Nr 15 3 SÖNDAGEN EFTER
TRETTONDAGEN 1849
Se, du skall kalla hedningar som du inte känner, och hedningar som inte
känner dig skall löpa till
dig för Herrens, din Guds skull
och för Israels heliges skull som förskönade dig. Jes. 55:5.
Gud visade för profeten Jesaja, hur hedningarna omvänder sig till den rätta
kristendomen snarare än de namnkristna som har fått undervisning i Guds ord.
Gud hade gett särskilt Israels församling löftet om välsignelsen genom Messias.
Men de tillägnade sig dessa nådelöften utan att göra sann bot och bättring. De
tog åt sig sorglöshetens ämne av dessa löften, såsom nådetjuvarna även i denna
tid säger: "Nog är nådens dörr öppen även för oss," fast de genom
sitt ogudaktiga liv smädar Gud. De förlitar sig på Guds nåd, men de vill inte
göra bot (och bättring).
Judarna hade en sådan tro, att då de hade bättre kunskap om Gud än vad
hedningarna hade, så skulle de genom den yttre gudstjänsten bli saliga, men
hedningarna skulle bli dömda. Men Gud visar på många ställen såväl i det Gamla
som i det Nya Testamentet, att hedningarna blir saliga snarare än sådana
munkristna som har Bibeln i skallen, fast de inte vet något om en sann ånger.
Till sådana munkristna och fariséer som hatar den sanna kristendomen, säger nu
profeten Jesaja (55:5) att de hedningar som inte kände dig, skall löpa till
dig. Det betyder, att hedningarna som inte har mycket kunskap om Gud kommer
likväl till Frälsaren, då de får höra hans röst.
Denna förutsägelse av profeten gick också i fullbordan vid Frälsarens tid,
och även nu fullbordas samma förutsägelse, att fullständiga hedningar omvänder
sig till kristendomen snarare än skrymtare och munkristna som har en god yttre
kunskap om kristendomens uppbyggnad. Men deras liv liknar ingalunda ett kristet
liv, eftersom de med munnen bekänner vad hjärtat förnekar. De är gudfruktiga i
kyrkan men ogudaktiga hemma. De läser och sjunger psalmer i kyrkan, men svär
och slåss hemma.
Detta dubbla liv, gudfruktighet och ogudaktighet är den döda trons frukt.
Det är en följd av den döda tro som finns enbart i skallen. Och denna döda tro
är efter bokstaven rätt, men den har inget liv. Den finns inte i hjärtat.
Hjärtat på den döda trons bekännare är oförändrat och rörelselöst. Men Paulus
säger, att bokstaven dödar men anden gör levande. Om nämligen den döda trons
bekännare levde efter den kunskap och tro som de har, så skulle vi inte ha så
mycket att säga, men de lever inte efter sin tro, utan deras liv strider emot
deras tro. Därför säger även Frälsaren till sina lärjungar: " Gör allt vad
de skriftlärda och fariséerna befaller er i enlighet med Moses lag att göra,
men gör inte efter deras gärningar."
Fariséerna och de skriftlärda kan alltså i några punkter ha en rätt lära,
om de blott predikar i enlighet med Bibeln och inte lägger till något av sitt
eget. Men eftersom de lägger den gamla trons stadgar i jämbredd med Guds ord,
så säger Frälsaren, att de tar bort de tyngsta punkterna ur lagen. Såsom nutida
fariséer och den döda trons bekännare tar bort de tyngsta ställena ur nådens
ordning, nämligen ångern, omvändelsen och pånyttfödelsen. Däremot predikar de
blott om tron, kärleken och dygden, vilka är nog behövliga och goda, men tron
utan rätt ånger är en död tro. Och kärlek utan pånyttfödelse är blott
hundkärlek. Ibland kysser de varandra och ibland slåss de. Ibland tar de
varandra om halsen och ibland sticker de med kniven.
