Nr 12 TRETTONDAGEN
1852
Jesus, den förste och den siste, säger: Och den som segrar och håller mina
gärningar intill slutet, skall jag ge makt över hedningarna, och han skall
regera dem med järnris. Och jag skall ge honom morgonstjärnan. Upp. 2: 26 28.
På detta ställe har den förste och den siste lovat ge segraren makt över
hedningarna, och att han skall med järnris regera hedningarna och till slut få
morgonstjärnan. Vad säger nu hedningarna, då segraren skall ges makt att regera
dem med järnris?
Hedningarna säger först liksom en man sade till Moses: "Vem satte dig
till domare över oss?" Hedningarna säger liksom de falska
vingårdsarbetarna: "Vi vill inte ha denne man som härskare." Hur
länge de än spjärnar emot, måste de till slut böja sin nacke under oket av
segraren som skall regera dem med järnris. För hedningarna kan inte fly då
segraren kommer, fast somliga flyr, när segraren kommer och regerar dem med
järnris. Och somliga spjärnar emot genom den ondes kraft så mycket som de
orkar. Men det lönar sig inte att strida emot, då den store Stridshjälten
kommer och strider med dem genom sin muns svärd.
Somliga stridsmän har ett rostigt svärd, men den store Stridshjälten har
svärdet i munnen. Nämligen det tve-eggade svärd som enligt Paulus vittnesbörd
är kraftigt och mäktigt, och tränger sig genom ben och märg. Men den onde har
smitt bröstpansar för hedningarna, så att det tve-eggade svärdet inte kan bita
i alla hedningars bröst, eftersom de har en hård panna och ett förhärdat
hjärta. De tar inte emot tuktan. Likväl har den store Stridshjälten besegrat
några hedningar, vilka han nu regerar med kärlekens järnpiska. Och han har
därtill lovat, att den som tappert strider för honom och segrar, skall få
regera hedningarna med järnpiska, och han skall få på sitt bröst en
morgonstjärna som är ett tecken på himmelsk ära.
Men hedningarna tror inte, att de som tappert strider för Frälsaren, även
skall få ett sådant äretecken på sitt bröst. Hedningarna tror att man skall ge
dem ett äretecken, men att de kristna inte skall få den. Hedningarna strider
tappert för världens furste, och de tror sig vinna ärekronan. Men det lär vara
en brinnande krona som de skall få, då deras levnad skall gnaga på deras
samveten. De tror sig få ett äretecken i bröstet, då de strider för fienden. Men
det lär vara ett skamligt brännmärke som de skall få, då den onde börjar märka
dem med sitt brännjärn. Mördarens brännmärke, tjuvens brännmärke och horans
brännmärke skall sättas på deras skallar. Vilddjurets brännande märke2 skall
läggas på deras bröst.
Så går det för de stridsmän som strider för fienden, vilka tror sig få pris
och ära av världens gud. Men skam och förbannelse skall de få till lön3. Nog är
de i hög ära i världen, vilka här strider för fienden. Här får de rinnande
djävulsträck4 till lön. Och när detta rinnande djävulsträck kastas på samvetet,
blir deras samvete5 tjockt som ett oxhud. Och ett sådant samvete känner inte
annat än helvetets eld.
Men Mikaels änglar som strider för sanningen skall regera hedningarna med
järnris. Och de skall få morgonstjärnan på bröstet, vilken är ett tecken på
himmelsk ära, för så säger den förste och den siste som är A och O, början och
slutet: "Den som segrar och håller mina gärningar intill slutet, skall jag
ge makt över hedningarna, och han skall regera dem med järnris. Och jag skall
ge honom morgonstjärnan."
Denna morgonstjärna är ett äretecken som för övrigt går före solen då
morgonrodnaden randas. Morgonstjärnan går upp vid himlaranden innan solen går
upp, varav nattväktarna ser att dagen kommer. Fast det visserligen inte är
många som nu vakar om natten, då så tung sömn tränger sig även på de väckta,
att de inte orkar vaka8 så länge att morgonstjärnan går upp, som är ett tecken
på ljus och ära.
