjärtat inte står under människans makt. Andra
lemmar kan hon någorlunda råda över, men hjärtat är ett ont och styggt ting.
Vem kan utrannsaka det? Men en kristen måste dock böja andra lemmar till Guds
tjänst, hur styvt hjärtat än må vara. Men det är fel i viljan också, då de
kristna inte vill överlämna sina kroppar till Guds tjänst som Guds ord kräver.
Vi hör av evangeliet, att Jesu
föräldrar kom ända från Nasaret till kyrkan, fast det från Nasaret var längre
väg till kyrkan än från någon by i denna församling. Det ser ut att de kristna
inte vill besvära sina kroppsliga lemmar särskilt mycket för kyrkoresan. Det
blir besvärligt för kroppen att besvära de kroppsliga lemmarna alltför mycket
för gudstjänstens skull. Detta är en sak som de kristna bör göra bättring för.
Om hedningens ben är styva att gå, då han borde komma till kyrkan, så borde den
kristnes ben vara lätta för att springa till Herrens gårdar, där han får vila.
I synnerhet då han har det hoppet att de trötta benen snart finner vila och
frid i evighet. Snart, snart får era trötta ben vila i graven. Snart, snart
bereds det rum för er i jordens sköte, från vilket ni inte mer stiger upp
förrän på den yttersta dagen då den eviga morgonrodnaden randas.
Andra betraktelsen visar, hur
en kristen offrar sin kropp åt kärlekens ande. Då hedningarna inte tar många
steg för den nödställda medmänniskan, borde den kristne visa sin kärlek
därigenom, att han tar något besvär på sig för sin medmänniska för att hjälpa
henne i andliga och jordiska saker. Men där verkar det hos de kristna ännu
finnas mycket lättja och senfärdighet, mycket egenkärlek och ovaksamhet, som
vårt samvete kräver att nämna. Anden är villig men köttet är skröpligt. Kroppen
är tung att bära till en annan gård eller till en annan by. De kristna är inte
längre flitiga att tilltala de sorglösa. De är inte särskilt välvilliga att
hjälpa de behövande. Då givmildheten inte längre duger till salighetsgrund, är
de kristna motsträviga att ta hand om de fattiga. I den punkten ville de inte
nämnvärt bära kors. Herrskapskristendom ser ut att visa sig på många håll.
En kristen är skyldig att offra
sin kropp åt Herren. Inte blott som Jakob skriver: ta hand om faderlösa barn
och änkor, eller se efter de fattigas belägenhet även med hänsyn till kroppslig
fattigdom, vilket han kallar för en rätt gudstjänst, utan även för vårdnaden av
de sjuka borde de kristna offra sina kroppar i Herrens tjänst. Dock blir även
detta kärleksbud ytterst litet fullföljt bland de kristna. Vad de kristna kan
göra utan möda, blir någorlunda uträttat. Men där man skulle ta en liten
kroppslig möda på sig, där blir det inte gjort av många.
I påvedömet tar man bättre hand
om de fattiga än i Luthers församling. Och varför? Därför förstås, att de
påviska grundar sin salighet på goda gärningar, men Luther uteslöt all egen
förtjänst. Därför tar alla sorglösa, som är uppfostrade i den lutherska tron,
hand om de fattiga, om de tvingas därtill av överheten, men inte annars. Skall
de kristna nu vara lika obarmhärtiga som de sorglösa? Skall de låta de fattiga
komma i nöd därför, att de genom detta bistånd till de fattiga inte tjänar
något? Jag anser att även de kristna skall ta lärdom av den tjänaren som var
skyldig tio tusen pund, hur han gick miste om Guds nåd genom sin
obarmhärtighet. Visserligen tjänar vi intet fast vi utdelade all vår egendom
för de fattiga, om vi inte har kärlek, så som Paulus säger. Men ändå, fast vi
inte tjänar något därigenom att vi hjälper de fattiga, så måste vi likväl
hjälpa dem. Ingen har fullbordat lagen om man av samvetstvång, god vilja eller
av äregirighet hjälper de behövande. Men den som av kärlek kan hjälpa, den har
fullbordat lagen.
Förut har man visserligen haft
den tron, att Gud skall betala. Och på den tron hjälper alla sorglösa och
nådetjuvar de fattiga, att Gud skall betala för deras möda, om inte i denna så
dock i den kommande världen. Men de kristna har haft en sådan tro, att
hedningarnas alla goda gärningar är intet annat än synd, så länge som de inte
har en sådan tro som de kristna har. Luther har lagt märke till, att de
kristnas kärlek är så ostadig, att han inte har vågat bygga något därpå, men
tron är nu efter syndafallet den källa som alla goda gärningar skall flyta
från, så att allt vad en kristen gör i tron, har Gud lovat godta, fast det inte
är gott. Detta är en för förnuftet förborgad hemlighet, då även de gärningar
som man gör i tron, godtas av Gud, fast de inte är goda.
