Nr 6 JULDAGEN
1851
Oxen känner sin ägare och åsnan sin herres krubba, men Israel känner inte,
och mitt folk förstår inte. Jes.1:3.
Här betygar profeten Jesaja, att djuren känner sin ägare bättre än
människan, för djuret är inte helt känslolöst. Det förstår vem som är ovänlig
mot det. Det förstår även vem som är vänlig mot det. Men en förhärdad människa
känner inte sin Skapare. En förhärdad människa känner inte, vem som är
välvillig mot henne och vem som skadar henne.
Fyllhunden tror att spritsäljaren gör en god gärning mot honom då han för
rinnande djävulsträck tar den sista slanten av fyllhunden. Men fyllhunden anser
den för värsta fiende som skäller på honom för dryckenskapssynden. Likadant
lovprisar spritsäljaren den tjänsteman för godhet som avstår från att böta
honom för spritförsäljning. Men den som bötfäller fyllhunden och spritsäljaren
för att dessa skulle sluta att fördärva och förarga landsändan med sin
djävulsträck anser de vara värre än själva djävulen. Horan älskar sin horbock
som skaffar oäkta barn åt henne och därigenom berövar både den himmelska och
jordiska lyckan av henne. Men horan hatar dem som försöker hindra henne för
hordom. Många horor blir arga på sin förälder då föräldern med våld drar henne
bort från horsängen, där hon ligger med en horbock.
Tjuvarna anser dem för sina bästa vänner som gömmer deras stöldgods. Men på
dem ämnar tjuvarna hämnas som anmäler dem. Alla förhärdade andar anser dem för
bästa vänner som bidrar dem i syndautövning. Men dem, som vill hindra dem för
synd, hatar de. De älskar dem som bistår dem att snarast fara till helvetet.
Men de hatar dem som vill hindra dem för syndaloppet.
Djuren har även bättre känsla för faran än den sorglösa människan, för
djuret handlar aldrig mot sin känsla. Det undviker farliga ställen. Om djuret
kommer på svag is, så vänder det om. Men en högmodig människa vänder sig inte
om. Och i synnerhet då den rinnande djävulsträcken blöter ned hjärtat, blir hon
så dristig att inte ens döden skrämmer henne. Om räven fastnar i saxen, biter
den av sitt ben och räddar sitt liv på det viset. Men den sorglösa människan
biter inte av ett enda finger, fast hon sitter fast i fiendens sax.
Djuret handlar aldrig mot sin känsla. Men den sorglösa människan gör många
synder mot sitt samvete, fast hennes samvete är tjockare än oxhud, så att hon
inte känner något annat som synd än de grövsta stölder och mordgärningar. Men
hon gör till och med sådana handlingar som samvetet förbjuder. Och en förhärdad
människa är inte en sådan varelse som rättar sig efter piskan. Oxen flyr dock
när man piskar den. Men människan flyr inte bort från syndalivet fast hon
piskas och bötfälls.
En tjuv minns inte länge att han har stått i pålen. Inte heller minns horan
länge, att hon en gång har stått ut kyrkostraffet. Inte slutar fyllhunden att
supa fast han efteråt blir långvarigt sjuk och är så slö som om han hade ätit
skit. Inte slutar spritsäljaren att sälja sprit, fast han en gång fått böter.
Och det är många som svär sig till helvetet på grund av spritböter.
Då nu den sorglösa människan har så tjockt samvete och så förhärdad hud,
att hon inte rättar sig efter piskan, så säger Herren genom samme profet
Jesaja: "Varför skall man mer slå er, då ni alltid far vilse. Hela huvudet
är sjukt och hjärtat uttröttat. Från topp till tå har hon inte en frisk fläck,
men sår, blåmärken och blodbölder som inte är utpressade eller bundna eller
smorda med olja." Jag tror att djuren känner sin Skapare bättre än några
förhärdade människor. Johannes såg hästar och fyra djur i himmelriket, men han såg
inga sorglösa människor där, men i helvetet såg han dem slingra sig. Och han
såg även, hur de förbannar sin Skapare ju mer de får lida.
