Nr. 28 PINGSTDAGEN 1850
Ropa modigt, spar icke, upphöj
din röst såsom en basun och förkunna för mitt folk deras överträdelse och för
Jakobs hus deras synder. Jesaja 58: 1.
Profeten Jesaja fick av Herren
detta hårda bud, att han måste förkunna för folket deras överträdelser och
tillrättavisa dem för deras synder. Och även alla andra profeter har fått en
sådan befallning av Gud, att de skall bestraffa dem för deras synder. Alla
profeter i Gamla Testamentet blev tillsatta att skälla och bestraffa folk för deras
synder.
På samma sätt var Johannes
Döparens första budskap en sträng tillrättavisning för dåtida människor, när
han började ropa i öknen. Frälsaren själv förkunnade för folket deras synder
och han förebrådde dem strängt för skenhelighet och orättfärdighet. Han
förkunnade Guds stränga rättfärdighet för dem. Men för den tillrättavisningen
förargades alla förhärdade på profeterna, Johannes och Kristus. Somliga
gnisslade med tänderna för Stefanus och de proppade igen sina öron. De ville
inte höra sådana förebråelser. Och när Petrus på pingstdagen hade fått den
Helige Andes kraft, bestraffade han det sorglösa folket för mordet på
Frälsaren.
Av denna bestraffning förstår
man, att människorna inte känner sina synder utan tillrättavisning. Den
naturliga människans blindhet är nämligen så stor, att hon inte känner sin
ondska. Och när hon blir bestraffad, tänker hon först att hon blir oskyldigt
anklagad. Därför vredgas hon storligen på dem som tillrättavisar henne.
Profeterna blev förföljda av dåtida människor på grund av detta skällande. Och
ännu slingrar sig ormynglet i hjärteroten så snart det dömande ordet framställs
för de förhärdade. Och ett fruktansvärt andligt hat uppstår mot dem som
tillrättavisar det sorglösa folket för synd.
Men av alla Bibelns vittnesbörd
finner vi, att den Helige Andes ämbete är att bestraffa de sorglösa och
förhärdade för synd, då de inte känner sig som syndare förrän den Helige Ande
har fått bestraffa dem. Den Helige Ande bestraffar världen på grund av synd,
rättfärdighet och dom. Den onde andens ämbete är att uppegga människor att göra
orätt. Och därefter lär den dem att dölja sina synder. Men den Helige Andes
ämbete är att bestraffa världen på grund av synd, rättfärdighet och dom. Därför
säger Herren till profeten Jesaja 51: 1 "Ropa modigt, spar inte, höj din
röst som en basun och förkunna för mitt folk deras överträdelser och för Jakobs
hus deras synder."
Varför gav Herren profeterna
uppdraget att förkunna för människorna deras överträdelser och bestraffa dem
för deras synder? Därför, att människorna i sitt blinda tillstånd inte känner
sina synder. Då fienden har förvänt deras syn, anser de orätt för rätt och rätt
för orätt. Före syndafallet inbillade fienden för människan, att Gud av avund
hade förbjudit henne att äta av det förbjudna trädets frukt för att hon inte må
bli lik Gud och för att hon inte må veta vad som är gott och vad som är ont.
Genom denna ormens list fick människan begär att smaka. Hon trodde sig få sann
andlig visdom av äpplet. Men därav blev hon så blind och oförståndig i andliga
ting, att hon inte har sann kunskap om vad som är rätt och vad som är orätt,
förrän hon genom samvetsväckelsen får upplysning av den Helige Ande.
Vi vet inte om den onde är så
dum, att han inte känner sig vara djävul och satan, men han förvandlar sig till
ljusets ängel och vill vara änglalik, fast han i själva verket är självaste
djävulen. Men i det naturliga tillståndet är nog människan så blind, att hon
inte känner sig vara så ond som hon är, förrän den Helige Ande upplyser hennes
blinda hjärta. Och även i det väckta tillståndet är vissa synder så fördolda,
att hon inte förstår själv, hurudan egenrättfärdigheten är. På grund av denna
blindhet tror den naturliga människan bli oskyldigt anklagad. Hon förargas
förskräckligt på dem som bestraffar henne. Hon tror att de upphöjer sig själva
då de anklagar andra.