Förnuftet tänker så, att sådana
gärningar, som människoförnuftet lovprisar som goda, skulle vara goda inför
Gud. Men det naturliga förnuftet är så blint och förmörkat, att det anser det
vara gott som inför Gud är ont. Så till exempel de som dräper Jesu lärjungar
tror sig göra Gud en tjänst. Men den kristnes samvete lovprisar inte det som
gott, vad man gör av samvetstvång. Däremot det som man gör av kärlek lovprisar
en kristen som en god gärning. Och åter, då en kristen gör det goda i tron, det
kan samvetet inte döma som något ont, men inte heller som något gott. Sålunda
överlämnas det under Guds dom. Och det goda man gör i tron godtar Gud som en
god gärning, trots att gärningen inte är god. Abraham ämnade offra sin son i
tron, och denna Abrahams tro räknades honom till rättfärdighet, fast den
handling, som han ämnade göra, ingalunda var god. Gud har sagt: "Du skall
inte dräpa." Och till Abraham sade han: "Du skall offra din
son."
Denna gärning anser det
naturliga förnuftet för så hemsk, att hon genast gör denna slutsats: "Inte
har Gud sagt så. Och ingen skall göra en sådan gärning, fast Gud skulle befalla
det." Men Abraham ville dock lyda Gud, hur mycket förnuftet än tog emot.
Och på det viset prövade Gud hans tro och lydnad. Men Gud ske lov. Den
himmelske Föräldern befaller aldrig mer någon jordisk förälder offra sin ende
son åt Gud, för den himmelske Föräldern har nu själv måst offra sin enfödde Son
som försoningsoffer för oss.
Hedningarna har offrat sina
barn åt avgudar. De har bränt dem levande. Och ju ynkligare gråt man hörde av
barnen i dödsnöd, dess bättre trodde hedningarna deras offer behaga gud. Men
ingen förälder behöver mer offra sin ende son åt Gud, för nu har den himmelske
Föräldern själv offrat sin enfödde Son. Med ett blödande och bedrövat hjärta,
med ömkan, sorgen och tårar har den himmelske Föräldern offrat sin enfödde Son
som försoningsoffer för våra synder, så att ingen jordisk förälder mer behöver
offra sina barn åt avgudar. Och därför påminner helige Paulus de kristna, att
de skulle offra sin kropp som ett heligt och Gud behagligt offer, vilket är deras
förståndiga gudstjänst.
En kristen skall offra sin
kropp åt renhetens ande, då hedningarna offrar sina kroppar åt orenhetens och
hordomens djävlar. En kristen skall offra sin kropp åt nykterhetens ande, då
hedningarna offrar sina kroppar till berusningens ande. Och då hedningarna
offrar sina kroppar åt äredjävulen, så skulle den kristne offra sin kropp till
Guds ära. Då hedningarna offrar sina kroppar åt girighetsdjävulen, skulle de
kristna offra sina kroppar åt givmildhetens ande. Och då hedningarna offrar
sina kroppar åt vredesdjävulen, skulle de kristna offra sina kroppar åt
kärlekens och vänlighetens ande. Man skulle ha mycket att tala om allt detta,
men tiden ger inte utrymme för det denna gång.
Vi tar blott den senare delen
av dagens text, där Paulus säger: "Rätta er inte efter denna
världen." Vi känner inte till, om de kristna till vilka Paulus skrev,
ville rätta sig efter denna världen. Men i dessa tider vill somliga kristna
visserligen rätta sig efter denna världen, inte blott i klädseln, där grannlåt
är lovlig, utan även i världsliga affärer, där de sorglösa bestämmer priset och
de kristna följer efter. Precis som hedningarna skulle ha det mest upplysta
samvetet med hänsyn till prissättningen. Vi önskar att de kristna hade ett
sådant samvete, att de själva skulle förstå vad ett skäligt pris är, så att de
inte skulle behöva låna visdom av hedningarna.
I dessa saker blir de kristna
tvungna att rätta sig efter denna världen, om de inte ser upp för världens
bedräglighet. Fast vi har den försäkran, att de som vill bestå i sin dyrbaraste
tro intill änden, inte vill uppsåtligt bryta mot Guds och samvetets lag. Men
oförstånd och ovaksamhet leder dit, att de i några punkter rättar sig efter
denna världen.
Nu har vi det hoppet och den
förtröstan till Gud, att den stora Korsbäraren och törnekrönte Konungen som på
korset har burit alla eländigas synder och svettats blod och gråtit för alla,
och inte har sparat en enda blodsdroppe som han inte hade låtit rinna ut för
syndarnas återlösning, att han med sin nåd styrker de få själar som har en
allvarlig mening att bli saliga, vilka inte har för avsikt att skona sitt liv
och blod för Jesu tro, att de må orka strida och kämpa i sin dyrbaraste tro
intill änden. Och vi hoppas och ber, att några få själar skall bli fria. Vi
tror, att den himmelske Förälderns tårar inte har runnit i onödan. Vi tror, att
den himmelske Föräldern skall få glädje av några små barn, även om de är få,
som kryper efter honom och ropar: "Abba, käre Fader!" Ge dessa barn
då och då några nådedroppar ur dina nådedrypande bröst för att de må sluta
gråta av hunger och bli glada genom din barmhärtighet nu och i evighet. Amen.
Original (början saknas) / FKHS Aunos samling /
Nationalarkivet Helsingfors. Kopia (början tagen ur denna)/ Kolari kyrkoarkiv /
PS 641 / SW 183