Vad tror ni det bero på, att Frälsaren föddes i stallet? Evangelisten har
berättat, att hans fattiga mor hade ingen plats i gästgiveriet. Men nog hade
Guds moder en trevligare och lugnare sovplats i stallet än i gästgiveriet, där
fyllhundarna bannar och slåss. Varken Guds moder eller hennes Son har det
trevligt i ett sådant hus, där marknadsfolk efter att i fyllan ha återvänt sig
från fåfänglighetens marknad super, bannar och trallar, bråkar och håller
oväsen. Guds moder och hennes barn blir snart nedtrampade i ett sådant hus. Det
är trevligare för Guds moder att vara bland djuren i stallet än i ett sådant
hus, där folk lever värre än djuren. Inte gör djuren illa mot Guds moder fast
de är oförnuftiga. Och de djur, som finns där, känner bättre sin Skapare än de
förhärdade människor som bor i gästgiveriet.
Stå nu och lyssna till, ni djur, hur Guds nyfödde Son gråter. När han kommer
i denna syndiga världen naken och värnlös, så tar ingen emot honom. Ingen ger
honom skydd. Inte driver gästgivaren ut de berusade som vore lämpliga att
ligga i skithuset, utan han öppnar sin kammare för dem. Han bjuder dem på
punsch. Och fast de skriker och trallar ända till midnatt, så blir han inte sur
på dem.
Men när Guds moder, som är fattig och av världen övergiven, kommer och
begär rum över natten, så säger gästgivaren som är världsherrarnas bäste vän,
att hon får gå i häststallet. Förstås tänker han att Guds moder är en
världshora och en sköka som har vandrat från Galiléen och kommer nu, till
besvär för honom, för att föda fram en horunge i hans hus. Han anser det inte
för besvär, då han hör de berusades bannande och bråk i sitt hus. Men om Guds Son
gråter, när han föds i denna världen, det anser han för besvär. Och därför ber
han dem att gå i stallet. Det är en fin gästgivare i Betlehem. Han tar inte
Guds Son i sitt hus. Men om djävulen kom och bad om rum över natten, så skulle
han nog ge honom rum.
Nu hör djuren, hur Guds Son gråter. Och de har bättre öron att höra med,
hur Guds Son gråter och klagar, att människorna inte tar honom i sitt hus. Guds
moder har en bättre ro i stallet än i gästgiveriet, där de berusade bannar och
trallar. Så stå nu ni, åsna och oxe, och lyssna till, hur Guds Son gråter när
han föds i denna kalla världen. Låt bli att bita er strå och lyssna med
uppresta öron, hur Guds Son gråter i det kalla stallet och klagar över, att
människorna inte tar honom in i sitt hus. Andas ni över honom och värm honom
med er andedräkt. Och sucka i era hjärtan då människorna inte gör det. Och när
ni lägger er, så knäböj er först och sucka igen, då människorna inte gör det.
Kanske hör den store Skaparen, som ligger i krubban, era suckar som väntar på
Guds barns uppenbarelse. Hör även Josefs och Marias suckar, du nyfödde
Judakonung. Fader vår o.s.v.
Vi hör av vårt heliga evangelium, att Josef och Maria kom till Betlehem på
grund av skatte- eller mantalskrivning. Och i samband härmed föddes Frälsaren
och lades i krubban, därför att det inte fanns plats i gästgiveriet. Och några
herdar hörde av änglarna att Frälsaren var född i Betlehem. Och herdarna kom
dit och fann Maria med barnet. Med ledning av detta skall vi genom Guds nåd
denna gång betänka, varför Guds Son inte har rum i människornas hus, då han
blir född i denna världen. Eller varför Guds Son ligger på hö och strå i
krubban mitt bland djuren. Eller varför människorna inte förbarmar sig över
honom och tar emot honom i sitt hus. Och varför de låter honom ligga i ett
kallt stall.
Evangelisterna berättar att Josef och Maria måste övernatta i stallet då
det inte fanns rum i gästgiveriet. Men varför hade man inte rum i gästgiveriet?
Därför förstås, att där var så mycket andra främmande. Och de gästerna var
rikare och mer uppskattade än Josef och Maria. Gästgiveriet var gästgivarens
hus. Och gäst-givaren är pliktig att ta emot gäster och ge dem mat och rum mot
betalning. Men vanligen brukar gästgivaren vara en sådan karl som tar emot
hederligt folk och världsherrar. Men fattiga tar han inte emot, för han fruktar
att de inte har pengar att betala för sig.