Därför har världens sorglösa
och förhärdade alltid hatat profeter, Johannes, Kristus, apostlar och kristna
på grund av detta skällande. Och detta är nu den Helige Andes ämbete, eftersom
den onde aldrig bestraffar någon. Inte bestraffar spritsäljaren fyllhunden,
inte heller anklagar hor karlen sin hora, inte bestraffar heller tjuvarna
varandra så länge de stjäl tillsammans. Men om den onde blir arg, då har han
klara ögon att se fel i de kristnas liv. Då ser han sådana fel som Guds Ande
inte ser. Sålunda såg även judarna många fel i Frälsarens liv. Och världen ser
så många synder i den kristnes liv, att själva djävulen inte är så ond som en
kristen är.
Han bestraffar världen på grund
av synd, rättfärdighet och dom. Men för denna bestraffning förargas nu världen
förskräckligt, då den tror sig bli oskyldigt anklagad. Somliga säger: "Jag
måste bli arg, då jag blir oskyldigt anklagad." Vem är nu oskyldig, om
inte den dygdiga horan som den onde har gjort oskyldig, och vars synder den
onde har övertäckt? Vem är nu from, om inte den ärliga tjuven vars synder den
onde har gjort lovliga? Vem är nu hederlig, om inte spritsäljaren som förbarmar
sig över den fattige fyllhunden och ger honom flytande djävulsträck? Av kärlek
blandar han vatten i brännvinet och tar betalt, inte blott för spriten utan
även för vattnet.
När man nu oskyldigt skäller på
dem, då blir de fruktansvärt förargade och säger dem som skäller på dem:
"Vi har inte förtjänat sådana anklagelser. Vi har hittills vandrat
hederligt inför Gud och människor. Vi har inte stulit eller bedrivit hor, Gud
ske lov. Ingen behöver komma och förebrå oss för orätt."
Vad betyder det alltså, då Gud
befaller profeten Jesaja att förkunna deras synder? Var han besatt av den onde
anden, eller var han uppfylld av den Helige Ande, när han sade så: "Ni
hövdingar av Sodom, hör Herrens ord. Ta vår Guds lag i era öron! Ni Gomorras
folk! Ända från topp till tå, finns det ingen frisk fläck på henne, utan sår
och blåmärken och blodiga bölder som inte är utpressade eller bundna, eller
smorda med olja." Var Petrus månntro i fyllan, eller var han uppfylld av
den Helige Ande, när han på första pingstdagen bestraffade hederliga människor
för mordet på Frälsaren?
Men nutida dygdiga människor
tror att den Helige Andes ämbete inte är att skälla på dygdigt och hederligt
folk för hordom och tjuvnad, utan de tycker att det snarare är Satans ämbete
och en verkan av den onde anden. De är uppblåsta av andligt högmod och
egenkärlek som så fräckt skäller på folk och med uppsåt retar dem till vrede.
De upphöjer sig själva och dömer andra. De säger sig vara beredda att träda in
i himmelriket och dömer andra till helvetet.
Detta är gamle Adams bästa
förklaring, när han med hull och hår kommer ut ur sin gråtta. Han vill att den
Helige Ande skall kärleksfullt lovprisa honom, så som andliga kvackare gör. De
stoppar en blandning av socker, sirap och djävulsträck i munnen på den blinde
stackaren och predikar så ljuvligt att dygdiga horor börjar gråta och fälla
ormtårar. Vad verkar dessa tårar, då den onde torkar av dygdens och nådetjuvens
tårar så snart de kommer ut i den friska luften? Världens vind har tagit bort
och avtorkat alla tårar som tidigare har fallit som hagel på glatt is, eftersom
de inte har åstadkommit någon bot och bättring. Man har supit, bannat, stulit
och bedrivit hor bakom kyrkan, fast man har gråtit i kyrkan. Sådana tårar som
inte åtföljs av sann bot och bättring, är behagliga för den onde men inte för
Gud.