En sådan tro och en sådan kärlek är intet annat än gudsförsmädelse. Men nu
säger den döda trons bekännare, att den som ger en sup brännvin åt en trött
resande, bevisar kärlek till sin medmänniska, men den som kommer och bestraffar
och förebrår såväl bekanta som främmande, har ingen kärlek alls. Men den
naturliga människan förstår inte vad som är av Guds Ande. Därför anser hon
brännvinsupen för ett kärleksbevis, men tillrättavisningen anser hon för något
ont, fast man efteråt har märkt, att en brännvinssup, som man gett åt
fyllhunden, har fört med sig en kroppslig, andlig och evig död. Fast fyllhunden
i sin blindhet har prisat och välsignat den gode vän som förmådde honom att synda
och bidrog honom att döda sin själ. Men den som ville hindra honom att synda,
den förbannade och slog han.
Det har ofta hänt, att världens blinda hop prisar den läraren som i kyrkan
häller sömndryck i deras mun, och hemma genom sitt eget exempel lär dem att
supa, svära och slåss. Men den har de hatat som har skällt på dem och
bestraffat dem för det ogudaktiga livet. De har prisat spritsäljaren och
drinkarprästen, men sanningens bekännare har de hatat. Så har det hänt förr och
så händer det ännu överallt, där den döda tron är i skallen och djävulens tro i
hjärtat. Däremot har fullständiga hedningar som aldrig förr
har hört Frälsarens
namn blivit nämnt, med glädje
och stort behag tagit emot ordet, då de har fått veta något om kristendomen.
Därför säger profeten Jesaja i förutnämnda stället: "Hedningar som inte
kände dig, skall löpa till dig för Herrens, din Guds skull och för Israels
heliges skull som förskönade dig." Profetens förutsägelse har också blivit
fullbordad i dagens heliga evangelium, där vi får höra, att kungens befälhavare
som var en pur hedning, trodde på Frälsaren, fast judarna inte trodde, trots
att de hade Guds ord och bättre upplysning om den tillkommande Frälsaren som
profeterna hade utmålat för dem. Dessutom ansåg de sig för Guds barn, och de
var så heliga och fromma, att de inte gick ens in i en hednisk mans hus, därför
att de fruktade att hedendomen kanske smittar sig på dem. Men de
hade noggranna ögon att se fel
i Frälsarens och hans lärjungars liv. På samma sätt har vår tids judar
noggranna ögon att se fel i en kristens liv, fast de själva sväljer skalbaggar
och silar mygg.
Vi skall idag ytterligare rannsaka, varför fullständiga hedningar omvänder
sig till kristendomen snarare än skrymtare och munkristna. Men må den store
Korsbäraren och törnekrönte Konungen som genom sin lära och sina underverk,
genom sitt liv och sin död, genom sin andliga plåga och genom sitt blodsvett,
genom sin pina och blodsutgjutelse, kallat alla till ljusets delaktighet, (må
han) genom sin nåd göra de få själar rika, saliga och fruktsamma, som kommer
till honom som fattiga och betryckta, bedrövade och förkrossade, eländiga och
av världen bortkastade, för att anropa, anhålla, be och tigga om en enda
nådedroppe i de blödande hjärtana. Amen. Fader vår o.s.v.
Med ledning av vårt heliga evangelium skall vi denna stund betänka: Varför
fullständiga hedningar omvänder sig till den rätta kristendomen snarare än
skrymtare och munkristna. Denne befälhavare var en blind hedning. Det framgår
av Frälsarens ord: "Jag har inte funnit en sådan tro i Israel." Därav
hörde vi, att denne befälhavare inte var av Israels stam, utan han var av
hednisk härkomst. Och judarna hade den tron, att hedningarna inte alls är
delaktiga av de nådelöften som hade blivit dem givna. Befälhavaren var alltså i
enlighet med judarnas tro helt utesluten ur Guds nåds delaktighet för det
första därför, att han var en hedning, för det andra därför, att han inte genom
omskärelsen var upptagen i Guds nåds förbund, och för det tredje därför, att
befälhavaren inte visste något om den Heliga Skrift, varpå judarnas tro skulle
vara grundad.
Men denne hedning hade utan tvivel hört mycket om den märklige mannen,
Jesus, och om hans gudomliga kraft att bota allehanda sjukdomar, varav denne
hedning drog den slutsatsen, att han som gör sådana kraftgärningar inte är en
människa. Han blev alltså blott genom ryktet övertygad därom, att Frälsaren har
en gudomlig kraft, och att liksom tjänare och soldater hörsammar befälhavarens
bud, så är även alla naturkrafter, sjukdomar och onda andar Frälsaren
underdåniga. Befälhavaren tänkte så: "Liksom jag som är under en annan
mans befäl, måste göra vad den höga överheten befaller, och liksom soldater och
tjänare måste hörsamma mina bud, så måste också naturkrafter, sjukdomar och
andar vara Guds Son underdåniga. Och jag, usling, är inte värdig att ta Guds
Son under mitt tak."
