Nr 20 SÖNDAGEN SEXAGESIMA
1849
Helige Paulus skriver till de kristna: Ni är Guds åker och Guds byggning.
1. Kor. 3: 9
Och på många ställen i den Heliga Skrift liknas människohjärtat till en
åker, där Guds Ande utför sitt verk för att det blev fruktsamt och bar en god
frukt för himmelriket.
Men det finns många slags åkerjord, och många slags verktyg och redskap
varmed man hackar upp, bearbetar och rensar åkern. Och det är inte blott säd
som man sår på åkern vilka växer där, utan på Guds åker växer även törne och
tistel. Vissa ställen på åkern är hårda, torra och klippiga, där järnspett inte
biter i. Några ställen är mjukare (och) fuktigare, där det växer mycket ogräs.
Och på vissa ställen är åkern torr och sandig, där gödsling inte ger effekt.
Om vi nu tar detta Guds åker under betraktelse, så skall vi för det första
betrakta åkerjorden, för det andra skall vi betrakta hurudana åkermännen är,
och för det tredje frågar man efter hurudan skörd man fått i år. Men inte är
varje backe av mojord lämplig som åkerjord. Inte heller varje gyttjigt kärr.
Man väljer ut de bästa ställena till åkerjord, när man bygger en ny gård. Men
hur väl man än väljer ut åkerjorden, så är ingen åkerjord så god, att man inte
behöver böka och rensa den förrän den blir fruktsam.
Vissa slags åkerjord är så hård och seg, att man måste använda järnspett
innan de större stenarna kan förflyttas. Och den som börjar röja åker på stenig
jord, får nog utföra ett tungt arbete och ofta använda järnspett, och ändå får
man inte många famnar rensat om dagen. Men då en sådan jord en gång blivit
rensad, så blir den bästa åkerjord om Gud ger regn från himmelen. Men under
torra år blir det ingen frukt på en sådan åker. Man får bättre skörd av en
fuktig jord på en torr sommar. Men på en fuktig jord växer även massor av
natar, tistlar och törnen som förkväver den goda säden. Och då regnen från
himmelen är överflödig, växer det bara strå och natar på den fuktiga jorden.
Somliga åkermän försöker röja åker i rena rama gyttjekärret. Men där är det
ännu besvärligare att åstadkomma åker än på bergshöjderna. Likväl har man
ibland lyckats åstadkomma åker på kärret, då man först har grävt djupa diken så
att kärret blir torrt, och då man bränner upp mossan och drar stenar i botten.
Och om en sådan åker, som är gjord på kärret, blir fruktsam, så skall den ge
mycket frukt. I den yttersta norden har man inte fått mycket frukt av den åker
som är på kärret, för klimatet i norr är kallt och tungt. Men om den store
Skaparen låter sin nådiga sol skina en längre tid, så är det möjligt att till och med kärret blir fruktsamt.
Men den bästa åkerjorden finns på Sions berg som inte är för högt, inte
heller för lågt, inte heller för fuktigt. För profeten Jesaja säger, att bergen
och höjderna skall sänkas ned och dalarna skall upphöjas, och det som är
ojämnt, skall utjämnas och slätas ut. Men den åker som ligger på kärret är
känslig för frost. Den åker som finns på kullarna uppe på höga berg, vill bli
uttorkad. Den åker som finns på fuktig och fet jord, bär törne och tistel. Men
den åker som finns på Sions berg ger hundrafaldig frukt.
Vad klimatet beträffar, där åkern skall växa och grönska, så hör vi i
första Konungabokens 19:e kapitel och elfte vers, att Herrens Ande inte finns i
den hårda vinden, inte heller i jordskalvet eller i eldlågan, utan i det svaga
vindsuset. Den svaga vinden är alltså bäst för åkern. Då nådens regn faller ned
från himmelen och solen skiner därpå, ger åkern bästa tillväxt. Men här i den
yttersta norden har man inte ofta solsken. Likväl ger åkern sakta tillväxt under
molnigt väder. Och även på natten ger åkern tillväxt här, tack vare det ljus
som på sommartid lyser i den yttersta norden, i synnerhet vid midsommartiden.
