Nr 2 1 SÖNDAGEN I ADVENT
1858
Håller ni detta hus, som är kallat efter mitt namn, för rövarnas håla? Se,
nog ser jag det, säger Herren. Jeremia 7: 11
Så säger Herren genom profeten Jeremias mun. Han frågar det sorglösa folk
som föraktar Herrens hus, han frågar dem genom profeten Jeremias mun:
"Håller ni detta hus för rövarnas håla? Se, nog ser jag det." Då vi
ser hur hedningarna föraktar Herrens hus, inte endast därigenom att de sällan
kommer i kyrkan för att höra Guds ord, utan även därför, att de föraktar det
Guds ord som förkunnas där, så förstår vi, att Gud ännu frågar det sorglösa
folket: "Håller ni detta hus, som är kallat med mitt namn, för rövarnas
håla?"
Då somliga inte alls kommer i kyrkan för att lyssna till Guds ord, utom
blott då de har något världsligt ärende att uträtta, somliga åter kommer för
att visa sin grannlåt för världen, somliga kommer för att skratta och viska,
och somliga föraktar Herrens hus genom att samla sig för att supa, spela kort
och slå boll på söndagen, så torde väl denna Herrens fråga som Gud då genom
profeten Jeremia ställde för det sorglösa folket, höra till denna tid: Håller
ni detta hus för rövarnas håla?"
Judarna har inte föraktat gudstjänsten som de sorglösa på denna tid gör. De
har haft såpass mycket yttre gudaktighets övning, att de har gått i kyrkan av
högtidsdagens sedvänja. Men nu är Herrens hus så föraktat, att somliga håller
kyrkogång i krögarens hus, där djävulen har byggt ett kapell. Och somliga
håller kyrkogång ute på fältet, där den onde har samlat sin hop för att spela
boll. Och somliga håller kyrkogång i någon lada eller loge. I så hög grad
föraktar man nu Guds hus som är byggt till hans namns ära. Det är inte att
undra på, att de slutligen efter döden får hålla kyrkogång med djävlarna i
helvetet. De försöker förstås göra bättring i helvetet för det som de har
försummat här. Här har de sorglösa och nådetjuvarna skilt sig från kyrkan och
Herrens nattvard. De håller inte längre ens nattvarden i något värde.
Idag börjar ett nytt kyrkoår, och man predikar om Kristi ridande på
åsninnan, eller om hans ankomst till staden Jerusalem så som profeten har
förutsagt: Säg till dotter Sion: Se, din Konung kommer till dig, saktmodig. Det
är: Han kommer i stillhet och är ödmjuk. Han kommer inte som världens herrar,
med stor prål och grannlåt, utan han kommer sittande på ett sådant föraktat
djur som denna tids bönder inte vill färdas till kyrkan med.
Är nu Sions dotter här redo att ta emot Konungen, när han kommer? Finns här
lärjungar, som ropar: Hosianna, Davids Son! Finns här granna flickor som klär
av sin grannlåt och strör den på vägen för att bli förtrampad av åsninnan när
Sions Konung kommer? Denna tids granna flickor nänns inte strö sin grannlåt på
vägen, utan de tror, att Sions Konung ser på dem, då de är mycket granna i
silke och kläde. Men djävulen som här rider på somliga människor, torde se på
dem som uppträder i glänsande grannlåt.
De föraktade lärjungar som strör ut sina kläder för att förtrampas av
åsninnan, då Sions Konung kommer ridande på en åsninna, ropar i trons enfald:
"Hosianna, Davids Son! Och du, Sions dotter, se, din Konung kommer till
dig, saktmodig och ödmjuk, sittande på ett föraktat djur. Gå ut ur fördärvets
stad och ta emot Sions Konung. Du skall kyssa hans fötter och böja din rygg
till hans fotapall, då han stiger ned på marken. Hör, Sions Konung, dotter
Sions ödmjuka bön och hjärtliga suckan. Fader vår o.s.v.
Evangelium: Matt. 21:19
Sions Konungs ridande på åsninnan betecknar i andlig mening hans inträde i
det andliga Jerusalem eller i de troendes hjärtan, över vilket de får glädje
och fröjd, och de börjar ropa: Hosianna, Davids Son.
Men de sorglösa får ingen glädje av Sions Konungs inträde, utan de blir
förargade på barnens rop, då de börjar ropa till och med i templet. Vissa
evangelieförfattare har berättat för oss, att samtidigt som Jesus red på
åsninnan, kom han i templet och drev ut handelsmännen från templet, och stötte
omkull deras växlarbord. Sedan tog han piskan och drev djuren ut ur kyrkan,
både tvåbenta och fyrbenta. Därför förargades först handelsmännen vilkas handel
han hade förstört. De sade: Vem har gett dig lov att göra så? Han svarade:
"Det står skrivet: Mitt hus är ett bönhus, men ni gör det till rövarnas
håla." Det var för övrigt skrivet i lagen, att ingen får driva handel i
templet. Och när till och med barnen började ropa "Hosianna" i
templet, då förargades fariséerna ännu mer. Deras öron tålde inte att höra
barnens rop, fast deras öron inte kände obehag för kornas och oxarnas bölande i
templet. Fariséerna frågade Frälsaren: Hör du inte, hur dessa barn ropar?
Varför tystar du dem inte ned?