Denne befälhavare hade alltså blivit så ödmjuk, att han kände sin
ovärdighet att ta emot Guds Son i sitt hus. Och han hade även den fasta
förvissningen, att Guds Son har så stor kraft, att han inte behöver göra annat
än säga ett ord, så blir hans tjänare frisk. Fast nu befälhavaren var en
hedning, fast han inte hade någon grundlig kunskap om kristendomen eller nådens
ordning, så hade han blott genom ryktet börjat tro, att Jesus har Guds kraft
att hjälpa och bota de sjuka. Han hade även blivit ödmjuk och så ovärdig i sina
egna ögon, att han inte kände sig värdig att ta Guds Son i sitt hus. Därför
sade Frälsaren, att han inte har funnit en sådan tro i Israel.
Men judarna, i synnerhet de skriftlärda och fariséerna, ville inte alls
erkänna Jesu gudomliga kraft, även om de hade bättre kunskap om Gud och
salighetens ordning än befälhavaren. Men de hade så stor själviskhet och så
stor egenrättfärdighet, att de inte kunde känna sin ovärdighet. Ingalunda hade
judarna kännedom om sin ovärdighet eller ödmjukhet liksom denne befälhavare, så
att de skulle ha blivit ödmjuka inför Jesus, eller känt sin ovärdighet att ta
emot Guds Son i sina hus.
Judarna var så dygdiga och fromma, att de inte tyckte sig ha anledning att
skämmas över sina gärningar eller tigga om nåd. Och beroende på den yttre
kunskapen och den yttre gudstjänsten trodde de sig vara mycket bättre än
hedningarna. De trodde sig vara närmast Gud, eftersom de var födda av Abrahams
släkte och genom omskärelsen fått ett yttre tecken på kristendom. Dessutom hade
de böcker, kyrkor, präster, helgdagar, böner, sakrament, såsom även vi nu har
kyrkor och gudstjänster, kristendoms undervisning, dop, nattvard, konfirmationsundervisning,
böner och yttre kunskap. Utan vidare är vi därför mycket bättre, frommare och
gudfruktigare än hedningar som inte har någon sådan yttre kunskap. De har inget
dop, ingen nattvard, inget Guds ord eller kristendoms ämne. Säkert är vi en hel
del bättre än svarta hedningar som inte har någon kunskap om kristendomens
uppbyggnad.
Vi tror så i varje fall, att vi är bättre än hedningar. Vi tror oss vara
förtjänta av bättre ställning och bättre mat i himmelriket, än turkar och
hedningar. Men vi hör av dagens evangelium, att det är många som kommer från
öster och väster och sitter med Abraham, Isak och Jakob i himmelriket, men
rikets barn skall kastas i det yttre mörkret. Så tror vi, att vi är bättre än
turkar och hedningar, och att vi borde vara mer berättigade att träda in i
himmelriket än zigenare. Men vi hörde nu av dagens evangelium, att en hedning
hade en bättre tro, en större ödmjukhet och djupare syndakännedom än skrymtare
och munkristna som ansåg sig för Guds barn tack vare den yttre gudstjänsten.
Rikets barn är de stora herrarna och de bästa männen i församlingen, vilka
förlitar sig på den yttre gudstjänsten. De är inte så stora syndare, att de
skulle behöva göra en sann bot och bättring. Dessa rikets barn är för det
första de av naturen dygdiga som inte är så stora syndare, att de skulle behöva
ångra sina synder, för det andra den döda trons bekännare som blott med munnen
bekänner att de har hemskt många synder på sig, fast det inte finns en enda
synd som skulle besvära deras samveten.