Men hurudan åkerjord än må vara, så ger den likväl ingen frukt om man inte
odlar den. Och det beror på, hur åkermännen odlar åkerjord. Lata åkermän ids
inte riktigt odla jord, utan de hackar blott på ytan och i den oomvända jorden
kastar de några säd som de har köpt av världens handelsman. Och de säd som de
har köpt av världens handelsman är inte helt rena, inte heller grobara. De är
inte rena från slingerväxt. Och då de är lata att odla åkerjord, har de inte
fått ens utsäde från den egna åkern, utan de blir tvungna att köpa utsäde av
världens handelsman. Och de säden är inte helt rena, utan de är blandade med
törnefrön, tistelfrön, och brännässlefrön, så att hela åkern som blir sådd med
sådant utsäde, blir full med törne och tistel.
Det är sålunda inget under, att det på sådana åkermäns åker växer blott
törne och tistel. Och när de skall skörda eller skära sin åker, får de äta sina
naglar, då törne och tistel som de själva har sått i åkern sticker dem i
fingrarna. Den som vill få något av sin åker, må först se till, att han köper
rent utsäde, då han från sin egen åker inte har fått ens utsäde. Och fast åkermannen
hade hur gott utsäde som helst, så gror de likväl inte om han är så lat att han
inte ids hacka, omvända och rensa åkerjord. Så som den late gårdsfogde som
sade: "Jag orkar inte gräva," så säger även de lata åkermännen:
"Jag orkar inte gräva åkerjord."
Men den rätte åkermannen måste hacka och gräva, omvända och plöja samt
släta ut sin åker för att kunna sänka utsädet i den jord som genom så stor möda
är bearbetad. Och likväl får åkermannen inte vänta sig, att varje frö gror, för
jorden är av Herren förbannad för syndens skull. Och när du odlar den, sade
Herren till den fallna människan, när du odlar denna syndiga jord, så skall den
inte ge dig frukt efter ditt arbete och din möda, utan törne och tistel skall
den bära åt dig.
Om man kastar utsädet i en oomvänd jord, så ligger det där utan att gro och
växa. Och himmelens fåglar äter upp de blottade säden. Men för den late är det
en stor möda att börja hacka jord. Någon latmask tänker, att det blir likväl
ingenting av åkern, fast han arbetade därpå. Men det är en ren lögn. För det
finns inte någonstans så dålig åkerjord som inte blir fruktsam genom odling.
Om nu någon klippa vore så stor, att åkermannen inte orkar med järnspett
flytta på den, så måste åkermannen lämna den eller bränna upp den med eld, för
att den skulle bli skör och falla sönder. Inte gör några stora stenar annan
skada än endast den, att det utsäde, som vid såningen faller på sådana
förargelsens klippor, går förlorat.
Men hur flitigt och energiskt man än arbetade på Guds åker, så får man likväl
ingenting om klimatet inte är lägligt både för dem som arbetar på åkern och för
åkerns växtbarhet. Paulus betygar, att den som sår är ingenting, inte heller
den som vattnar, men Gud som ger tillväxten. Därför är det nödvändigt att be
sädens Herre, att han måtte utsända trogna arbetar i sin skörd. Att han måtte
ge ett lägligt klimat för åkerns växtbarhet. Att han måtte ge regn från
himmelen för sin groende och växande säd. För att han måtte skrämma bort alla
svarta fåglar från sin åker. Att han måtte bygga ett starkt stängsel omkring
varje åkerlapp, så att getterna inte må få tillfälle att förstöra åkern. Att
han måtte bevara de halvmogna kornen för frost, snöfall och oväder. Att han på
skördetiden måtte samla vetet i sin lada.
O, sädens Herre! Bevara denna åkerlapp för hagel och oväder. Bevara de
halvmogna kornen för frost och låt din nåds sol skina på dem, för att de må
växa och mogna innan vintern kommer. Hör, sädens Herre, de fattiga åkermännens
bön. Fader vår o.s.v.
Med ledning av vårt heliga evangelium skall vi denna stund betrakta
åkerjorden, där det finns fyrahanda jordmån. För det första. En del av åkern är
förtrampad. För det andra. En annan del är hård som stengrund. För det tredje.
Den tredje delen är full av törne. För det fjärde. Den fjärde delen är god
jord. Vi ber till sädens Herre, att den del av säden som föll i god jord må gro
och grönska och bli fruktbärande, för att sädens Herre måtte få något för sin
möda.