Så har det hänt även här. Denna tids fariséer har inte klandrat
spritvargarnas handel kring templet. Men då denna väckelse kom till och
förstörde deras handel, började den gamla surdegen jäsa över. Fariséernas öron
har inte känt det minsta obehag av de berusades ylande här omkring templet. Men
nu har de fått örstyng då Guds bar ropar i templet: "Hosianna, Davids
Son!"
Nog gör de sorglösa ännu Guds hus till rövarnas håla, då de super, svär och
slåss omkring templet och för även annat ogudaktigt liv om söndagarna. De
samlar sig för att särskilt tjäna djävulen. Och somliga skrattar och viskar i
kyrkan. Det ser ut som om somliga hade kommit för att försmäda och skratta, men
inte för att höra Guds ord.
De sorglösa blir nu förargade på både predikan och barnens rop i templet.
Alltså vet man inte, vad slags upplysning de får av dagens evangelium, där det
står skrivet, att Jesus red på åsninnan och kom till kyrkan med ett sådant
föraktat djur som ingen hederlig bonde på denna tid skulle idas fara till
kyrkan med. Och denna ankomst till Jerusalem gjorde han för att Skriften, som
hade skrivits om honom många hundra år tidigare, skulle gå i uppfyllelse.
Om vi nu predikade om denna åsninna som visar hur ödmjuk Sions Konung var,
tar de sorglösa ingalunda hans ödmjukhet till föredöme så att de skulle bli
undergivna. Nog kommer de sorglösa till kyrkan med ståtliga hästar och slädar.
Om vi predikade om lärjungarna som strödde sina kläder för att förtrampas av
åsninnan, börjar de sorglösa dock inte strö ut sina kläder och på det viset
hedra Sions Konung. Vi vet dock att de lärjungar, som strödde sina kläder ut på
vägen, har hedrat Sions Konung. Men nutida silkeshoror nänns inte strö ut sin
grannlåt på vägen Sions Konung till ära. Om vi predikade om, hur de sorglösa
blev förargade då han tog och förstörde deras handel, så skulle alla
spritsäljare, vilkas handel har blivit förstörd genom denna väckelse, bli ännu
mer förargade än vad judarnas handelsmän förargades på Nasarén som visserligen
förstörde deras handel då han stötte omkull deras växlarbord och började
strängt förmana dem: "Det är skrivet: mitt hus är ett bönhus, men ni gör
det till rövarnas håla." Gud överlämnade dem i fiendens våld. Deras kyrka
brändes. Deras rike förstördes. Deras barn dödades av fienderna och såldes som
slavar liksom djur. Och ändå är de så förhärdade, att de inte tar emot Sions
Konung, utan väntar på en jordisk Frälsare.
Och jag tänker att de sorglösa här, som inte tar emot Sions Konung, väntar
på en jordisk Frälsare. De väntar som judarna på den som skulle ge dem tröst ur
flaskan. En sådan frälsare skulle ingalunda bestraffa dem för dryckenskap, inte
heller för grannlåt. Men Jesus skällde på de bästa männen i församlingen och
kallade dem för ett horiskt släkte och huggormarnas avkomma, och han förstörde
deras handel och gjorde dessutom barnen så galna, att de började ropa Gud till
ära: "Hosianna, Davids Son." Nog hade fariséerna anledning att bli
förargade, då han vållade en sådan oro i församlingen.
Men det skulle bli samma oväsen även nu, om Jesus från Nasaret vandrade
här. Alla sorglösa skulle bli arga på honom och säga: "Denne man är
skadlig i församlingen. Vi måste klaga på honom inför landshövdingen, då han
förvillar folk så att somliga blir galna av hans lära. Somliga strör sina
kläder ut på vägen och andra ropar i templet. Ett sådant liv passar inte alls.
Ta bort och korsfäst honom!" Det skulle uppstå ett sådant liv om Nasarén
vandrade här och predikade. Barnens rop i templet gjorde ont på fariséernas
öron. De sade till Nasarén: "Hör ni, hur dessa ropar? Varför tystar du dem
inte ned?" Och han sade till dem: "Om dessa teg, skulle stenarna
börja ropa."
Det finns ju inte längre många som ropar. Nu borde visst stenarna ropa då
barnen tystnar. Var är nu de lärjungar som ropar: Hosianna, Davids Son? Var är
de som strör ut sina kläder för att åsninnan skulle trampa dem? Var är Sions
dotter som skall se på, när Sions Konung kommer, saktmodig, ridande på en
åsninna? Stig upp, dotter Sion, och ta emot din Konung! Ge honom äran och res
upp härlighetens portar för honom i ditt hjärta, varigenom han kan vandra i
härlighet. Strö grannlåtstrasorna ut på vägen för att åsninnan skall trampa på
dem.
Han har ju inte vandrat i grannlåt. Han har inte ens sett på dem som kom i
silke och kläde för att kika, utan på dem har han sett, vilka med sitt hår
torkade sina egna orena tårar av hans fötter. Han har sett på dem som gråter på
hans grav. Sions dotter som upptänds i glädje då Sions Konung kommer, bereder
sin lampa med tårar och suckar. Men när Sions Konung kommer, då börjar alla
silkeshoror tjuta. Då skall den svarte djävulen komma och hämta dem. Men dotter
Sion tänder eld i sin lampa, och då brister hon ut i glädje: "Hosianna,
Davids Son!" (Amen)
Kopia från Amerika / Toivo Kastman / EA /