Nr 16 4 SÖNDAGEN EFTER
TRETTONDAGEN 1857
För han har prövat dem, men vad gagnar det, om det föraktande riset inte
kommer? Hes. 21:13.
Så predikar profeten Hesekiel för Israels sorglösa folk, som Gud ofta hade
satt på prov och låtit komma i jordisk nöd för att de genom den prövningen
skulle vakna ur syndasömnen. Men profeten säger: "Vad gagnar det, att Gud
sätter dem på prov, eftersom de föraktar Guds aga, eller förhärdas genom
tuktan." Ordet: "Om det föraktade riset inte kommer" är svårt
att förstå, men bibelförklararna förmodar, att det föraktade riset finns i
människans egen barm. Då nämligen Gud prövar och tuktar de sorglösa genom
timliga motgångar, föraktar de denna
tuktan, liksom barnen föraktar föräldern och blir förhärdade, om han med ett
alltför litet och förkastligt ris agar dem. För somliga förhärdade barn säger
till föräldern: "Slå ordentligt, så att det känns. Varför agar du med ett
så litet ris?"
Detta är det föraktade ris som inte har någon verkan i det förhärdade
skinnet. Det ser nog ut som om judarna hade föraktat Guds timliga aga, då han
slog dem med ett föraktat ris: krig, hunger, sjukdom och hårda tider,
landsflykt och fångenskap. Allt detta hade ingen verkan på dem. Om de ibland
gjorde en yttre syndabekännelse: "Vi har syndat med våra fäder," och
om de till slut började tro, att profeterna hade predikat rätt, så kom denna
syndabekännelse inte av hjärtat så att en rätt ånger hade varit därunder, och
fast de till slut började tro, att profeternas ord inte har varit blott
munväder, förstod de likväl inte så profeternas skrifter om Messias eller den
tillkommande Frälsaren, att de hade trott på en andlig Frälsare, utan de trodde
sig genom den utlovade Frälsaren vinna jordisk lycka, rikedom, ära och goda
dagar.
Så har nästan alla sorglösa människor blivit förhärdade, då de har timliga
motgångar varigenom Gud prövar och agar dem, för att de skulle börja ångra över
sina synder och söka de skatter som mal inte tär och tjuvar inte gräver fram
och stjäl. Först i den yttersta dödsnöden bekänner de, att de är på en dålig
väg, och att de kristna har talat rätt. Men varifrån skall den sorglösa
människan då ta trösten, då hon i all sin livstid har levt i sorglöshet och
smädat de kristna, liksom de sorglösa judarna smädade profeterna och sade:
"Profeterna talar i vinden! De har inget Guds ord!"
Nog började de sorglösa judarna för all del tro på profeterna efter deras
död, men varför trodde de inte då profeterna ännu levde? Varför föraktade de då
Guds aga, när man ännu hade ångerns nåd? Så går det ännu till för de sorglösa
och de avfallna, att de får nog sucka i dödsmärtorna: "Jag är på en dålig
väg. Gud hör inte mina böner. Jag måste fara till det stället som man inte kan
återvända ifrån."
Så har även i dessa tider många sorglösa suckat och klagat på dödsbädden:
"Vårt liv är kort och besvärligt, och när vi går bort, så kommer vi inte
mer tillbaka." Eller såsom Salomo härmade deras tal: "Vi har vandrat
på skadliga vägar. Rättfärdighetens sol har inte gått upp för oss." Detta
kommer därav, att de sorglösa har då föraktat Guds ord och sakrament, när de
har blivit kallade till bättring. Då har de skrattat åt de kristna och smädat
dem, när de borde ha gråtit och jämrat sig. Då har de föraktat Guds nådiga
tuktan, när besökelsetiden har varit för handen. Därför måste de vid
dödsstunden klaga, att Jesus är långt borta, och att Gud inte längre hör deras
böner.
Nu skulle man ännu ha tid att stå upp ur syndasömnen. Nu skulle man ännu ha
tid att börja ropa och klappa på nådens dörr. Nu skulle man ännu ha en kort
nådatid, om de sorglösa och nådetjuvarna bättre tog vara på nådatiden än vad
man hittills har gjort, eftersom hastiga dödsfall har inträffat även i denna
församling, och ett mäktigt bättringsrop har hörts genom de döendes mun. Gud
har även agat landsändan genom sitt yttre ris, om det inte förhåller sig så,
att detta föraktade ris är alltför litet, så att det inte har någon verkan på
de förhärdades tarmar. (Om det inte förhåller sig så att Gud måste säga som han
fordom har sagt genom profeten Hesekiels mun: För han har prövat dem, men vad
gagnar det, om det föraktande riset inte kommer?