Första betraktelsen. Den första delen av den stora åkern är förtrampad. För
där det finns mycket folk, där blir åkern förtrampad. Främmande folk vandrar
genom åkern. Detta främmande folk som finns i människohjärtat frågar inte efter
vems åker det är, utan de vandrar kors och tvärs över åkern. Och det är
veterligt, att om någon god säd faller vid såningen på den vägen, så blir den
förtrampad av folk som vandrar fram och tillbaka. Och himmelens fåglar äter
dessutom resten av det utsäde som faller på vägen.
Detta främmande folk, som vandrar fram och tillbaka i människohjärtat, är
de fåfänga världsliga tankar som vandrar fram och tillbaka i människohjärtat.
Dessa fåfänga tankar, som den naturliga människans hjärta är full av,
förtrampar den goda säd som Frälsaren genom sitt ord har sått, så att kraften
av de orden går förlorad. För då människohjärtat är fullt av dessa fågänga
jordiska tankar, så har den naturliga människan inte tid att lyssna till Guds
ord. Och det är ännu värre, att den naturliga människan inte alls märker att
tankarna är i världen fast kroppen sitter i kyrkan. Snarare fastnar Guds ord i
väggen än i hjärtat på en sådan människa vars tankar är spridda. Fast det står
i Katekesen, att vi borde ha våra tankar samlade då Guds ord predikas eller
uppläses.
Men hur kan en naturlig människa koncentrera sig då hennes tankar är så spridda
att de flyger kring land och hav? Ibland är tankarna ute på staden, ibland på
fjällen, ibland i ladugården. Och ibland flyger till och med ögonen som eldiga
lågor på hororna. Guds ord går som ett sus över huvudet, eller in genom det ena
örat och ut genom det andra, (men) aldrig mot hjärtat. Och vad är dessa fåfänga
tankar annat än djävulens och världens hop som förtrampar Guds åker. De gör
hjärtat hårt och känslolöst, så att denna välsignade säd inte kan gro. Och
denna fiendens hop som så förtrampar Guds ord driver somliga ut ur kyrkan mitt
under predikan.
Och har alla kommit för predikans skull? Har inte en del kommit för att
smäda och skratta, eller för att kika om det finns vackra horor i kyrkan?
Somliga dygdiga horor kommer i kyrkan för att visa sin skönhet. Somliga skyndar
sig ut i världen förrän Herrens välsignelse har blivit uppläst. Och därför får
de ingen välsignelse. Varken av ordets hörande, kyrkobesök eller Guds ords
läsning. För världen är för dem kärare än Herrens välsignelse. Guds ord bränner
förstås deras samveten, så att de sitter som på glödande kol i kyrkan. Men vad
är det annat än djävulen och hans hop som inte tål att höra det rätta Guds ord?
Somliga törs inte komma att lyssna, för den ondes yngel börjar slingra sig i
hjärteroten då något
Guds ord kommer
mot hjärtat. Då getingarna inte får fred i sitt bo, kommer de ut i
skaror och gör attack i ögonen. Men svarta fåglar som flyger runt åkern äter
upp resten av det utsäde som faller vid vägen, så att vissa människor inte vet
något om hela nådens ordning då döden kommer. Minnet om yttre ting och
kunskapen är så fullständigt borttappade att de har ingenting då döden kommer.
Då vet hon ingenting om himlavägen. Och de svarta fåglar, som här har plockat
ut Guds ord ur hennes öron och hjärta, följer med henne in i evigheten. De
samma svarta fåglar som här har stuckit sina näbbar i öronen på de sorglösa och
ätit upp varenda korn av den heliga säden, de samma svarta fåglarna börjar i
evigheten plåga deras öron genom sitt förfärliga kraxande. Då människohjärtat
är stenhårt och så halt och kallt som is, så studsar alla Guds ord av hjärtat
och fastnar snarare i väggen än i hjärtat på somliga människor.
Andra betraktelsen. En annan del av den stora åker som Frälsaren sår sin
välsignade säd i, är som en stenig grund med litet mull på. Just så mycket att
säden kan gro. Men när den grodde, så förtorkades den, då det inte fanns fukt.
