Nr 11 1 SÖNDAGEN EFTER NYÅR
Johannes Döparen sade: "Han
har sin kastskovel i sin hand och han skall rensa sin loge och han skall
församla sitt vete i sin bod, men agnarna skall han uppbränna i evinnerlig
eld" Matt. 3:12.
Denna liknelse gäller Frälsaren vilken kom efter Johannes. Johannes såg,
att Frälsaren hade i handen en kastskovel som han rensade sin loge med. Men
inte tror hedningarna att Frälsaren har i handen en kastskovel som han rensar
sin loge med. I varje fall tror inte hedningarna, att kastskoveln är i
Frälsarens hand. Inte tror de heller, att han rensar sin loge, utan de tror att
Jesus är så nådig, att han inte kastar någon.
Ingalunda tror de döpta hedningarna att i Frälsarens hand är en kastskovel
som han rensar sin loge med, utan de tror, att i Frälsarens hand är en skopa
med vilken han häller mjölk och honung i den sorglöses mun. Men tror ni nu, ni
hedningar, att i Frälsarens hand är en kastskovel som han rensar sin loge med,
eftersom Johannes har sagt och även sett, att det är en kastskovel men inte
någon mjölkskopa som Frälsaren har i handen.
Men nådetjuvarna säger så: "Även om det var en kastskovel som
Frälsaren har i handen, så kastar han ingalunda oss." Men vi hör av
Johannes(evangeliets) åttonde kapitel, att han kastar även dem som tror på
honom, så länge som sanningen inte har gjort dem fria, eftersom de är fiender
till Jesu kors, fast de med död tro tror på honom. Dessa nådetjuvar säger:
"Nog har vi en Fader, Gud. Vi är inga oäktingar." Men Jesus säger
till dem: "Ni är av den fadern djävulen."
På detta sätt blir agnarna kastade av kastaren. Men de flyger inte långt,
hur man än kastade dem. Men kornen flyger långt, då kastaren kastar dem. Men
agnarna faller alldeles intill kastaren, och varför? Inte flyger agnarna längre
ut, fast kastaren kastar dem. Alla bönder, som rensar sin loge, förstår nog
såpass, att agnarna är lätta och därför faller de intill kastaren. Men agnarna
själva, som blir kastade av kastaren, är samvetslösa. Inte förstår de stackare
varför de faller intill kastaren.
Men de som studerar mer grundligt hur rensandet av logen går till, har för
länge sedan förstått, varför kastaren kastar både kornen och agnarna. Han
kastar dem för att agnarna skall skiljas från kornen. Inte kan rensaren av
logen skilja dem från varandra på annat sätt än genom kastning. Och när han
kastar dem, flyger kornen långt bort från kastarens hand, därför att de är
stora och tunga. Men agnarna faller ned intill kastaren, därför att de är
lätta.
Men det beror inte blott på agnarnas lätta natur att de faller intill
kastaren. Det beror även på den tunga luften eller världens vind som tar emot.
När de måste gå genom världen, tar denna tunga luft emot, så att agnarna inte
kan ta sig därigenom, fast kastaren kastar agnarna lika kraftigt som kornen.
Det beror inte blott på lättsinnighet som verkar så mycket, att agnarna inte
flyger längre ut från kastarens hand, utan det beror på denna tunga luft och
världens vind som tar emot, så att agnarna inte kan fly genom vinden och
luften. Men agnarna skall han bränna upp med outsläcklig eld.
När rensaren av logen har rensat sin loge och kastat allt, både agnarna och
kornen vilka han genom kastning har skilt från varandra, då skall han samla
vetet i sin bod, men agnarna bränner han upp med outsläcklig eld. I Kanaans
land, där det inte finns så mycket brännved som här, där bränner man nämligen
upp även agnarna. Och det är klart, att agnarna slocknar inte förrän de
alltsammans brinner upp till aska.