Det föraktade riset har såväl i det Gamla som i det Nya Testamentet varit
den jordiska agan. Det är inte många som därigenom blivit ödmjuka. Högmodet har
redan på Moses tid varit fruktansvärt, eftersom människobarnen alltid knorrade
mot Moses, som på ett synbart sätt var inför deras åsyn. Men folkets knorr var
likväl riktat mot Gud, för Gud vredgades stort, då högmodsandarna bråkade med
Moses, och somliga föll levande, med hull och hår, ned i helvetet. Under
Samuels tid började det högmodiga folket förakta Samuel som var Guds profet. Då
sade Herren: "Det är inte dig de har föraktat, utan det är mig de har
föraktat." Under Elias tid började den ogudaktige kungen Ahab anklaga Elias,
att det var hans fel att svåra tider hade kommit (över dem).
Det lär även nu förhålla sig så, att Satans hop har den tron, att det är
för de kristnas skull som Gud bestraffar landet genom svåra och dyra tider, och
att fattigdomen beror på kristendomen. Nog skall de en gång få se, vem de har
stungit. De kristnas förföljare, Nero, satte eld på staden och sade till det
hedniska folket, att de kristna har satt eld på staden. Alla dessa det sorglösa
folkets fasansfulla gärningar har blivit upptecknade för denna tids sorglösa
och förhärdade (människor) till ett fasansfullt exempel därpå, att det
föraktade riset inte har någon verkan på det sorglösa folket, så att de skulle
bli ödmjuka och började frukta för den kommande vreden och ropa till Gud såsom
lärjungarna även i timlig nöd har ropat efter Jesus. Lärjungarna har likväl
genom sitt nödrop uppväckt Jesus. Men nutida sorglösa lär inte ens i timlig nöd
ropa efter Jesus. De besvärar inte honom genom sitt nödrop, utan snarare
åkallar de fiendens namn, då nöd eller motgångar möter dem. Han förstås skall
hjälpa dem vid den sista stunden.
Ni Jesu lärjungar, om inga andra ropar efter Jesus, så gör ni det, i all er
nöd och kval. Väck upp honom genom ert nödrop, när dödsfruktan kommer (över
er), då tvivlets böljor börjar fylla den lilla båten, varmed ni ror mot
evighetens strand. Ropa med så hög röst, att Jesus vaknar upp. Jag tror, att
Jesus inte har somnat i så djup sömn, att han inte skulle höra de nödställda
lärjungarnas suckan, då de säger till honom: "Herre, hjälp oss!" Jag
tror, att han stiger upp och stillar det böljande havets stora vågor, och han
stillar vinden och havet genom kraften av sin nåd. Hör du store Stillare av
vinden och havet, de skrämda lärjungarnas suckan. Fader vår som är i himmelen
o.s.v.
I dagens evangelium hör vi, att Jesu lärjungar var i nöd, och de trodde sig
förgås, fast Jesus var med i båten. Vad slags uppbyggelse torde nu fienderna
till Jesu kors få därav? Om vi nu predikade för de sorglösa, att Jesu lärjungar
var otrogna och de trodde sig förgås, fast Jesus var med i båten, så får
somliga sorglösa tillfälle att därigenom få bekräftelse för deras
vanföreställning, att lärjungarna var fegisar, som fruktade för döden. De var
ju inte beredda att dö, såsom somliga väckta skryter, att de är redo. Så talar
de sorglösa som är riktigt djärva att smäda de kristna. Lärjungarna fruktade ju
för döden, fast Jesus var med i båten. De hade ju inte så stor frimodighet vid
döden som några kristna som säger sig vara redo.
Vi måste svara därpå, att de kristna aldrig har haft så stor frimodighet
som somliga förhärdade som går huvudstupa i döden i hur farliga ställen som
helst. För de förhärdade fruktar inte för döden, förrän de går ned sig i en
vak. Det har man sett många gånger, att de förhärdade inte är rädda för döden,
hur farligt läget än var. För de har så stor kraft och förlitan på sig själv,
att de inte fruktar för något. De har ingen dödsfruktan. De har ingen fruktan
för Gud eller för fienden.