När nu sådana fattiga gäster kommer till gästgivarens hus och frågar efter
husrum, så svarar gästgivaren: "Det finns inte plats i huset. Gå i
häststallet." Först kan gästgivaren fråga Josef och Maria, varifrån dessa
gäster kommer. Och de svarar: "Från staden Nasaret i Galilén" Då
säger gästgivaren: "Kommer det något gott från Galilén?" Om Josef och
Maria säger till gästgivaren: "Vi är av Davids stam och vi har kommit hit
på grund av skattbetalning." Då säger gästgivaren: "Davids stam är så
fattig och de är inte bättre än bönderna. Gå bort." Om Josef säger till
gästgivaren: "Denna Maria är min förlovade hustru och hon mår inte riktigt
bra, kan gästgivaren inte vara så snäll och ge oss rum?" Då säger
gästgivaren: "Jag ser att hon väntar barn. Vem törs ta emot sådana
kringvandrande horor i sitt hus? Hon har förstås kommit hit för att föda sin
unge här och hemlighålla saken för att folk inte må veta hurudan hora hon
är." Om Josef ännu säger till gästgivaren: "Hon är inte någon hora.
Det har uppenbarats för mig i drömmen, att hon har blivit havande av den Helige
Ande." Då vredgas gästgivaren och säger: "Är det genom den Helige
Ande hororna numera blir havande? Nog är det många horor som säger att de
blivit havande av den Helige Ande, men sådana är inte annat än vilda andar. Gå
i stallet och föd där." Om nu Josef frågar: "Vad är det för gäster ni
har, då det inte finns plats i gästgiveriet?" Då svarar gästgivaren:
"Landshövdingar, fogdar, häradsdomare, handelsmän och övriga världsherrar.
De spelar nu kort i salen och dricker punsch. Och de behöver lugn över natten.
Om nu Maria, din hora, föder barnet på natten, så börjar barnet gråta på natten
och folk får inte sova i frid. Det passar inte." Och sedan säger han
strängt till Josef: "Gå med din hora vart du vill. I detta hus finns det
inte rum för er." Sålunda måste Guds Sons moder gå i ett kallt stall och
föda Guds Son där. Då människorna inte tar henne i sina boningar, så måste hon
gå till djuren som bättre känner sin Skapare än människorna.
Men nu säger alla gästgivare: "Om Guds moder kom i vårt hus, så skulle
vi driva alla herrar och bönder ut ur härbärget, och vi skulle med tacksamhet
ta emot honom. Vi skulle säga till punsch-herrarna: "Gå i skithuset och
drick ert djävulsträck där. Hit har kommit Guds Sons moder, och hon behöver
lugn och ro. Vi skulle säga till fyllhundarna som har samlat sig i pörtet:
"Gå i helvete med er rinnande djävulsträck och drick, banna och bråka där.
Hit har kommit Guds Sons moder som inte kan tåla ett sådant liv och hon behöver
ha lugn och ro."
Men jag säger till alla väldens gästgivare som fortfarande är i judarnas
gamla tro, att om Guds Sons moder kom i deras hus så som Maria som var fattig,
föraktad och havande, så skulle de säga som gästgivaren i Betlehem: "Vem
är skyldig att ta emot alla lösdrivare. Gå i ladugården eller i stallet och föd
er unge där."
Om vi nu frågade: "Varför har Guds Son inte rum i människornas
hus", så måste vi svara så som evangelisten Johannes: "Han kom till
sina egna, men hans egna tog inte emot honom." Om vi frågade, varför Guds
Son måste vara i häststallet då han föds i denna världen, så måste vi svara så
som evangelisten: Det finns inte plats i huset. Människorna är så obarmhärtiga,
att de låter Guds Son bli kvar i ett kallt stall. De låter honom ligga där, på
hö och strå, mitt bland djuren.