Om det nu blev eldsvåda i staden, så finns det inte en enda nattväktare som
ropar, att elden är lös. Om tjuvar kom in i staden, så finns det ingen
nattväktare som ropar: "Tjuvarna kommer! Kom och grip dem!" Det finns
inte heller hundar som skäller. Likväl har de få själar, som ännu orkar vaka,
det saliga hoppet, att morgonstjärnan går upp vid himlaranden, att
morgonrodnaden randas och att solen, som ännu befinner sig bakom 9jorden, snart
skall gå upp. Och vi hör också av dagens evangelium, att en okänd stjärna
uppenbarade sig för de vandringsmän som kom från fjärran för att uppsöka den
nyfödde Judakonungen.Denna märkliga
stjärna lär ännu vara kvar på himmelen och lysa för dem som kommer från fjärran
till Betlehem.
Nog har många stjärnor visserligen fallit ned från himmelen. Den röde
draken har dragit tredjedelen av himmelens stjärnor ned på jorden. Men den
morgonstjärna som ledsagade vandringsmännen till Betlehem torde ännu vara kvar
på himmelen, om de till Betlehem vandrande såg den. Om det inte är så, att de
redan har vakat så länge, att syndasömnen trycker igen ögonen.
Vi har sett, att somliga nattväktare redan har blivit trötta. Och somliga
vandringsmän har tröttnat på vägen. Och fast nu ugglor och ripor skrattar
omkring dem, och svalorna skiter i ögonen på dem som har lagt sig precis under
svalboet, så har dock inte alla somnat ännu. Vålnader och skogsdjävlar har
ingen anledning att glädja sig ännu däröver, att alla vandringsmän som ropar i
öknen har blivit trötta och somnat på vägen, eftersom jag är övertygad därom,
att somliga redan har kommit fram till Betlehem och andra är ständigt på
vandring, fast det går sakta. Och för de vandringsmän som från fjärran har
begett sig i väg mot Betlehem för att uppsöka den nyfödde Judakonungen, för dem
lyser ännu den märkliga stjärnan som leder dem fram. Det är Frälsarens morgonstjärna
som går upp strax före solen. Och denna stjärna har blivit satt till vägvisare
för dem som vakar om natten och från fjärran vandrar mot Betlehem.
Ni vise män från öster, och ni till Betlehem vandrande! Tappa inte bort
denna stjärna ur sikte, utan be alltid Ljusets Fader som har uppenbarat denna
stjärna för er, att denna himmelska stjärna alltid måtte lysa för er och
ledsaga er på den rätta vägen, att ni alltid måtte orka vaka och se på denna
stjärna som går före er och har blivit satt till vägvisare för dem som om
natten vandrar mot Betlehem. Om denna stjärna föll ned från himmelen, så skulle
ni vara tvungna att vaka och vandra förgäves, och ni skulle inte längre veta
var vägen till Betlehem finns.
Knäböj er, ni trötta vandringsmän och ropa i öknen med så hög röst, att
Ljusets Fader skall höra era suckar. Och be att han genom den på himmelen
lysande morgonstjärnan måtte ledsaga er på den rätta vägen. Hör oss, Abba, käre
Fader. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 2:1-12
Med ledning av vårt heliga evangelium skall vi denna stund betänka och
betrakta, hur Gud genom stjärnan ledsagar hedningar till Jesus i Betlehem. 1.
Var är dessa hedningar, när stjärnan visar sig? 2. Varför förirrar de sig till
Jerusalem? 3. Hur finner de till slut Jesus?