Dessa nådetjuvar har med stulen nåd överskylt alla synder, och de tror att
Gud redan för länge sedan har förlåtit alla deras synder, fast de aldrig har
gjort någon sann bot och bättring. När Frälsaren eller någon av hans lärjungar
bestraffar fariséerna och kallar dem för skrymtare och munkristna, då reser sig
i deras hjärtan ett bittert andligt hat mot Frälsaren och hans lärjungar. Och
genom detta andliga hat blir skrymtarna så blinda, att de anser dem, som
bestraffar folk för synden, för falska profeter. Men fariséerna och skrymtarna
prisar dem som lovar Guds nåd åt alla bockar och getter. Och därför kommer
varken de av naturen dygdiga eller nådetjuvarna till den rätta syndakännedomen.
Och hur skulle de, som överskyler och förnekar sina synder, kunna komma till en
sann syndakännedom?
Då nu den naturliga dygden och den döda tron ligger i fariséernas samvete
såsom en damm, och då de för den yttre gudstjänstens skull anser sig för Guds
barn, fast deras liv fullkomligt strider mot den kristna läran, så är det
givet, att de med alla krafter strider mot Frälsarens lära genom det andliga
hat som de bär i sina hjärtan både mot Frälsaren och hans lärjungar. Detta
andliga hat försänker dem ännu djupare i helvetet, så att de genom detta
andliga hat svär, hotar och misshandlar kristendomens bekännare och suger de
kristnas blod. Hur kunde sådana kristendomens fiender, som har ett så stort hat
mot de kristna, omvända sig och bli födda på nytt? De stänger himladörren för
sig själva.
Däremot kan en fullständig hedning snarare omvända sig till kristendomen än
fariséer, skrymtare och munkristna, för en hedning har inte den yttre
gudstjänsten. Hedningen kan inte förlita sig därpå, att han redan är en
kristen. Hedningarna har inte den döda tron som sitter liksom sidenduk kring
hjärnan och liksom bomull kring hjärtat. Hedningarna har på bröstet blott ett
harskinn som värmer deras hjärtan. Det är den naturliga dygden som hedningarna
har som salighetsgrund.
Då hedningarna nu för höra något om Frälsarens gudomliga kraft, blir de
snart övervunna och övertygade därom, att de avgudar som de förut dyrkade, inte
är annat än stenföremål. Och då hedningarna får höra något om nådens ordning,
blir de snart övertygade därom, att deras dygd inte duger för Gud. Hedningarna
inser alltså snart sin eländighet och ovärdighet. Härav följer även
syndakännedom och hjärtlig ånger. Och då fullständiga hedningar inte har den
döda tron som hindrar skrymtare och munkristna från rätt syndakännedom, så blir
hedningens tro på den levande Guden mycket stark och levande, då denna tro en
gång blir upptänd, såsom denne befälhavares tro som Frälsaren talade om, att
han inte har funnit en sådan tro i Israel. Och sådan tro hade även den hedniska,
kananéiska kvinnan som fick beröm av Frälsaren. Och sådan tro hade även den
samaritiska kvinnan som ansågs för en halvhedning.
Dessa exempel bevisar alltså, att fullständiga hedningar omvänder sig till
kristendomen snarare än fariséerna, eller skrymtare och munkristna som har den
yttre gudstjänsten och en död tro varigenom de tror sig vara kristna redan
innan de har omvänt sig och blivit födda på nytt. Vi skall tala om dessa ting,
eftersom vi har hört, hur stor hänförelse de människor har som i dessa tider
omvänder sig från fullständig hedendom till kristendomen, och med vilken stor
glädje dessa människor tar emot Guds Ord, och med vilken stor hänförelse de
prisar Gud för den stora nåden att de har blivit delaktiga av salighetens
kännedom.
Dessa människor får oss att skämmas, fast de bor så långt borta, att vi
aldrig skall se dem. De är dock för oss som ett exempel därpå, hur fullständiga
hedningar snarare omvänder sig till kristendomen än de människor, för vilka
evangelium har blivit förkunnat under många hundra år, och ändå har de inte
blivit omvända till den rätta kristendomen.
Även våra förfäder var födda av hednisk härkomst, och de har vandrat till
stumma avgudar. De har dyrkat korsformade stubbar intill dess, att evangeliets
ljus började komma fram ända hit. Men (även) om folket tack vare den yttre
lärdomen slutade att dyrka stenar och träd här, (så) började de i stället dyrka
andra avgudar. Och vi kan säga, att efter att den yttre kristendomsläran kom
ända hit, har många nya synder uppenbarat sig, vilka våra förfäder inte alls
kände till, fast de var hedningar.