Hör nu, ni agnar, vilken eldsvåda ni går till mötes, fast ni tror, att
rensaren av logen skall samla även er i sin bod. Men tänk inte, ni agnar, att
ni skall bli samlade i boden, fast ni faller alldeles intill kastaren. Men vad
gagnar det oss att predika för agnarna, för de är ändå samvetslösa. De har
inget liv. Men vi tror att det finns liv i kornen så snart som de genom
kastning blir skilda från agnarna. Men sådana korn, som frosten har skadat då
de var halvmogna, är livlösa. Dem kan rietröskaren inte skilja från agnarna.
Men de korn som genom kastning skiljs från agnarna, de har enligt vår tro ett
hemligt liv, som inte kommer i dagen förrän de blir sådda i jorden. Då kommer
det växtgivande livet fram som ger frukt.
Jag tror att rensaren av logen har redan försökt att få somliga av de korn
gro, vilka han genom kastning har skilt från agnarna, och genom sållning skilt
från vickern. Rensaren av logen har både vid midsommartiden och även nu gjort
några korn groende, och jag tror att de gror, även om det går sakta. Men nog
finns det bland dem även många odugliga korn som aldrig skall gro, hur mycket
rensaren av logen än skulle försöka att få dem att gro, för de är sådana korn
som frosten har förstört medan de var halvmogna. Och somliga har kanske blivit
förstörda i rian.
Men de korn som gror har utan tvivel ett hemligt liv, då Herren sätter dem
att gro. Och varje korn som gror, duger nog till utsäde. Och så snart som säden
gror, har den redan ett växtgivande liv som ger frukt. Under Frälsarens tid
hade man den tron att vetekornet måste dö innan det ger frukt. (Joh.12:24). Men
nutida sädesforskare har inte begripit att vetekornet dör, utan de tror att det
lever då det gror i jorden. Likväl har Frälsaren sagt: "Om det i jorden
nedfallna vetekornet inte dör, blir det ensam. Men om det dör, så ger det
mycken frukt."
Av dessa ord skall vi förstå, att vetekornet måste dö innan det ger frukt.
Och det är säkert att det vetekornet har dött, om vilket Frälsaren har talat.
Och genom döden blev det riktigt fruktsamt. Men de övriga vetekornen måste
också dö innan de riktigt kan bära frukt. Detta är en stor hemlighet som ingen
genom sitt förnuft kan begripa. Likväl måste man tro, att då vetekornet genom
kastning har blivit skilt från agnarna, finns det ett hemligt liv i det. Och
när detta vetekorn gror, har det ett växtgivande liv vilket dör då kornets grodd
tar slut och vetet spirar upp. Men agnarna har inget liv. Inte heller sådana
korn som frosten har förstört medan de var halvmogna. De gror inte. Och av dem
blir det ingen frukt.
Då vi nu har betraktat, hur kastaren rensar sin loge, hur kornen flyger långt
från kastarens hand, och hur agnarna på grund av deras lätta natur faller
alldeles intill kastaren och blir likväl uppbrända med outsläcklig eld, så
borde vi även betrakta, hur mycket korn rensaren av logen får ur sin loge. Men
först måste vi be sädens Herre, för att han måtte bevara alla tjänares ögon för
det damm som stiger upp ur agnhögen medan kastaren kastar, för de innehåller så
mycket damm, att människorna snart blir förblindade av det dammet. Men vi har
även det hoppet, att då rensaren av logen nu har börjat kasta både korn och
agnar för att få dem isär, så som ni nu har sett, att agnhögen är större än
kornhögen, så har vi likväl det hoppet, att rensaren av logen skall få samla
några vetekorn i sin lada, fast man visserligen inte får så mycket för den möda
som han har haft vid såningen, tröskningen och rensningen av logen.
Ni få vetekorn som ur kastarens hand flugit i en vrå i den stora logen!
Vänta ännu en liten tid, tills kastaren har rensat sin loge och genom sållning
skilt vickern. Då skall han samla er i sin bod och somliga av er skiljer han
till utsäde, vilket han låter gro och vilket han sår i jorden även i år, för
han har sagt: "Om den på jorden fallna säden inte dör, så förblir den
ensam, men om den dör, så skall den ge mycken frukt." (Joh. 12: 24). Hör
du store Korsbärare, du agnars och korns kastare, vad tröskningsmännen ber.
Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt.3:13.
I dagens heliga evangelium talar man om Jesu dop som han inte hade behövt,
han som var döpt med den Helige Ande och eld, men för att lämna oss ett
föredöme, så att ingen må förakta de nådemedel som är av Gud instiftade för
människorna. Genom denna yttre rening av kroppen vill han påminna dem att de ge
akt på den andliga reningen. Låt oss alltså genom Guds nåd betrakta, hur Gud
genom det andliga dopet tvättar sina barn (rena) från den orenhet som har
fastnat på dem av moderlivet. Första betraktelsen visar, hur Föräldern tvättar
sina barn efter födelsen. Andra betraktelsen visar, hur den Helige Ande kommer
från himmelen på dem som är döpta i Anden.
Alla föräldrar skaffar badvatten för de nyfödda och hämtar någon döpare för
att barnet inte må dö odöpt. Men hedningarna bryr sig inte därom, utan låter
sina barn vara odöpta under lång tid. Somliga åter döper sina barn i moderlivet
innan barnet ens blivit född.
Första betraktelsen visar, hur Föräldern tvättar sina barn då de blivit
födda. Alla barn har fört med sig en synnerligen stor orenhet som har fastnat
på dem från moderlivet. Sålunda är de inte rena, när de blir födda, förrän föräldern
har tvättat dem. Jesus, den välsignade kvinnans säd, var utan tvivel ren redan
innan han blev döpt av Johannes. Men han ville likväl genom sitt exempel visa,
att dopet är nödvändigt för alla, för Gud sade genom profeten Hesekiels mun:
"Din släkt har inte skurit av naveln på dig, då du blev född. Du är inte
heller tvättad med vatten för att bli ren. Men jag gick förbi dig och såg dig
ligga i ditt blod. Och jag sade dig: "Du skall leva."
Det är ett gammalt bruk, att föräldern som med stor smärta har fött ett
barn, skaffar badvatten varmed det nyfödda barnet tvättas och renas från den
orenhet som har fastnat på det från moderlivet. Och till och med djuren som har
ett föräldrahjärta slicker sina ungar, varigenom moderkärleken blir uppväckt.
Om nämligen kon inte slicker sin kalv, så får vem som helst ta den, och kon
saknar inte den. Men om kon slicker sin avkomma, så uppväcks kärleken i
föräldrahjärtat genom detta slickande. Detta är nu den tvättning eller det dop
som djuren ger sina ungar.
Men Israel var en köttslig och andlig hora som med vrede hade burit sin
frukt i sitt hjärta under hela den tid hon var havande. Hon hade bedrivit hor
hela sin livstid. Hon ville aldrig bli fruktsam. En sådan hora har inget
föräldrahjärta. Hon lämnar sitt foster och låter det ligga i sitt blod. Hon
bryr sig inte heller om att skära av naveln. Och i detta ömkliga och usla
tillstånd fann Herren detta olyckliga barn, när han gick förbi det. Och Herren
förbarmade sig över denna nya människa som den gamla horan hade lämnat liggande
i sitt blod. Och Herren började rena det så som en förälder renar sitt barn som
har blivit fött.
Herren tog upp detta barn från marken, där det låg i sitt blod, och Herren
började rena och tvätta det från dess orenhet. Herren skaffade badvatten för
barnet. Tvättade det rent och lindade det i rena linnekläder. Men denna
stackare blev inte ren länge, förrän han åter igen smutsade ned sig. Föräldern
har alltid stor möda, då han varje dag måste rena och tvätta dessa stackare som
varje dag springer ute och smutsar ned sig i världens gyttjepöl. Somliga gräver
med sina fingrar i sin egen skit, och somliga vadar i världens gyttjepöl. Och
när föräldern vill tvätta dem, så skriker somliga på grund av denna tvagning.
Somliga gömmer sig för att föräldern inte må rena dem. Och somliga säger till
föräldern: "Du skall aldrig tvätta mina fötter."