Om Guds moder kom som en stor världens drottning så skulle alla
världsherrar lägga av punschglaset och gå ut och möta henne och falla på knä
och be till henne. Om Guds Son hade varit i Herodes slott, så skulle alla
herrar ha kommit dit för att be till honom. Men han föddes i ett stall. Och han
måste bli kvar i ett kallt stall där djuren tog emot honom, då ingen människa tog
emot honom och gav honom rum. Nu måste Guds nyfödde Son bli kvar i ett kallt
stall, medan världens furste är i gästgiveriet och värmer sin ända framför
elden och dricker punsch med världsherrarna. Där festar de i salen och spelar
kort. Men Guds Son får bli kvar i ett kallt stall. Och vilken av världsherrarna
skulle gå i stallet för att falla på knä och tillbedja honom, fast han vore
till och med större än Guds Son? Ingen av världsherrarna skulle gå och falla på
knä och be till honom, utan de skulle säga: "Inte är Guds Son så fattig,
att han måste bo i ett stall." Inte ens bönder skulle gå för att falla på
knä och be till honom. De skulle blott säga: "Inte är Guds Son så fattig,
att han måste födas i ett stall." I Nikodemus evangelium står det skrivet,
att alla herrar, överstepräster och fariséer ansåg Guds Son för en oäkting. Och
likadant anser världsherrarna även ännu, att han är en oäkting. Överallt där
Guds Son gråter och ömkar sig över världsbarnens hårdhet och obarmhärtighet då
de inte tar emot honom, säger världens vise: "Det är en oäkting och i
horsängen är han avlad."
Men inte heller världens fattiga vill gå i häststallet för att falla på knä
inför honom och be, för han är så fattig att världens fattiga inte får något av
honom. Dessutom är hans moder en gäst och främling på jorden. Hon har inte råd
att hålla dopöl. Hon har inte ens nödbröd att bjuda de fattiga som för hungerns
skull ville komma i stallet och se på Guds Son. Om han var kungason eller son
till någon rik herre, så skulle nog alla fattiga gå dit för att se honom för
att få något i munnen. Men Guds Sons moder har intet att ge världens fattiga,
för hon är själv fattig med hänsyn till jordiska ägodelar. Och om hon började
erbjuda dem andliga ting, så skulle världens fattiga rymmas långt bort och
säga: "Är Guds moder sådan? Hon ger ju intet de fattiga. Hon blott
skäller." Sålunda får Guds Sons moder med sin Son vara i frid i stallet,
och Josef som tredje, fram till dess att herdarna kommer för att se honom. Men
Skriften talar inte om, vilka herdar de var, om de vallade får, getter eller
svin. Endast det är skrivet, att de vakade och höll uppsikt över sin hjord. För
dem uppenbarade sig Herrens ängel och Herrens klarhet lyste omkring dem.
Somliga herdar orkar inte vaka om natten, fast de vet att det finns mycket
vargar i skogen. Och därför upplyser Herrens klarhet inte dem. Och hur kan
sådana lata herdar, som sover om natten och lämnar sin hjord för att sargas av
alla odjur, veta var Guds Son är född? Inte vet sådana herdar något om sin
hjord. Än mindre om Guds Son.
Men de herdar som vakar om natten och håller uppsikt över sin hjord, får se
Guds Son när Herrens klarhet upplyser dem. De får höra av ängeln, var Guds Son
ligger. De får höra den stora himmelska krigshären sjunga och lovprisa Gud och
tillönska frid över jorden och god vilja för människorna för att de måtte ta
emot det föraktade och av världen övergivna, men för Maria och Josef älskade
barnet som ligger på hö och strå mitt bland djuren. Och djuren suckar över
hjärtats hårdhet hos människorna som inte suckar, inte heller förbarmar sig
över honom och tar emot honom i sitt hus, utan låter honom ligga i ett kallt
stall. Likväl tillönskar himmelens änglar en god vilja åt de hårda och
obarmhärtiga människorna, för att de måtte ta emot Davids Son som sin Frälsare.
Men människorna har aldrig god vilja för att ta emot en sådan Frälsare som
ligger i krubban, utan de har hatat och förföljt honom ända från födelsen.
Världens kungar vill dräpa honom genast i barndomen, innan han hinner bli
vuxen. Och världsherrarna bryr sig inte om honom så länge han ligger i krubban,
utan de tror att han är en oäkting. Likväl kommer de herdar som under mörkret
vakar och håller uppsikt över sin hjord när Herrens klarhet upplyser dem. Och
de får genom ängelns mun höra att Frälsaren är född, han som är Herre Kristus i
Davids stad. De herdar, säger jag, de herdar som vakar över sin hjord kommer
ilande till Betlehem och finner Guds Son liggande i krubban. Men de herdar som
då sover, vet intet om Guds Sons födelse.