I evangelietexten på fjärde söndagen
efter påsk säger Frälsaren, att den Helige Ande bestraffar världen på grund av
synd, rättfärdighet och dom. Men i dagens evangelium säger han till sina
lärjungar: "Den Helige Ande lär er allt vad jag har sagt er." Alltså
hör vi, att den Helige Ande har många ämbeten. Han bestraffar världen genom
lärjungarnas mun. Men lärjungar undervisar han, och dem påminner han om allt
vad Jesus har sagt. Den Helige Ande kallas också för Tröstare för dem som har
tung sorg och tvivel.
Men världen är så hård och förstockad,
att den är i behov att bli tuktad och bestraffad. Lärjungarna åter har så
dåligt minne, att de inte kommer ihåg vad Jesus har sagt dem, förrän den Helige
Ande påminner dem. Och somliga bedrövade, botfärdiga och under lagen nedtryckta
är i behov av Tröstaren som leder dem till foten av Frälsarens kors.
Det är nödvändigt att be den
stora och allra högst ääärade Fadern, att han idag måtte utsända sin Helige
Ande till oss för att bestraffa världen för syndens skull och för att påminna
lärjungar om allt vad Jesus har sagt dem, och för att trösta de bedrövade,
botfärdiga och tvivlande själar som suckar så tungt under lagen, att suckarna
hörs från djupet ända till himlen. Hör, Fader i himlen, de bedrövades,
botfärdigas och betrycktas suckan, då de med ett förkrossat hjärta ber till
dig. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Johannes 14: 23 -
31
Med ledning av det som redan
blivit sagt om den Helige Andes verkningar, och i följd av den upplästa
evangelietexten, skall vi genom Guds nåd betrakta den Helige Andes ämbete. För
det första: Den Helige Ande bestraffar världen för syndens skull. För det
andra: Den Helige Ande påminner Jesu lärjungar om Jesu lärdomar. För det
tredje: Den Helige Ande tröstar bedrövade och botfärdiga själar.
För att den Helige Andes ämbete
må ha framgång i alla tre delarna, både i bestraffning, undervisning och
tröstande, så att ingen må bli utan, det ber och hoppas vi den Helige Ande kan
göra genom lärjungarnas mun, vilka först fick den Helige Andes kraft.
1:a Betraktelsen. Den Helige
Ande bestraffar världen för syndens skull. Vi skall nu i början betrakta, hur
den Helige Ande utför sitt ämbete då han bestraffar världen för syndens skull.
Av pingstdagens epistel hörde vi, att världs hopen häääpnade över den Helige
Andes första kraftiga verkningar. De tänkte det ena och det andra, och frågade
varandra: "Vad tror du det är?" Men då det naturliga förnuftet inte
kunde fatta något om den Helige Andes verkningar, började de göra spe av de män
i vilkas hjärtan den Helige Ande verkade. De sade: "De är fulla av sött
vin."
Det verkar vara den första
reaktionen hos det sorglösa folket, då de ser den Helige Andes verkningar, att
de gör spe av sanningen. Men Gud låter inte gäcka sig. Den Helige Ande började
genast bestraffa världs hopen genom Petrus mun. Och denna bestraffning verkade
så mycket att somliga fick ett styng i sitt hjärta. Det var hämnden på
försmädarna. Och vi hoppas att många försmädare även efteråt har fått ett styng
i hjärtat, då den Helige Ande har börjat bestraffa honom för syndens skull.
Men somliga försmädare
förhärdas, när den Helige Ande bestraffar dem. De gnisslar med tänderna av
andligt hat. Den onde orkar inte smäda länge förrän han blir arg. Och då blir
hans ögon liksom getaögon. Gud klandrade redan på Kains gestalt, då denne
egenrättfärdige karl hade vredgats på sin bror, därför att Abels offer behagade
Gud mer än Kains offer. Gud började tillrättavisa Kain för det andliga hatets
skull och sade: "Varför förvandlas din gestalt?" Men Kain ångrade
likväl inte sin synd, utan det andliga hatet fick makten.