Denna stengrund betecknar, så som Frälsaren själv utlägger det, sådana
människor som först tar emot ordet med glädje, men under frestelsens tid faller
av. Det betyder, att de först godtar kristendomen men blir inte bestående.
Deras hjärtan är inte alldeles hårda utanpå, men hjärtegrunden är så hård, att
(ordet) inte kan slå rot. Utanpå är hjärtat hos många så mjukt, att de gråter
då man predikar vackert, men blir arga då sanningen blir förkunnad för dem. Om
de ibland blir väckta i någon mån, blir de förargade då någon inre eller yttre
frestelse möter dem. Eller om de måste lida något för kristendomens skull,
kommer världskärleken och rycker dem hastigt in i världen. De nekar som Petrus,
att de inte känner Jesus.
Många sköna ungdomar gråter hjärtligt då de för första gången träder fram
på Jesu altare. De gör vackra bättringslöften där, och även deras föräldrar
börjar hysa goda förhoppningar om dem. De börjar tro att denna ungdom torde ge
sina föräldrar glädje i deras ålderdom. Men de vackra löftena blir bortglömda,
och härliga ångerns tårar lämnas där. De avtorkas i världens vind, då den sköna
ungdomen börjar syssla med ett och annat i världen. Han börjar leka med horor.
Han börjar delta i världens glädje. Till och med djävulsträcken börjar duga.
Snart börjar svordomar höras. Och kära föräldrar, makar och barn får sorg och
bedrövelse över honom.
Om föräldrarna därtill förmanar honom för ett sådant ogudaktigt liv, så ber
han dem hålla mun och säger: "Jag är inte längre på ert ansvar. Bry er
inte om mig. Jag skall själv svara för mig." Se, på det viset blir den
sköna ungdomens ånger förlorad. Och där har ni nu tack, ni föräldrar, där har
ni nu tack för det, att ni har bemödat er och vakat över honom, och bett för
honom.
Många gånger, tänkte du, käre förälder, när du knäböjde dig vid vaggan och
lade dina av nåd rinnande bröst i barnets mun: "Av detta barn skall jag få
glädje på mina gamla dagar. Jag hoppas, att jag i himmelriket får se detta barn
sjunga Moses och Lammets psalm med änglarna på Sions berg. Men bedrövligt blev
du bedragen, stackars förälder. Se, käre förälder. På detta sätt blir den
välsignade säden förtorkad på stengrunden. Den hade inte rot där. Den hade inte
fukt där. De första rörelserna och ungdomstidens tårar medförde inte så mycket
regn från himmelen, att denna välsignade säd hade kunnat slå rot.
Den döda trons bekännare gråter ofta, då man predikar så vackert och
ljuvligt för dem, att dygdiga horor låter sin mjölk rinna, men under
frestelsens tid faller de av. Deras tårar faller som hagel på glatt is. Men det
finns en annan art av nådetjuvar, vilkas samveten har en gång blivit väckta,
och vilka har utöver väckelsen känt några nådetecken. De har tagit åt sig
sorglöshetens ämne därav och tänkt, att de redan är fullkomliga kristna, då de
en gång hade med glädje tagit emot ordet. Men sädens Herre säger: De har ingen
rot, och under frestelsens tid faller de av.
Somliga lärjungar följde Jesus så länge som han predikade om kristendomen i
allmänhet för dem. Men så snart han kastade mot dem något hårdare ord som
träffade gamle Adam, vände de sin rygg åt honom och sade: "Detta är ett
hårt ord, vem kan höra det?" Nog vore vi alla goda kristna om vi inte hade
frestelser på livets väg och gamle Adam fick med hull och hår träda in i
himmelriket. Gamle Adam förstör så lätt vår kristendom. Då gamle Adam får vara
i fred och ingen besvärar honom, tror sig gamle Adam vara en rätt god kristen.
Men utan att man säger ett enda ord uppstår någon frestelse i världen, eller
om någon sticker
med nål i gamle Adams hud, då reser sig gamle Adam
som en björn i sitt ide och säger: "Skall du komma och skälla på
mig?"