Låt oss alltså gå till Betlehem och se vad som har hänt enligt Herrens
uppenbarelse. Låt oss gå dit för att se om det är sant att Guds Son ligger i
krubban på hö och strå mitt bland djuren. Låt oss gå dit för att se om det är
sant att människorna är så hårda och obarmhärtiga, att de låter det nyfödda
spädbarnet ligga i ett kallt stall, där djuren suckar och värmer honom med sina
suckar, då människorna inte tar emot honom i sitt hus.
Det är nog sant, får herdarna erfara när de kommer dit fram. Det är nog
sant att Guds Son ligger i krubban i ett kallt stall. Det är nog sant att han
inte har rum i människornas hus. Det är nog sant att oxen och åsnan hör, hur
detta himmelska spädbarn gråter, när han blir född i denna kalla världen. Han
gråter över människornas hårdhet och obarmhärtighet, då de inte tar emot honom
i sitt hus, utan låter honom ligga i ett kallt rum och gråta och klaga där,
därför att han inte har fått skydd då han var så fattig och naken.
Världsherrarna tar inte emot honom i sitt hus, därför att de inte får sova
i frid, om han börjar gråta och klaga över deras hjärtas hårdhet. Och av samma
orsak vill inte gästgivarna ta emot honom i sina hus, då de har så mycket andra
gäster som är mer uppskattade än Guds Son. De har salarna och kamrarna fulla av
världsherrar som måste få sova i frid. Och i gästgivarens pörte finns det många
bönder som under skatteuppbörden super och trallar. Gästgivaren nänns inte
driva dem ut för att ge plats åt Guds Son. Inte tar spritsäljarna Jesus i sitt
hus, för de skulle bli tvungna att hälla sin sprit på marken, om de tog emot
Guds Son i sitt hus. Inte vill världens fattiga heller ta emot Jesus, för han
är så fattig att han inte har något att ge de fattiga, utom evangelium. Och
fast denna världens fattiga tror att Guds Son är nådigare mot dem än mot de
rika, så har han dock sagt till sina lärjungar, att "de fattiga har ni
alltid, och när som helst ni vill ge dem, så får ni göra det, men jag är inte
alltid hos er." På detta ställe låter det som om Frälsaren ville själv få
den dyrbara nardusoljan som Judas ville ge de fattiga. Men om denna dyrbara
nardusolja hade sålts för 300 silverpenningar och getts de fattiga, så hade nog
världens sorglösa fattiga tackat mer Judas än Frälsaren som inte har något att
ge.
Sålunda får nu Guds och Marias Son bo i ett kallt stall, då människorna är
så obarmhärtiga och hårda, att de inte tar emot honom i sina hus. Där får han
nu ligga i krubban och klaga, att han fryser. Om djurens suckar inte
åstadkommer en varmare fläkt som ger honom värme, så får han nog för människorna
bli kvar i det kalla rummet.
Eller finns det någon själ här, som skulle förbarma sig över Guds och
Marias nyfödde Son och ta emot honom i sitt hus? Finns det någon här vars
hjärta darrar vid tanken på hjärtats hårdhet och obarmhärtighet varmed världsmänniskorna
utesluter den lille Marias Son från sitt hus? Finns här någon enda, som hade så
pass mycket rum i sitt hus, att han tog emot och förbarmade sig över det
fattiga, föraktade och gråtande barnet som nu ligger i ett kallt rum och klagar
över, att människorna inte tar emot honom i sitt hus, fast Josef och Maria har
bett värdet och värdinnan, och undrat om hon kunde få ett rum, inte för sin
egen del, men för Guds Son, som inte har rum?
Förbarma er över honom, ni i anden fattiga, ni bedrövade och tvivlande
själarna. Förbarma er över honom, och ta emot Jesus i ert hus, då andra inte
gör det. Ta ni emot Guds fattige Son i ert hus och be honom fallande på knä,
för djuren alltid faller på knä inför honom innan de lägger sig. Och sedan
suckar de medan de väntar på Guds barns uppenbarelse. Amen
Kopia. M. E. Miettinen / Norrbottens läns landskansklis arkiv / Härnösand /