De har inte varit fyllhundar trots att de av okunnighet offrade åt avgudar.
Då fanns det inte så mycket tjuvar som nu. Om de dyrkade underjordiska sjöar,
bedrev de likväl ingen sprithandel. Om de hade någon hongud, har de dock inte
haft så många horor som man numera har. Och om de var andäktiga vid
avgudadyrkan, så svor de likväl inte så mycket som man nu gör. De var inte
skrymtare som nutida folk. De tjänade inte två herrar såsom man nu gör. Därför
kan det gå så för dem som för männen i Sodom och Gomorra, om vilka Frälsaren säger,
att de skall komma och döma detta släkte. För om man hade för dem predikat så
mycket Guds Ord som för oss, hade de redan för länge sedan gjort bot (och
bättring) i säck och aska.
Om några själar nu har fått en bättre insikt om kristendomen och ett bättre
liv, så har det skett genom Guds stora kraft och outsägliga barmhärtighet, som
inte har låtit oss alla dö i den naturliga blindheten och sorglösheten, utan
har låtit några få själar vakna ur syndasömnen och bli delaktiga av ett bättre
ljus än det ljus som man förr i det dimmiga och svarta mörkret har sett. Och vi
borde alltid be den store, den höge och korsfäste Herren, att han ännu måtte
låta sin nådesol skina även åt dem som är under jorden, även om de går på
jorden, och att den lilla stjärna som vid himlaranden har uppenbarat sig för
oss, inte må försvinna förrän dagen gryr och solen börjar skina, (och) för att
den lilla gnista, som har flugit ända hit, inte skulle slockna.
Om den Helige Ande blåser därpå, så hoppas vi, att den andliga elden blir
upptänd och skall lysa för dem som sitter i mörkret, för det är tråkigt att
sitta i mörkret och vänta på att morgonrodnaden gryr, i synnerhet här i den
yttersta norden, där natten är så lång och nordanvinden så kall. Om den andliga
elden slocknar, så skall vargarna börja yla och lejonen ryta, och smällarna ur
den svarte smedens ässja flyga. Ur denna ässja flyger små gnistor i ögonen på
Guds barn och dessa gnistor gör dem blinda om de inte ger akt på sig själva.
Då den svarte smeden nämligen drar sin eldröda järn ur helvetets ässja, så
flyger smällar och gnistor över hela världen. Och den som står närmast blir
genast blind, då gnistorna flyger i ögonen. Världen har nu satt sina söner i
den svarte smedens skola. Men ni få själar som har flytt bort från hans smedja,
gå inte mer i den svarte smedens smedja, för att gnistor och eldröda smällar
inte skall flyga i era ögon, och ni blir åter igen blinda.
Må Herren Jesus bevara era ögon för gnistor som smäller och flyger ur
avgrundens ässja. Det är många som i dessa tider har åter igen blivit blinda,
fast deras ögon redan var upplysta genom Jesu ord. Det är många som har
återvänt och fallit i sorglöshet och blivit sjufaldigt värre än tidigare. Ett
svart mörker täcker jorden och folket. Men ni få själar som har sett vilken plåga
och smärta synden medför, be den store Korsbäraren, att han måtte bevara er
genom sin nåd, för att ni inte må komma i frestelse. Och liksom denne
befälhavare, som det talas om i evangeliet, trodde att Jesus har gudomlig makt
att bota hans tjänare, så skall även vi fullt och fast tro, att Jesus ännu idag
kan bota de i anden sjuka, bedrövade, botfärdiga, av världen förföljda, såsom
han har lovat hjälpa alla som ropar honom till hjälp.
Hör alltså, du nådige Frälsare, deras suckar som känner sig vara ovärdiga
att ta emot Guds Son i sitt hus, men ändå tror, att han med ett ord kan bota
det sjuka och förkrossade hjärtat, för han har sagt: "Ett brutet rö vill
jag inte sönderbryta, och en rykande veke vill jag inte utsläcka." Och,
Herre Jesus, släck inte den rykande veken. Amen.
Original / Kollerska samlingen nr. 3b / Nationalarkivet Helsingfors