Ser ni nu, hur stor möda föräldern har, då ni är så motsträviga, att ni
fruktar för det rena vattnet. Och ni gråter varje gång då föräldern vill tvätta
er och ni säger till föräldern: "Sätt inte tvål i ögonen, det
svider!" Tror ni att ni blir rena utan tvål, ni som är så svarta som
tattare varje gång ni kommer inför förälderns ögon? Om föräldern tvättade er om
morgonen så blir ni ingalunda rena intill aftonen. Ve, ve, er stackare, hur
snuskiga djur ni är! Ingalunda vet ni, hur svarta ni är. Och när föräldern vill
rena er, så springer ni ut i världen. Ni vill ju inte ens bli rena, utan ni
vill vara svarta.
Hur går det nu, när gästerna från himmelen kommer, och ni är svarta som
tattare? Föräldern måste visst föra er in i källaren. Ni får inte alls se de
änglar som kommer och hälsar på oss på julafton. Ni får inte höra, hur skönt de
sjunger: "Ära vare Gud i höjden och frid på jorden, och till människorna
ett gott behag." Se hur ren och ljusblodad den lille brodern i krubban är.
Men ni är ännu svarta och orena, utom de få själar som föräldern har fått
tvätta. Hur länge skall de allstå bli rena? Så snart som barnen får gå ut i
världen, börjar de vada i gyttjepöl. Och där blir fötterna svarta, även om
andra ställen blev rena. Då måste föräldern åter igen med stor möda tvätta
deras fötter. Men alla låter inte tvätta sina fötter. Somliga kämpar med sin
ära, och somliga ligger under egenrättfärdighet. Och somliga låter tvätta sina
fötter av skrymteri, men de låter inte tvätta sina hjärtan.
Då nu alla djur slicker sitt avkomma genast efter födelsen, och även
människorna tvättar sina barn strax efter födelsen, så är det givet, att den
Himmelske Föräldern inte kan låta bli att tvätta de barn som han med stor
smärta och blodsutgjutelse har fött. Herren säger: "Jag såg dig ligga i
ditt blod, och dina släktingar har inte skurit av naveln." Just detta är
den svåra punkten. Naveln har blivit oavskuren. Det är många som har blivit
födda, men man har inte skurit av naveln. Ingen har blivit riktigt avskild från
den gamla människan förrän naveln har blivit avskuren. Denna navelsträng ser ut
att vara rätt stark och tjock hos människobarn. Den är inte så smal som hos
somliga djur.
Det är sant vad Herren säger genom profeten Hesekiel, att naveln inte har
blivit avskuren. Och vem skulle skära av naveln, då släktingarna inte har gjort
det? Moses har inte skurit av naveln. Det har inte heller profeterna eller
Johannes gjort. Därför måste Herren själv skära av naveln, när han går förbi
och ser dig ligga i ditt blod. Nu måste han skaffa badvatten och en döpare. Men
det är skrivet, att alla som låter döpa sig, bekänner även sina synder.
Men fariséerna och de skriftlärda vill inte bekänna sina synder. Och sådana
människor har nästan inget att bekänna. Därför vill de inte bli döpta, utan de
vill bli odöpta. De vill inte bli tvättade och renade från sin naturliga
orenhet genom nya födelsens bad. De säger, när föräldern vill tvätta dem:
"Vi är inte svarta, utan vi är rena." Och sedan börjar de tvätta sig
som katter som först slicker sina klor och därpå stryker sin nos.
Nog har fariséerna behov av rejält med badvatten. Men de fruktar för det
kalla vattnet. De fruktar även för tvålen som svider i ögonen. Men den som vill
bli ren får inte vara rädd för det kalla vattnet. Han får inte heller vara rädd
för tvålen som svider i ögonen. Nog skriker de elakartade ungarna för detta
bads skull, och de säger till föräldern: "Sätt inte tvål, ty den
svider." Men föräldern måste med våld tvätta somliga. Och då skriker de,
för tvättning och rening är en stor plåga. Och likväl måste föräldern tvätta
och rena sina barn. Annars blir de inte rena.
Många har under Johannes tid blivit tvättade eller döpta i floden Jordan.
Många har blivit odöpta. Frälsaren sade till sina lärjungar: "Ni är rena,
dock inte alla," för han visste vilken det var som skulle förråda honom.