Så förvandlar även nu den ondes
trälar sin gestalt, då den Helige Ande genom de kristnas mun bestraffar dem för
synd. De ser snett på dem som talar om bättring, och till och med deras läppar
töjs som hästläpparna på våren. Men inte känner den ondes trälar själva, att de
har ett andligt hat, utan de tror att de strider för sanningen.
Hur den Helige Ande bestraffar
världen hör vi av alla profeternas predikningar och av Johannes Döparens
förebråelser. Det hör vi även av Frälsarens strafftal, och av Petrus predikan
på pingstdagen, då han straffade den sorglösa hopen för mordet på Härlighetens
Herre. Om några av dem som på långfredagen hade ropat: Korsfäst, korsfäst, hade
varit i den stora hopen, så har de dock inte alla med munnen ropat så, även om
de i sina hjärtan hade samtyckt därtill. Hur kunde Petrus anklaga hela folket
för mordet på Frälsaren? Många nådetjuvar tror nu, att om de hade levt under
Frälsarens tid, eller om Frälsaren hade varit här, så hade de hundra gånger
gråtit vid Frälsarens hals och kysst honom. Men jag undrar, käre farisé, hur
mycket du hade gråtit om Frälsaren hade bestraffat dig för dryckenskap,
girighet, hordom, grannlåt och tjuvnad? Kanske du hade spottat på hans ansikte
och anklagat honom inför landshövdingen Pontius Pilatus, att en folkuppviglare
och falsk profet har kommit hit för att skälla på hederliga människor och kalla
dem för ett horiskt släkte, huggormars avkomma och skrymtare.
Det står inte skrivet
någonstans, att judarna hade levt värre än folket här. I många avseenden var
judarna mycket dygdigare och frommare än vad man varit här. Inte har judarna
supit och bråkat på söndagen så som man nu gör på många håll. De har inte
drivit sprithandel invid kyrkan så som man gjort här. De har inte sålt sprit på
söndagen så som man gör här. Om det i den folkskaran fanns någon hora, någon
tjuv och någon rövare, så går det inte att jämföra med denna lilla landsända.
Här har det funnits flera tiotal horor som blivit avslöjade varje år, utan att
tala om de hemliga som inte kommit i dagen ännu. Här finns många hundra
fyllhundar som skulle bli bötfällda om det hade funnits angivare. Här finns
även många hundra krontjuvar och ännu flera spritsäljare som har utsugit
landsändan. Och om man bringade fram alla hemliga saker här, så skulle judarna
kunna anklaga detta släkte och säga: "Ni tror att vi har dräpt Frälsaren,
men är ni bättre, ni som ända från barndomen har burit det kristna namnet, och
har levt som hedningar. Ni har trott på Frälsaren och likväl gjort den ondes
gärningar.
Denna Helige Andes bestraffning
hör i synnerhet till de döpta hedningar som ännu inte har gjort sann bot och
bättring, fast man vid knuten av varje hus har ropat om den saken. Och dessutom
har de sett den Helige Andes verkningar hos lärjungarna. De har sett, hur många
har av Petrus lagpredi-iikkan fått ett styng i sina hjärtan. Och ändå har de
inte börjat göra bot och bättring ännu. Samma dom lär komma över dem som över
judarna: "Det blir lättare för städerna Sodom och Gomorra än för detta
släkte. Om sådana kraftgärningar hade blivit gjorda i Sodom och Gomorra, så
hade de för länge sedan gjort bot i säck och aska."
Men även de få själar som av
Petrus hårda straffpredikan fått ett styng i sitt hjärta, borde komma ihåg
hurudant deras förra liv har varit, samt hur den Helige Ande har bestraffat
dem, med hurudant ris den himmelske Föräldern ha piskat dem innan de började
känna sina synder. Om nämligen de väckta själarna glömmer bort sitt förra liv,
så blir de lik den man som ser på sitt kroppsliga ansikte i spegeln och genast
glömmer bort hur han såg ut. Även Paulus skriver till de kristna: "Kom
ihåg, att ni har varit hedningar."