Ack, om alla vise män från öster måtte från fjärran bege sig i väg för att
uppsöka den nyfödde Judakonungen. Ack om allas ögon måtte bli så klara, att de
skulle se stjärnan som ledsagar vandringsmännen till Betlehem. Men man skall
inte vänta sig, att alla skall se denna stjärna, för det är blott stjärntydare
som får se vad det är för en stjärna. Hur kan de, som aldrig ser mot himmelen,
känna stjärnor? De ser ständigt ned mot jorden, vare sig det är dag eller natt.
Första betraktelsen. Hur långt borta från Betlehem befinner sig
hedningarna, då Frälsarens stjärna visar sig? Somliga tror, att Betlehem inte
ligger långt borta från hednalandet. I synnerhet sådana hedningar, som sover
natt och dag, tror att man på en dag kommer fram till Betlehem. Men de som
senare har vandrat denna väg som de vise männen har vandrat, har sagt att
försiktigt räknat är avståndet trehundra mil från det hednaland som de vise
männen kom ifrån. Det är alltså inte så kort sträcka som somliga hedningar
tror. Och somliga hedningar talar ingenting om avståndet, utan de säger:
"Nog skall vi komma fram till Betlehem lika väl som de vise männen! Jag
undrar hur många de är som kommer dit fram? Jag fruktar att de hedningar som
inte beger sig i väg genast då stjärnan visar sig, får dö i hednalandet.
Nog har Frälsarens stjärna visserligen för länge sedan lyst på himmelen,
men det är inga andra än de vise männen som har begett sig i väg. Och hur kan
andra än de vise männen eller stjärntydarna varsebli den märkliga stjärnan?
Somliga hedningar har sett den ondes ljustereld lysa i den nedersta himmelen,
och då har de ropat: Se, där är nu Frälsarens stjärna. När djävulen sätter eld
på tjärved och torra träd, så tror somliga hedningar, att det är ett väldigt
ljus. De säger: "Se, det är stjärnan som lyser långt, runt om i
världen." Och det är sant att den ondes ljustereld är en väldig brasa som
upplyser hela världen.
Men Frälsarens stjärna är så liten, att ingen hedning ser den med naturliga
ögon. Bara de som studerar stjärnor med kikare, kan se den. Och genast då de vise
männen upptäcker den på himmelen, förstår de, att en stor och mäktig konung har
blivit född, och han skall regera hedningarna med järnris. Och de vill snarast
se den konungen. Men de vet också, att vägen dit är lång och besvärlig. Likväl
beger de vise männen sig i väg, och Frälsarens stjärna visar dem vägen, för den
är en rörlig stjärna. Den är inte som polstjärnan som alltid står på samma
plats. Då de vise männen nu beger sig iväg, måste de säga farväl till alla
hedningar som bor i det landet. De måste säga farväl till alla världens
vänner, supkamrater, horkamrater, handelskamrater och lekkamrater. De måste säga farväl åt sina
kära föräldrar, makar och barn, hur bedrövligt det än är för dem att lämna sina
anhöriga och släktingar i världen. Men hur än deras älskade föräldrar ber dem,
och hur än de kära makarna tar dem om halsen och gråter vid deras hals och
säger: "Kära bröder och systrar, lämna oss inte i denna världen! Far inte
så långt bort för att uppsöka den nyfödde konungen! Vi har ju det gott i detta
fosterland, där vi har nog med vin och bröd!" Då svarar de vise männen
från öster: "Vi måste lämna detta mörka hednaland, för en okänd stjärna
har uppenbarat sig för oss på himmelen, vilket innebär, att en himmelsk Konung
är född i Judalandet, och vi måste bege oss iväg för att uppsöka honom.
Och då tar de vise männen i sin tur sina föräldrar och barn om halsen,
gråter vid deras hals och säger: "Kära föräldrar, kära bröder och systrar!