Den som på detta sätt har lagt sig på de första nådetecknen säger sedan:
"Jag hade rätt god början till kristendom, men den där falska profeten och
vilda anden kom och förstörde min kristendom." Och sedan dess blev hjärtat
styggt, hårt, djävulskt. Någon börjar på nytt smäda Kristus och korsfästa
Jesus. Någon faller i tvivel och gör alla tidigare Guds Andes verkningar om
intet. Någon stjäl så mycket nåd att han blir syndfri. Egenrättfärdigheten vill
inte vara likt djävulen. Han vill inte vara en botfärdig djävul, utan en botfärdig
ängel.
Så på detta sätt fördärvas mångas kristendom. Säden har nog grott vackert,
men den torkade ut då det inte fanns rot. Och visserligen har en stor del av de
heliga säden gått förlorade genom den andliga torkan. Många har varit i stor
hänförelse i början av väckelsen. Men många av dem har gått tillbaka i världen.
Somliga har förargat sig på andra kristnas tal. Somliga har fått ett ondare och
styggare hjärta än förr. Somliga har kommit i större tvivel än förr. Och
somliga har blivit så goda och så rika av kärlek, att synden inte längre
besvärar deras samveten. De som har blivit ännu värre och styggare än förr, har
stora tvivel över sitt tillstånd och menar att de inte torde vara på rätt väg.
Men de som har blivit goda och syndfria, tror sig först nu ha fått den rätta
kristendomen. Vi får se hur länge de bevarar det goda tillståndet, innan någon
kommer och återigen fördärvar deras kristendom.
Vi tror att Petrus trodde sig vara en god kristen och stor trons hjälte
före sitt fall. Han trodde sig vara så rik av kärlek, att han ämnade gå in i
döden med Frälsaren. Men det gick så illa med Petrus, att översteprästens pigor
fördärvade hans kristendom och han blev tvungen att gå ut och gråta bittert.
Tredje betraktelsen. En tredje del av den stora åkern där den goda säden
också faller, är utan tvivel en fuktig och fet jord. Och där borde åkern ge god
tillväxt. Men där finns det så mycket törne och tistel som förkväver den goda
säden. Där finns nog strå och skal, men innanför skalet finns det inget
födoämne. Enligt Frälsarens utläggning är törnen och tistlar buksorg,
världskärlek och vällust som många inte vill avstå från. Kristendomen fordrar
att människan skall komma lös från värden. Likväl ser man att världskärleken
vill röva hjärtat från Frälsaren. Världskärleken vill bli till stor hinder på
livets väg till och med för dem som med fullt allvar försöker nå det stora
huvudmålet på evighetens sköna strand.
Världskärleken är en sådan hemlig fiende som smyger på de väckta. Och även
benådade själar vill världskärleken hindra att vaka och sträva efter den saliga
evigheten. Och den är så fin, att det finns inte många som upptäcker detta
förrän de är fast vid världen. Somliga tror sig nog vara lösa från världen, men
denna tro torde vara bedräglig så länge som självkännedomen inte har blivit
riktigt klar och levande. Hur kan rätt självförnekelse finnas där det inte
finns rätt självkännedom? De som äter gratis och lever på andras bekostnad tror
för det mesta, att de är lösa från världen. Men låt dem själva försöka försörja
sig i världen, låt dem själva förtjäna och genom eget bemödande söka levebröd
från jorden, så får de se i vilken grad de är lösa från världen.
Och vad är det som hindrar de fattiga att bli kristna? Är det inte
ändtarmens sorg som plågar även dem så förfärligt, att alla tankar går dit.
Alla begärelser och lustar kommer av den samma ändtarmen. Alla strävanden och
målsättningar härrör sig därav, för den är en bottenlös grav som aldrig blir
fylld. Och om den rike har en stor möda att ingå i livet, fast han inte borde
ha sorg om sin buk, eftersom han har sin kornlår fylld intill bräddarna och en
bunt sedlar i kistan, så har den fattige inte heller lättare att gå in genom
den trånga porten. För fast han har en nästan tom bod och kista, så är likväl
den fattiges ändtarm inte smalare, men den är snarare ännu längre än den rikes.
Och därför kan inte heller den fattige bli så liten genom hjärtat, att han
skulle rymmas in genom nålsögat för att komma in i himmelriket.