Om den kristne inte kommer ihåg
att han har varit en hedning, så får högmodets ande tillfälle att upphöja
honom. Egenrättfärdigheten kommer i vägen för nåden. Därför skall man komma
ihåg det gamla livet och de närvarande frestelserna. Man skall slå ned
egenrättfärdigheten och trycka den ned i stoftet. Och härigenom blir en kristen
tvungen att krypa till foten av Jesu kors.
Den Helige Ande bestraffar även
de väckta för sömnighet och lättja. Men denna bestraffning sker invärtes genom
andlig fattigdom, när alla höga rörelser upphör, tron och kärleken tar slut,
och bönerna tar slut. Då bestraffar den Helige Ande även dem. Och denna
bestraffning känns liksom något slags längtan eller rädsla däröver, att man
kanske har gått i sorglösheten. Men fast den väcktes själstillstånd i hans eget
tycke liknar den sorglöses själstillstånd, så är han dock inte sorglös så länge
som han har denna rädsla och denna längtan, samt en saknad efter Frälsaren.
Kännetecken på andlig fattigdom
är även tvivlet därpå, att han är förlorad, då han inte längre har sådana
kraftiga rörelser och kännetecken som förr. Men den Helige Ande leder de
kristna i ödmjukhetens dal genom den andliga fattigdomen, för att
egenrättfärdigheten inte skulle få tillfälle att höja dem i andligt högmod
genom höga rörelser och kraftiga kännetecken. Andlig fattigdom är inte skadlig
för människan. Därigenom lär den Helige Ande de väckta och de benådade att
förlita sig endast på Frälsarens förtjänst, men inte på egna rörelser.
Men den andliga lättjan är
farligare. Och de väckta blir bestraffade av den Helige Ande däröver genom
rädslan och saknaden. Men tvivel och otro är inte den Helige Andes verk. Likväl
kan den väckta människan inte undvika tvivlets myr, hur fort han än ville
springa över denna gyttjiga myr. Den människa som har en död tro i skallen,
kommer nog utan att tvivla in i himmelriket. Han lägger nämligen döda trons
ämnen som spång och går så fort därpå att inte ens skorna blir blöta. Men så
lätt har ingen av Jesu lärjungar kommit in i himmelriket. Alla de har varit i
stor sorg och tvivel. Men Frälsaren har bestraffat dem för otro och hjärtats
senfärdighet. Därav förstår man, att tvivel och otro inte är av Gud. Men även
det är en orubblig sanning, att ingen av Jesu lärjungar kan utan att tvivla
komma in i himmelriket.
Andra betraktelsen. Den Helige
Ande påminner lärjungarna om Jesu lärdomar. Den Helige Ande undervisar och
påminner lärjungarna om allt vad Jesus har talat för dem. Den Helige Andes
lärdom och påminnelse är för lärjungarna ytterst nödvändig, för lärjungarna har
för övrigt så dåligt minne, att de inte kommer ihåg, vad Frälsaren tidigare har
sagt dem. I synnerhet sviktar minnet för dem, när de efter Frälsarens död har
stor sorg och stort tvivel. När den döda tron nämligen tar slut, tar även
minnet slut. Och det förra gamla förnuftet tar så fullkomligt slut, att
Frälsaren måste öppna deras förstånd och förklara Skrifterna för dem alltifrån Moses
och profeterna.
Nog har Jesu lärjungar även
tidigare läst Bibeln, men de har missförstått alltsammans. De har fattat alla
andliga saker fel. Vad profeterna har talat om Messias eller Frälsaren och hans
andliga regemente, har lärjungarna i det blinda tillståndet missförstått så
illa, att det trodde sig vinna världens rikedom och ära genom Frälsaren, trots
att Frälsaren tidigare flera gånger sagt dem, att de för Jesu namns skull blir
ärelösa, uteslutna från församlingens gemenskap eller bannlysta, smädade,
förföljda och vanärade med öknamnen: falska profeter, skörtfolk och vilda
andar.