Följ med oss till Betlehem. Bli inte kvar i detta mörka hednaland och i denna
olyckliga världen, där man inte har någon lycka eller glädje. Kära bröder och
systrar, följ med oss till Betlehem, där vi får falla på knä och tillbe den
store Konungen och Korsbäraren." Men de svarar: "Vi skall inte följa
med er." Och sedan säger de farväl. Och så lämnas gamla världens vänner,
gamla supkamrater och gamla horkamrater kvar i världen, och därtill smädar de
dem som beger sig iväg.
Andra betraktelsen. Sedan kommer de vise männen efter den långa resan fram
till Jerusalem, dit de av okunnighet förirrar sig, för de tror sig finna
himmelens Konung i huvudstaden och det kungliga slottet. Men Gud låter dem fara
vilse på detta sätt för att de måtte få bättre upplysningar om den himmelske
Konungen. Och när de till slut kommer fram till staden Jerusalem, börjar de
fråga: "Var är den nyfödde Judakonungen, för vi såg hans stjärna i öster,
och vi kom för att falla på knä inför honom och be till honom?"
En sådan fråga gör kungen häpen och hela staden Jerusalem bli förvånad med
honom, för ingen i staden har tänkt att en sådan nyhet skulle komma genom
hedningarna, fast det står skrivet i Bibeln, att hedningar som inte har sökt
Gud eller känt honom, skall komma från fjärran, men Guds folk som nog har det
kristna namnet, skall inte finna honom. Dessa munkristna hade nog anledning att
bli förvånade, för kungen själv hade dödat sin svärfar, hustru och två söner.
Han hade i sin grymhet mördat tusentals människor.
I den staden fanns det massor av överstepräster som predikade evangelium om
den tillkommande Frälsaren. Men de predikade Guds ord alldeles fel, då de
förklarade profeternas förutsägelser om Frälsaren alldeles efter världen. Inte
skällde dessa präster på människor så som profeterna. Inte förebrådde de heller
folket för ett ogudaktigt liv, utan lovade alla och i synnerhet sig själva
lycka och salighet i Kristi rike.
Folket i staden Jerusalem var dessutom ogudaktigt. De var horor, tjuvar,
fyllhundar, spritsäljare, svärjare och slagskämpar. Girighet och
egenrättfärdighet var deras hemsynder. Dessutom hade de granna kläder och
präktiga byggnader. Men i Jerusalem förekom det likväl inte ett sådant
fasansfullt liv som nu är fallet i städerna och i de sorglösa församlingarna. I
Jerusalem har det inte förekommit fylleri så som här. Inte heller bannande och
slagsmål så som här. En hora fördes fram till Frälsaren, men i evangeliet står
det ingenting om oäkta barn. De var flitiga att komma till kyrkan, även om
vägen var lång. Och sabbatsbrott förekom inte alls. Sålunda hade Jerusalems
innevånare ett mycket bättre leverne än de sorglösa här. Och likväl häpnade
såväl kungen som folket, då den nyheten kom, att Frälsarens stjärna hade blivit
sedd i öster. Men de sorglösa som finns här, blir inte förvånade, fast
kristendomens stjärna har blivit sedd. Nog orkar de sorglösa, som finns här,
ännu smäda.
Men låt oss nu betrakta, vad världens kung gjorde, då han fick höra, att
Kristi stjärna har uppenbarat sig. Först blev han häpen, för han började
frukta, att om Kristus hade kommit i världen, så skulle han beröva kungens makt
och ära. Och därefter frågade han prästerna, var Kristus skulle bli född.
Kungen själv har inte rannsakat Bibeln. Därför måste han fråga prästerna om
andliga saker. Och nog vet visserligen prästerna var Kristus skall bli född,
men de går dock inte till Betlehem för att se Kristus, utan de predikar blott
enligt Bibeln om Kristi födelse i Betlehem. Härav får nu de vise männen
upplysning om denna sak.
Men kungen frågar de vise männen, i vilken tidpunkt Kristi stjärna har
uppenbarat sig, för att även han må komma och be den nya Konungen. Men kungen
torde ha andra avsikter, då han sade, att han skall komma och tillbe Kristus.