Och det är sant, att Judas inte var ren av hjärtat, fast han tog emot den yttre
reningen genom att låta tvätta sina fötter. En sådan går som en gammal kristen
till Herrens heliga nattvard. Judas och hans jämlike kysser dessutom Jesus,
vilket ingen annan kristen ännu vågat göra. Andra botfärdiga kysser Jesu fötter
och tvättar hans ben med sina tårar. Men Judas som är en skrymtare, kysser Frälsaren.
Judas har ingen skam. Vad bryr han sig om, som tror sig vara Jesu bästa vän.
Och så gör även Judas köttsliga bröder och kusiner. De tar emot all rening
som finns i världen. De går till nattvarden. De låter tvätta sina fötter. De
kysser Jesus, men med ett svekfullt hjärta. Och därför har den onde fått en
sådan makt över dem, att då deras samvete till slut blir väckt, när de märker
att de har förrått det oskyldiga blodet, leder egenrättfärdighetsdjävulen dem i
en sådan fasansfull bedrövelse, att han hänger dem, eftersom de inte mer
dristar sig att gå till den törnekrönte konungen för att be om förlåtelse.
Andra betraktelsen visar, hur den Helige Ande kommer i skepnaden av en duva
på dem som är döpta i floden Jordan. Vattnet i Jordan är kallt, men rent och
klart. Om det först kyler ned, så ger den värme senare. Och den heliga elden
brann utan tvivel på Jordans strand. Det är säkert att alla som blivit döpta i
floden Jordan, får den Helige Ande, om de bara tar emot honom. För den Helige
Ande är den duva, den sköna fågel, som kommer ned från den öppnade himmelen på
alla dem som är döpta i floden Jordan. Det var denna älskade fågel som bringade
en lövbit till Noa på arken, vilket vittnade om att Guds vrede hade stillat
sig. Och denna älskade fågel kommer fortfarande på dem som genom nya födelsens
bad blivit döpta i floden Jordan.
Vi hoppas, att den duvan som kom ned från himmelen och satte sig på Jesus,
när han hade blivit döpt, ännu flyger över oss, och att den fortfarande har
lust att sätta sig på våra huvuden om huvudet blott var tvättat i floden
Jordan. Men det är ytterst få själar på vilkas huvud denna himmelske fågel
sätter sig.
O´, käre små fågel! Kom ned från himmelen! Kom och sätt dig på dem som är
döpta i floden Jordan. Kom, kom, du Helige Duva, kom och sätt dig på huvudet
innan himmelens port blir stängd! Kom, kom, du Helige Duva, innan de svarta
fåglarna äter upp de heliga säden som sädens Herre har sått i sitt åker. Lämna
oss inte ännu, käre små fågel, utan flyg över oss och flyg omkring oss, för att
de få själar som ser dig, måtte med upplyfta armar försöka få dig fast. Och om
du far till något annat ställe för att leta efter sittplats på huvudet, så som
du på Noaks tid for ut ur arken för att leta efter något ställe, där du kunde
vila dig, så kom snart tillbaka till de få själar som blivit räddade undan
syndafloden, de som är i stor sorg och tvivel, de som väntar på att denna
syndaflod skall upphöra.
Kom, du Helige Duva, kom tillbaka och bär ett olivträds blad i munnen, för
att de själar som är räddade undan syndafloden, må förstå att ett grönskande
olivträd ännu växer på jorden, och att de må ha hopp om att få lägga sina
fötter på det välsignade land som Gud för syndens skull har förbannat. I detta
hopp väntar vi på dig tills den solen går upp som skiner rätt över huvudet på
midsommartiden. Då skall alla från dödens fångenskap räddade själar med glädje
och outsäglig fröjd offra sina hjärtans gåvor åt Herren, Sions Segerhjälte, i
fröjdens eviga boningar i himlarna. Amen.
Kopia / FKHS Kollerska samlingen C 175 / Nationalarkivet Helsingfors /
PS. 115 (Ungefär
samma innehåll som H. s. 57. Avvikelsen beror på olika handskriftsversioner)