Men lärjungarna hade så dåligt
minne, att de inte kom ihåg detta så länge som världen smakade söt för dem. Och
då en stor andlig sorg kom över dem på grund av Frälsarens död, tappade de
minnet så fullkomligt, att de inte längre kom ihåg ett enda ord av Frälsaren.
De kom inte ens ihåg vad Jesus flera gånger hade upprepat, att han skall stå
upp från de döda på tredje dagen. Alltså, när lärjungarnas samvete väcks och de
på grund av sorgen måste gråta och jämra sig, då sviktar minnet. Då sviktar
förnuftet. Den gamla döda tron utplånas. Allt vad de tidigare har läst i Bibeln
går förlorat, tills Frälsaren öppnar deras förstånd och den Helige Ande
påminner dem om allt vad Frälsaren har talat för dem.
Vi hör att den Helige Ande hade
gett Petrus ett bättre minne, då han på pingstdagen läste utantill långa läxor
ur Bibeln. Vem gav dem minnet, när de skrev Frälsarens levnadsteckning och kom
ihåg hans predikningar utantill flera årtionden efter Frälsarens död. Aposteln
Johannes kom ihåg Frälsarens avskedspredikan fyrtio år efteråt, när han skrev
sitt evangelium. Säkert borde alla lärjungar få bättre minne av Guds ord än
förr, då den Helige Ande påminner dem om alla tyngsta ställen i Frälsarens
lärdomar.
Men några lärjungar är lata att
rannsaka Guds ord. Det blir nämligen en möda för gamle Adam att med tanke följa
och gömma i sitt hjärta de dyrbara ord som Frälsaren har talat för dem.
Frälsaren säger: "Salig är den som hör Guds ord och gömmer det." De
lärjungar, som själva är lata att rannsaka Guds ord, vill alltid höra färdiga
förklaringar. De vill att maten alltid är färdigt tuggad. Därför bestraffar
aposteln Paulus några kristna med orden: "Ni borde redan för länge sedan
ha varit lärare, men ni är ännu i behov att lära er de första
bokstäverna." Och i ett annat ställe säger han: "Mjölk har jag gett
er, då ni inte kunde ta emot starkare föda."
Vi hoppas att alla lärjungar
skulle få bättre minne och bättre förstånd, då de börjar be av Frälsaren, att
han måtte öppna deras förstånd och förklara dem Skrifterna. Nog påminner den
Helige Ande dem, om de blott är ihärdiga att be om andlig visdom. Hur kunde de
annars stå emot alla den ondes brinnande pilar, om man inte hade det andliga
svärdet i handen? Hur kan de proppa igen munnen på sadducéerna, om de inte vet
i vilken hand man skall ha det andliga svärdet?
Fari-see-erna och de
skriftlärda förklarar Skrifterna som själva djävulen. De tar ur Skriften sådana
ställen som hör till de sorglösa och riktar orden mot de väckta. Om en kristen
inte genast har ett annat ställe ur Skriften i beredskap, så får den ondes
trälar tillfälle att säga: "Du är helt och hållet född i synd och kommer
och lär oss." Frälsaren säger: "Rannsaka Skrifterna, för de vittnar
om mig." Och Paulus säger: "Var inte som barn med hänsyn till
förståndet, utan var som barn med hänsyn till ondskan."
Vi har sett att de oförståndiga
blir visa, då de går i den Helige Andes skola. Och de som förut har haft dåligt
minne att bevara Guds ord, skall få god minne då den Helige Ande påminner dem
om Frälsarens lärdomar. Och när Guds ord blir riktigt kärt för den kristne, då
behöver han ingalunda läsa samma ställe i tjugo omgångar så som barn som genom
föräldrarna tvingas läsa något ställe ur Katekesen. De läser det tjugo gånger
och till och med gråter, då det inte fastnar i minnet så fort som de ville. Men
om någon gammal gumma berättar en gammal saga för barnen, så fastnar den nog i
minnet hur lång historia den än må vara. Och den bevaras i minnet ända till
ålderdomen. Här inser du, hur den onde ger barnen ett gott minne i det
jordiska, men han plockar bort minnet, när de skulle lära sig Guds ord. En
hemsk saga eller en gammal historia blir kvar i minnet när barnet hör den en
gång. Men barnet får läsa Fader vår i tjugo omgångar innan det fastnar i
minnet.