Vi vet att världsherrarna inte vill tillbe honom, utan de vill döda honom, för
de fruktar, att om Kristus kommer och regerar över hedningarna med järnris, så
mister världsherrarna sin makt. Vi har sett, att världsherrarna förhör de vise
männen och tar reda på vilken tidpunkt och på vilket sätt denna Kristi stjärna
först har uppenbarat sig. Först säger de att också de vill komma och tillbe Kristus.
Men om en liten tid avslöjar de sina avsikter. De vill nämligen dräpa Kristus
och utplåna kristendomen innan den hinner sprida ut sig. Kungen Herodes ville
dräpa den nyfödde Judakonungen. Och därför frågade han de vise männen, på
vilken tidpunkt stjärnan hade uppenbarat sig.
Men även den stora fördärvets stad blir förvånad, då dess innevånare får
höra, att Frälsarens stjärna har uppenbarat sig. Och varför blir de förvånade?
Jo, därför att om det genom Kristus blir en ändring i människornas tro och liv,
så blir spritsäljarna fattiga, hororna får inte längre bedriva hor,
fyllhundarna får inte längre dricka djävulsträck, dans och spel upphör, all
glädje tar slut. Den ondes trälar blir förargade på Kristus som har förstört
judarnas och hedningarnas gamla tro och frambringat kristendomen i världen.
Se, detta är den rätta orsaken därtill, att människorna i fördärvets stad
blir förvånade, då de hör, att Frälsarens stjärna har blivit sedd. Men
dessvärre, världens herrar känner inte vem det är som har åstadkommit en sådan
förändring. De vet inte vilken som är Kristus och vilken som inte är det. De
vet inte vilken som är kristen och vilken som inte är det. Nog skulle de genast
dräpa honom, om de visste vilken det är. För världsherrarna anser inte Kristus
för Frälsare och Gud, utan de anser honom för en falsk profet, vild ande och
folkuppviglare. Därför vet inte världsherrarna vem som är Kristus. Nog skulle
de genast dräpa honom om de visste vilken Kristus är.
Inte vet de sorglösa på dessa tider heller, vem som är kristen och vem som
inte är det, utan de tror, att de kristna är falska profeter och vilda andar.
Om Herodes hade trott, att Kristus är Guds Son och världens Frälsare, så hade
han inte velat dräpa honom. Men han trodde, att Kristus, eller den utlovade Frälsaren,
skall bli kung och beröva hans kungliga makt. Därför ville han dräpa honom. Och
hade judarna trott att Jesus var Guds Son, så skulle de inte ha velat dräpa
honom. Men judarna ansåg Jesus för en falsk profet och folkuppviglare. Därför
klagade de på honom inför landshövdingen.
Om de sorglösa nu trodde att dessa väckta är kristna, så skulle de inte
våga hata och smäda dem. Men liksom fariséerna och de skriftlärda ansåg Jesus
från Nasaret för en falsk profet och folkuppviglare, så anser även de sorglösa som
finns här, de väckta för falska profeter och vilda andar. Och därför vill de
sorglösa inte följa med de väckta till Betlehem, utan de vill bli kvar i
fördärvets stad, för fienden har förvänt deras syn, så att de måste se
förvillelse och högmod hos de kristna. Denna världens Gud har förblindat de
otrognas sinnen, så att de måste tro på lögner.
Då alltså de väckta säger: "Vi ser Frälsarens stjärna," blir de
sorglösa först förvånade. De fruktar, att Kristus kommer och regerar
hedningarna med järnpiska. Men efter denna första förvåning stjäl de nåd från
Gud och säger: "Vi har en fader, Gud. Vi är inte födda som oäkta."
Och sålunda blir både präster och leviter, nådetjuvar och dygdiga människor,
fyllhundar och spritsäljare, horor och tjuvar, kvar i fördärvets stad. Ingen
följer de vise männen till Betlehem för att falla på knä och tillbe Kristus.