Det är lättare för en kamel att gå in genom nålsögat än för den rike att
komma in i himmelriket. Men den fattige har det inte lättare att ingå i
himmelriket på grund av den långa ändtarm som hänger efter honom. Den fattige
har så stor omsorg för sin buk, att det andliga vill bli försummat. Och om de
kristna inte alltid orkar fylla deras ändtarm, så tar de (fattiga) bort deras
kristendom.
Dessa är nu de törnen och de tistlar som förkväver den goda och välsignade
säden i människornas hjärtan. Ack och ve, hur mycket av de välsignade säden går
förlorade i Guds åker. För det första på den väg som är förtrampad och
förtrampas mer och mer, där den välsignade säden inte kan gro. För det andra på
den hårda stengrunden där säden gror, men blir förtorkad då den inte har rot.
Och för det tredje på den delen av åkern som inte är rensad, där det växer så
mycket törne och tistel som förkväver den goda säden. Se, på det viset går
åkermannens möda och det heliga utsädet förlorat. Och sädens Herre lär inte få
samla många vetekorn i sin lada på skördetiden.
Fjärde betraktelsen. Men det finns dock en del av åker, där de heliga säden
växer och grönskar och bär en god och önskad frukt. Om nu ens en fjärdedel av
den stora åkern vore god och fruktbar jord, så skulle såningsmannen ha något
hopp därom, att hans möda inte går helt förlorad. Då han nu först har hackat
(åkern), därefter grävt diken och sedan med järnspett vänt upp de mindre
stenblock som han orkar flytta på, för det torde inte löna sig att börja
spränga de större klipporna, och även plöjt och omvänt, rensat och slätat ut
jorden, och efter allt detta sått ut de välsignade säden och täckt dem med
mull. Om, säger jag, om en fjärdedel av den stora åkern blev god och fruktbar
jord, så skulle åkermannens möda inte ha gått helt förlorad. Fast vi vet inte
hur mycket vi får ut ur logen, när man nu först bränner upp alla agnar och
sållar ut allt falskt vete och ger halmen åt djuren, hur mycket vetekorn
slutligen återstår. Men nog vet sädens Herre det.
Vi hoppas att de få halvmogna korn som är födda av den oförgängliga säden,
skall växa och grönska på evighetens sköna strand, där de heliga åkermännen
skall säga: "Detta är en god och vacker åker, som sädens Herre kan få
samla några vetekorn i sin lada ifrån, om Herren ger mer regn från himmelen och
låter sin nådiga sol skina, om Herren bevarar dessa halvmogna korn för frost,
snöfall, hagel och oväder, om Herren jagar bort från sin åker de svarta fåglar
som plockar upp säden ur Herrens åker, om Herren inte binder fast munnen på den
oxe som sliter sig i logen, så hoppas vi, att han skall få samla några vetekorn
i sin lada. Att när gästerna från himmelen kommer i den stora skördemånaden, så
får han visa dem några vetekorn som har vuxit här i yttersta norden, i detta
kalla klimat, där solen sällan skiner på åkern.
Men det kommer ofta kall luft från nordväst. Och från de gyttjiga kärr som
finns bakom åkern stiger ibland en sådan kall ånga, att man inte längre ser
solen eller månen eller stjärnor. Man ser inte längre himmel eller jord, men
endast tjock och kall luft. Om det i Kanaans land, där solen ibland står nästan
rätt över huvudet, blir hundrafaldigt frukt av den bästa jorden och
trettiofaldigt frukt av den sämre, så får man här knappast sjueller åttafaldigt
frukt av den bästa åkern, och ibland får man inte mer än fyrfaldig frukt av den
goda jorden.
O, Herre Jesus, du Store Såningsman och Himmelske Åkerman, hur lite frukt
du får för din stora möda. Men bli dock ännu inte trött, utan så (din heliga
säd) på denna åkerlapp och vattna den så länge solen ännu är uppe, för att allt
jordbruk i den yttersta norden inte må upphöra helt. Hör de fattiga åkermännens
suckan, vilka utför ett tungt arbete. De har burit dagens börda och stått ut
med dagens hetta och önskar att de måtte få några kappmått vetekorn till lön,
amen, och därefter livet i evigheten. Amen!
Original / Aunos samling / FKHS Nationalarkivet Helsingfors /