Kära lärjungar! Be att Herren
Jesus måtte utsända till er sin Helige Ande som skall lära er och påminna er om
allt vad Jesus har talat för er, för att djävulen inte må ta bort från ert
minne de få Guds ord som ni har lärt er i Jesu skola, för i så fall måste ni
fara till evigheten utan matsäck. Jesus är ju inte alltid med er. Han far ju
upp i himlen och lämnar er kvar på jorden mitt bland onda människor som hatar
och förföljer er för Jesu namns skull.
Vilken förtröstan hade ni, om
den Helige Ande inte bringade i minnet de dyrbara ord som Jesus har sagt er
tidigare, när ni blir fattiga i anden och nådens sol förmörkas, när den onde
anfaller er som ett rytande lejon och vill sänka er under tvivlets böljor?
Vilken tillflykt hade ni, om den Helige Ande inte bringade något tröstefullt
ord av Jesu lärdomar i ert minne. Då kom Petrus ihåg Herrens ord som han
tidigare hade sagt: "Innan tuppen gal två gånger, skall du neka mig tre
gånger." Och han gick ut och grät bittert.
Tredje betraktelsen. Den Helige
Ande tröstar bedrövade och botfärdiga själar. Den Helige Andes tredje ämbete
är, att han tröstar bedrövade och botfärdiga själar. Men den Helige Ande
tröstar inte så som den falske gårdsfogde som sade till sin herres gäldenärer:
"Ta din bok, sätt dig ner och skriv femtio!" Den Helige Ande säger
inte till de botfärdiga själarna: "Du behöver inte sörja så mycket.
Ingalunda är du så stor syndare att Gud kastar dig i helvetet för dina synders
skull, utan du skall nu tro, att syndaskulden är hälften mindre än vad det står
i samvetsboken." På det viset tröstar den onde bedrövade och botfärdiga
själar, fast somliga säger att djävulen förstorar syndabördan och gör synderna
större än de är. För vi vet att djävulen gör syndabördan mindre och ger sina
trälar den falska trösten, att synderna inte är så stora och förskräckliga som
det för den väckta själen ser ut.
Men den Helige Ande som genom
lagen först bestraffar världen för syndens skull, påminner även de halvväckta
om girighet, dryckenskap, hordom och tjuvnad. Efteråt påminner den Helige Ande
även dem som har känt nåd, om några synder som den väckta människan inte har
upptäckt. Genom denna bestraffning och påminnelse förökas syndabördan, och
slutligen blir syndabördan så tung att syndaren dignar under syndabördan. Och
då synderna trycker honom ned i förtappelsen, måste den bedrövade, tungsinta
och betryckta själen börja ropa så som David ur djupet till himlen, och sucka
så tungt att suckarna hörs från avgrunden till höjden. Då ber och manar Anden
genom outsägliga suckar för oss.
Den Helige Ande tröstar
botfärdiga därigenom att han trycker dem ned i förtappelsen, och först då de
har sjunkit dit ner drar den upp dem därifrån. Men den som inte är väckt på
riktigt ger sig inte ut på en sådan färd. Somliga halvväckta som ännu inte har
kommit i en uppriktig syndakännedom, säger att de väckta skäller på dem och
dömer dem tills de lyckas leda dem i tvivel på sin salighet. Och när de har
lyckats leda några i tvivel, börjar de komma med spetsfundigheter och anmanar
bedrövade själar att samla gamle Adams skit och bära det till Frälsaren. Och om
en bedrövad själ frågar de väckta om råd, i vilken ordning man skall göra
bättring, så anmanar de att börja bättringen från ändtarmen.