Tredje betraktelsen. Sålunda måste ni ensam gå till Betlehem, ni vise män
från öster. Ni måste lämna präster och leviter i Jerusalem och ensam fara till
Betlehem, och följa den klara stjärnan som leder er fram, hur mörk tid det än
skulle vara, och hur dimmig och tjock luften än var. Ni skall inte ge upp och
lägga er på vägen för att vänta tills kungen och prästerna hinner med. Jag
undrar vilka avsikter de har. De torde ha onda avsikter mot Frälsaren, fast de
säger: "Gå och fråga noga efter barnet, för att även jag får komma och
falla på knä inför honom." Men jag undrar, vad en sådan kung har för
avsikter, som säger med munnen: "Även jag skall komma och falla på knä inför
honom." Han lär ha ett andligt hat i hjärtat. Han lär ha mordplaner, fast
han säger, att även han vill bli kristen.
Vi har efteråt fått se, att många kungar och världsherrar har sagt, att de
vill komma och falla på knä inför Kristus, men likväl har de mördat menlösa och
pånyttfödda barn för Kristi skull. Vad är det för en kristen som säger sig tro
på Kristus och vill dräpa honom? Och då han inte vet vem som är denne Kristus,
dräper han på måfå menlösa och pånyttfödda (barn). Nivise män, tala inte om för
en sådan mördare, vem som är Kristus. Avslöja inte för mördaren, vem som är
kristen. Utan säg det blott åt Maria, hans moder, och Josef, att ni har gått
åstad från långt borta i hednalandet, och att Kristi stjärna har varit er
ledsagare. Säg till Maria, att ni har för Kristi skull lämnat era kära vänner
och släktingar. Ni har lämnat alla supkamrater och horkamrater i hednalandet.
Ni har lämnat era kära föräldrar och makar, och ni har från fjärran begett er
iväg för att uppsöka den nyfödde Konungen.
Ni skall inte ångra er över, att ni har vakat så många nätter och vandrat
så många farliga vägar, och utstått så stor möda, då ni till slut har kommit
fram till Betlehem, fast gamla vänner och supkamrater har smädat er. Era egna
släktingar har hatat er, då ni lämnade hednalandet och for för att uppsöka
Kristus. Alla dessa plågor och motgångar är intet i förhållande till den glädje
och salighet som ni känner, då ni till slut får se Herren och offra era gåvor,
nämligen guld och helig rökelse, det är matoffer.
Och nu, ni få själar som har sett Konungens stjärna, och under ledning av
den stjärnan begett er iväg från fjärran till Betlehem för att uppsöka den
nyfödde Judakonungen. Tröttna inte på vägen, innan ni kommer dit fram, för det
är många som har begett sig iväg, men somliga har tröttnat på vägen och andra
har återvänt till hednalandet. Och somliga har blivit kvar i Jerusalem. Och de
vise män från öster som återvänder (till hednalandet) skall aldrig få se den
nyfödde Judakonungen. Och de som tröttnar på vägen skall bli föda för alla
vilddjur. Men endast de få själar som följer den himmelska stjärnan och vandrar
under dess ledning om natten, hur mörk världen än må vara, och ser uppmärksamt
upp mot himmelen och på den stjärnan som går före dem och visar dem vägen, endast
de kommer fram till Betlehem. Där finner de den nyfödde Judakonungen som ligger
i sin fattiga och föraktade moders sköte på hö och halm i häststallet, där
han sträcker sina rena, vita och
menlösa armar till de trötta vandringsmännen. Offra, offra, ni vise män från
öster, offra åt Konungen hjärtats guld, myrra och helig rökelse, det är: tack,
ära och pris nu och för evigt! Amen.
Kopia / Kollerska samlingen nr 96 och 97 / FKHS / Nationalarkivet
Helsingfors /