Men Jesu lärjungar är aldrig så djärva som somliga förhärdade. För Jesu lärjungar
ser nog var de farliga ställena är. De ger sig inte med tuffhet och högmod i en
synbar fara. För det andra märker vi nu, att Jesu lärjungar anropar Jesus till
hjälp i dödsnöd, men de ogudaktiga svär, då någon skada inträffar. Och om någon
sorglös ändå i dödsnöd börjar ropa till Jesus, så ropar han likväl inte på det
viset att Jesus hör det. Och med hurudan förtröstan ropar han efter Jesus, som
i hela sin livstid har smädat och föraktat Jesus? Den obotfärdige rövaren
började i dödsnöd be till Jesus, men den bönen blev en försmädelse, fast
rövaren inte hade för avsikt att smäda honom. Och varför blev den bönen en
försmädelse? Därför, att han inte trodde på Jesus. För han sade: "Om du är
Kristus, så hjälp dig själv och oss."
Alltså gagnar den falska föreställningen inte de sorglösa och förhärdade,
då de menar, att eftersom Jesu lärjungar då fruktade för döden, så är de, som
säger sig vara redo, inte annat än vilda andar och andligt högfärdiga. För Jesu
lärjungar var då inte redo att dö, även om några nådetjuvar i denna tid anser
att Jesu lärjungar var kristna (redan) före Frälsarens död. Men det är blott en
tom inbillning, varigenom nådetjuvarna tröstar sig själva, då de genom en död
tro stödjer sig på lärjungarnas tro, som de hade före Frälsarens död.
Nådetjuvarna inser att lärjungarnas kristendom var likadan som
nådetjuvarnas kristendom brukar vara. De var hämndlystna som nådetjuvarna.
Deras hjärtan var fullständigt fästade vid världen, såsom det brukar förhålla
sig med nådetjuvarna. Deras hjärtan var oförändrade, såsom fallet är med
nådetjuvarna. Om lärjungarnas ånger före Jesu död har det inte skrivits något.
Först efter Frälsarens död har lärjungarna blivit bedrövade i sina hjärtan. Och
denna sorg bereder deras hjärtan att ta emot kraften av Jesu uppståndelse.
Varav kommer nu åt nådetjuvarna en sådan glädje som Jesu uppståndelse
åstadkom hos lärjungarna? Nådetjuvarnas hjärtan är av torrfura, som inte känner
glädje över hans uppståndelse. Ni nådetjuvar och ni sorglösa. Förlita er inte
därpå, att Jesu lärjungar fruktade för döden, för på den tiden var de ännu
sorglösa. De var ännu inte kristna. För samma Jesu lärjungar gick med glädje i
döden, då förföljelsen kom över de kristna. Då fruktade Jesu lärjungar inte för
döden. Då hade den döda tron tagit slut, och den levande tron hade kommit i
stället. Då hade dödsfruktan tagit slut. Då hade Herren Jesus styrkt deras tro,
så att de med glädje och fröjd kunde dö för Jesu namns skull.
Nu har alla sorglösa och nådetjuvar fått höra, att lärjungarna inte har
haft levande tro då de fruktade för döden. Men först efteråt fick de den
levande tron, då de fick den Helige Ande. Och vi har hört, att dödsfruktan
försvann under förföljelsen. Då gick de med glädje i döden för Jesu namns
skull. Inte heller de kristna, som genom sjukdom har dött, har haft
dödsfruktan, utan de har med glädje och fröjd tagit emot dödsängeln. Likaså har
somliga kristna även i dessa tider dött med glädje, vilket inte heller de
sorglösa kan neka.
Men av de sorglösas död har man insett, att somliga inte har ens blivit
väckta på dödsbädden, och somliga har fått samvetsväckelse, men de har inte
orkat tro, så att de hade förnummit nåden. De flesta har klagat, att Gud inte
hör deras böner. De har måst fördöma sig själva på dödsbädden. Och den
samvetsdomen torde inte ha blivit förändrad efter döden. De är få som har fått
gå in genom den trånga porten, vilka genom en långvarig sjukdom har fått
ångerns nåd av Gud. Och de stackare, som har fallit ur nådatillståndet, har
fått en ännu tyngre dom på dödsbädden. De har inte med ett oväckt samvete
kunnat träda in i evigheten. De har inte kunna nonchalera Guds andes tidigare
verk, men de har bekänt, att denna kristendom är rätt, fast de har dömt sig
själva.