"Är det rätt råd?"
säger nådetjuvarna. "Är det en kristlig handling, att så smäda sorgsna
själar?" Men tror du, nådetjuv, att du så enkelt får inträde till himlen?
Med gamle Adam i hull och hår? Alla missgärningar oförsonade. Alla synder
övertäckta. Andligt hat och en järnspik i hjärtat. Alla små synder lovliga. Du
menar dig avstå från dryckenskapen, tjuvnaden, hordomen, bannandet och
sprithandeln. Och på denna din egen bättring tillägnar du dig nåden. Sedan
säger du till de väckta som frågar hur det är ställt med ditt hjärta:
"Inte behöver man ropa ut för världen. Gud allena är den som rannsakar
hjärtana," och så vidare.
Men, nådetjuv, du minns inte
hur det gick med Ananias och hans hustru som kom och ljög åt Petrus. Även
Petrus var en människa, men likväl sade han: "Du har inte ljugit inför
människorna utan inför Gud." Och Guds Ande som kom ut genom Petrus mun,
dödade genast nådetjuven. Nådetjuven vill med hedern, girigheten,
världskärleken, grannlåten och lögnen komma in i himlen. Men du far till
helvetet om du inte blir avklädd här i nådatiden. Bort med grannlåt. Bort med
världskärlek. Öppna hjärtat. Bort med girighet. Hela världen skall få veta
hurudan du är.
Gå inte raka vägen till Gud,
förrän du har försonat din medmänniska och betalt dina missgärningar och bekänt
dina synder. Och först måste du finna församlingen. Först måste du komma
överens med de kristna innan du får inträde till Gud. Se, på det viset tröstar
den Helige Ande sådana syndare som ännu inte fattat synd som synd, vilka med
ett högmodigt hjärta går förbi församlingen och dessutom i sina hjärtan bär en
järnspik mot de kristna och döljer sina synder. Vad säger David: "När jag
ville tiga därom, förkrossades mina ben, för jag ropar ut mina missgärningar
och sörjer för mina synders skull."
Av Davids ånger ser man, hur
den rätta ångern sker. Därav ser man även, hur den Helige Ande tröstar
bedrövade och botfärdiga själar. David hade genom den Helige Andes bestraffning
kommit i samvetskval. Men den samme Anden lyfte honom upp ur helvetet. Och vi
vet, att bedrövade, botfärdiga och tvivlande får tröst när de blir ödmjuka och
förkrossade, liksom Jesu bedrövade lärjungar som grät och jämrade sig när de
längtade efter Jesu nådiga närvaro.
Jesus säger i dagens
evangelium: "Frid ger jag er. Jag ger inte så som världen ger." Med
ledning av dessa ord måste jag påminna dem som tidigare har funnit frid i
världen, men nu finner plåga i världen, att den förra friden har varit en frid
med djävulen, men inte med Gud. Men frid med Gud har utlovats Jesu bedrövade
lärjungar som inte finner frid någonstans i världen. Hör, ni Jesu bedrövade
lärjungar? Idag har Jesus lovat, att han skall ge er sin frid, om ni kämpar i
er dyrbaraste tro. Om ni med blödande hjärtan står på Gållgata kulle, invid
korset. Om ni sitter vid graven tillsammans med Maria Magdalena. Om ni är
församlade på pingstdagen och väntar på Faderns löfte, så skall han utgjuta sin
Ande på allt kött. Och fast världens blinda hop försmädar er och säger att ni
är fulla av sött vin, så skall ni likväl tala med nya tungomål och bestraffa
judarna för mordet på Jesus.
Men må fridens Gud som har
kallat alla till ljusets delaktighet genom sin oändliga barmhärtighet bevara
och skydda de få utvalda, i den stora andliga striden och kampen varande, tungt
suckande, med draken stridande, med upplyfta armar ropande och med böjda knän
bedjande, för att de till slut må få den frid som Jesus låter dem njuta för
evigt, när han ger dem en evig frid i himmelriket. Amen.
Original / FKHS Kollerska samlingen / Nationalarkivet Helsingfors. Puhtaat Saarnat 1984 s. 332.