Tänk nu efter, alla sorglösa och nådetjuvar samt alla avfallna, hur kort
denna nådatid är, och hur snart den tar slut. Hur lycklig människan än var i
denna världen, så får hon likväl inte njuta av detta livets goda länge. Hon
måste lämna allt som i världen är kärt och dyrbart för henne. Må det vara
ägodelar, glädje eller vällust. Hon måste lämna allt detta och bege sig ut på
den långa färden. Vad är det för glädje som hon skall få i evigheten, då alla
käraste tingen blir kvar i denna världen och hon själv flyttar till en annan
värld, och då man inte i nådatiden har samlat sådana skatter som mal inte tär
och tjuvarna inte gräver fram och stjäl. Även om det inte fanns något annat
helvete, måste hon likväl vara i ständig bedrövelse, kval och fattigdom, då hon
utblottad och fattig träder in i evigheten, och de käraste tingen har blivit
kvar i denna världen, och hon skall aldrig mer få tillbaka dem.
Se, i vilken nöd lärjungarna var, fast Jesus var med i båten. Men han var
ännu inte i hjärtat, då hjärtat hade fastnat vid världen. Då kom en stor
dödsfruktan över dem, därför att de hade en orätt tro, fast den efter bokstaven
var en rätt tro, för de hade en sådan tro, att Jesus var Guds Son och världens
Frälsare som skulle förlossa Israel från hedningarnas välde och från all
jordisk nöd. Men denna tro kunde inte bereda dem för döden, för det var blott
en inbillning, och därtill även orätt, då de trodde sig genom Frälsaren vinna
jordiska ägodelar, ära och goda dagar.
En sådan tro skulle alla sorglösa och nådetjuvar gärna anamma. Om man
predikade för dem, att ni skall genom Kristus vinna en stor egendom och en stor
ära i världen, så skulle hedningarna genast gå med på en sådan tro. Men om man
predikade så för hedningarna, att ni för Kristi skull blir hatade och förföljda
av världen, så vill ingen oomvänd människa gå med på en sådan tro. Fast det är
sant vad Jesus säger till sina lärjungar: "Sök först Guds rike och hans
rättfärdighet, så skall allt detta bli er givet." För det är den onde som
gör människorna fattiga. Och människorna skulle reda sig väl med hänsyn till
uppehället, om de ända från ungdomen brukade kroppens och själens krafter rätt.
Men de rätta kristna ber inte mer av Gud än att de hade det dagliga brödet.
För de inser, att denna jordiska egendom inte kan ge mycket, hur mycket
ägodelar man än hade. Därför har lärjungarna efter pingstdagen inte brytt sig
om de jordiska ägodelarna. Trollkarlen Simon bjöd pengar åt Petrus, för att
även han skulle få den Helige Andes gåva, men Petrus ville inte ha (hans
pengar).
Vi har det hoppet och den förtröstan till Gud, att Jesu rätta lärjungar som
i det oomvända tillståndet fruktar för döden, fast Jesus är med i båten, skall
efter omvändelsen och nya födelsen, då de har fått den Helige Ande, bli redo
att dö, så att de med Job kan säga: "Jag vet att min Förlossare
lever", och med Paulus: "Jag längtar efter att skiljas hädan och vara
med Kristus, vilket skulle vara mycket bättre." Så hoppas vi, att fast
världen med våld vill tränga sig i de kristnas hjärtan, och tvivlets böljor
vill nedsänka den lilla båten, där Jesus sover, med vilken lilla båt
lärjungarna ror, skall de i dödens fasor uppväcka Jesus med sitt nödrop. Och
Jesus står upp och stillar denna världens vind och bestraffar tvivlets böljor,
så att det blir vindstilla på det böljande havet, och tvivlets böljor lägger
sig, och Jesu lärjungar kan ro till fridens hamn, som är på andra sidan av
havet. Där får de vila sig och njuta av Jesu nådiga närvaro, och varje dag höra
hans lärdomar, och se stora under, som han gör bland folket. Och till slut får
de i det nya Jerusalem sjunga Hosianna, Davids Son. Amen.
Original (saknar 1 blad) / Kollerska samlingen 24 / FKHS / Nationalarkivet
Helsingfors / Kopia / Laestadiana 1 Ag:1 / Uleåborgs landsarkiv /